Innan jag lägger vattenburen golvvärme i huset tänkte jag dra en slinga till badrummet för framtida handdukstork.
Undrar hur och vilka rör är att föredra.
På golvet kommer jag ha XPS isolering som sedan på den ska läggas EPS plattor med golvvärme rör.
Ska jag göra spår i XPS för att lägga rören till handdukstorken? Dessa kommer då vara precis under EPS plattorna. Behöver rören då vara isolerade?

Sen ska rören gå genom betongvägg in i badrummet ca 50cm. En isolering i betongen behövs säkert.

Räcker det med PEX eller vad finns att föredra?

Tackar för svar

Kan inte svara på din egentliga fråga men delar ändå oombett en insikt...

Först så beror det så klart på vad du har för radiatorsystem i övrigt och vad du har för framledningstemeperatur. Det som schuntas in i golvet kommer vara för kallt för en mysig, varm och torr handduk. Kör du mycket varmare vatten i radiatorslingan som du har tänkt att köra genom handdukstorken misstänker jag att du inte bör köra plastslang.

Vi konverterade till vattenburen värme för ett år sen och tänkte också sätta in några vattenburna handdukstorkar. Men, med ca. 28-gradigt framledning vid -1 utetemp så kommer jag alltid ha mestadels kall och blöt handduk utom de absolut kallaste dagarna i mellansverige (som vädret är nuförtiden). Jag gav upp iden att köpa dyra kombinerade vatten och el-handdukstork som jag ska hålla på att vrida om reglaget mellan vatten och el på beroende på hur kallt det är ute. Jag kör vidare på el istället.

Hellre en eldriven med nån slags intelligent styrning vs. tid ch elpris och ett fåtal kronor mer i elräkning men jag tror att över livstiden så kommer den lägre kostnaden ändå att ge ett relativt balanserat business case när den är billigare än en kombinerad och installationen av densamma.

Men smaken är som...

Hm det du skriver låter klokt.
Jag har just nu inget vattenburet system
Endast värmepump i hallen.

Kanske ska ta dina kloka ord och göra samma. Då behöver jag inte tänka på det nu då badrumsrenovering kommer några år senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.