Hej!
Håller på och ska lägga marksten för en liten grillplats/utekök där det tidigare var en liten rabatt och en trädgårdsgång i ett hörn mellan garage och huskropp. Vad jag läst mig till ska det vara lutning bort från huset, vilket det inte var när jag började (det sluttade ganska kraftigt in mot huset, längs med garaget). Detta ledde till att jag grävde ut området för att få till några cm fall bort från huset och fick då ca 20cm djup vid huset och ca 50cm djup ut mot gräsmattan (illustrerat höger respektive vänster i mina sketcher).
För att komma runt detta skulle vi vilja ha stenläggning i två olika nivåer och därefter sätta ett trappsteg mellan dessa. Men hur gör man för att få det i två nivåer och övergången där emellan?
Murar man en avskiljningsmur direkt på jordlagret och sen fyller de olika sidorna med olika mängd bergkross och stenmjöl?
Lägger man samma lager bergkross och/eller stenmjöl, men bygger mur och fyller på den över platån med mer av samma? Lägger man bergkross, stenmjöl och marksten över hela och sen lägger ett ytterligare lager sten ovanpå? Gör man på något annat vis? All hjälp och idéer mottages!
Här illustreras (sett från sidan) utgräva hålet samt med tilltänkt stenläggning med övergången i höjd inringad.