3 339 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Isolera snedtak ända upp??
Hej, skall isolera vinden, inredningsbar vind, hur blir värmeförlusten om jag isolerar snedtaket ända upp till nocken gentemot att bygga ett innertak med tuppvind?
Ska jag ha ett innertak så måste man bygga en vindslucka, helst utifrån i tegelfasaden :-/ jobbigt, för att kunna isolera och ventilera på ett tillfredställande sätt. Eller är det någon som har ett annat bra allternativ.
Mvh Luppe
Ska jag ha ett innertak så måste man bygga en vindslucka, helst utifrån i tegelfasaden :-/ jobbigt, för att kunna isolera och ventilera på ett tillfredställande sätt. Eller är det någon som har ett annat bra allternativ.
Mvh Luppe
Jag vet inte hur mycket dyrare det blir men jag hade tänkt att bygga på reglarna i två steg för att förbättra isoleringen i den nya delen av taket dvs den som ligger på vinden nu. Min ide är att först sätta en skiva mellan reglarna som skall bilda luftspalt mot yttertaket. Sedan isolera takbalkens tjocklek. Så ser det ut på den befintliga delen. Jag tänkte dessutom lägga en 5cm regel vågrätt över takbalkarna och i den lägga 4,5-5cm isolering. På detta sätter jag sedan en ny 5cm regel lodrätt (lika som takbalken fast förskjuten så att inte alla reglar korsas på samma ställe) I denna lägger jag ytterligare 4,5-5cm isolering dvs ~15-20 + 5 + 5. Jag tror att detta blir en bra isolering i det nya utrymmet ovanför hanbalken (den gammla vinden)
Det jag funderar på nu är om man måste ha något som släpper ut luften uppe i nocken på insidan alltså. Annars blir väl den luften stående eller kommer den att svalna och sjunka och på så vis rotera runt och slutligen åka ut i ventilationen?
Den kant som kommer att bli mellan den nya och gammla delen (se skiss) tänkte ja använda för att sätta spotts eller liknande i.
.............../ <- Ny vägg med tjockare isolering
............./
..._____/ <---- Denna kan kan användas till spotts.
../
./ <- Gammal vägg med "tunn" isolering
/
Det jag funderar på nu är om man måste ha något som släpper ut luften uppe i nocken på insidan alltså. Annars blir väl den luften stående eller kommer den att svalna och sjunka och på så vis rotera runt och slutligen åka ut i ventilationen?
Den kant som kommer att bli mellan den nya och gammla delen (se skiss) tänkte ja använda för att sätta spotts eller liknande i.
.............../ <- Ny vägg med tjockare isolering
............./
..._____/ <---- Denna kan kan användas till spotts.
../
./ <- Gammal vägg med "tunn" isolering
/
HEJ!
#1 Kolla om inte det redan finns en vindavledare.
#2 I vissa nyare hus låter man det vara helt tätt när man isolerar ända upp till nocken. Då har man givetvis fuktspärr.
Du menar nog enbart vindsbjälklagsisolering (bra val kan vara 195 +100 + 45 om det är HELT OISOLERAT ovanför). DÅ MÅSTE DET finnas en vindavledare (helst av imp borard. Köp inte färdiga kartonger). DÄREMOT behöver det INTE vara helt tätt mellan denna och själva isoleringen. Det enda viktiga är ju att luft får cirkulera ovanför. Det behövs troligtvis INTE någon ventil. Anledningen till detta är ju att du gör HELT tätt nedåt och för att undvika röta OVANFÖR måste luften får röra sig lite. Det där med korsningen visar ju att du förstår vad det handlar om.
Den där skivan ska alltså gå ner helt mot takfoten (du får lägga små läktklossar på 3-5 cm, ex en 45 mm regel) och sluta minst 10 cm OVANFÖR ditt innergolv/isoleringstoppen på vinden.
Hoppas detta hjälpte ngt. Ha det bra
/Mange
#1 Kolla om inte det redan finns en vindavledare.
#2 I vissa nyare hus låter man det vara helt tätt när man isolerar ända upp till nocken. Då har man givetvis fuktspärr.
Du menar nog enbart vindsbjälklagsisolering (bra val kan vara 195 +100 + 45 om det är HELT OISOLERAT ovanför). DÅ MÅSTE DET finnas en vindavledare (helst av imp borard. Köp inte färdiga kartonger). DÄREMOT behöver det INTE vara helt tätt mellan denna och själva isoleringen. Det enda viktiga är ju att luft får cirkulera ovanför. Det behövs troligtvis INTE någon ventil. Anledningen till detta är ju att du gör HELT tätt nedåt och för att undvika röta OVANFÖR måste luften får röra sig lite. Det där med korsningen visar ju att du förstår vad det handlar om.
Den där skivan ska alltså gå ner helt mot takfoten (du får lägga små läktklossar på 3-5 cm, ex en 45 mm regel) och sluta minst 10 cm OVANFÖR ditt innergolv/isoleringstoppen på vinden.
Hoppas detta hjälpte ngt. Ha det bra
/Mange
Klicka här för att svara