7 107 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Kan man ha ett batteri som matar ut 3-fas?
Troligen måste elektrikern även "bygga om" i källaren med bla en ny mätartavla mm så innan du sätter igång och beställer arbetet bör du få ett pris på jobbet. Måste man "bygga om" anläggningen kan det dra iväg med kostnaderna, jag tror att ledningsbyte blir den lilla delen.P Palleball skrev:
Om mätartavlan är det där Ellevio har hand om i källaren (som är plomberad) så kollade elektrikern på den också. Den installerades en månad sedan och är helt ny. Tror den är förberedd för 3-fas men är inte säker.E elmont skrev:
vad har du för säkring till spisen idag då? det är rätt vanligt att det sitter en 20A i lägenheter med enfasP Palleball skrev:
och med 20A till spisen så bör du kunna köra max (9) på alla tre främre plattorna samtidigt, eller boost på en av de bakre plattorna och max en en av de främre, och med lite småputtrande i grytorna borde man kunna köra alla sex plattorna igång -- jag känner ju inte till dina matlagningsbehov men det känns som att man kommer rätt långt med det, utan några problem med enfas
många andra hällar (typ tyska fabrikat) har möjlighet att ställa in valbar effektbegränsning på hällen så att man inte kan beställa fram mer effekt än vad man ställt in som max (för att inte riskera blåsa säkringarna), men det verkar din häll sakna
men vill du dessutom ha en eller två ugnar igång samtidigt så blir det förstås bättre om du har trefas till lägenheten -- det bestäms dock inte bara av vad som du uppfattar som senfärdiga styrelser utan kan begränsas av hur tight (diameter, längd, krökar) den befintliga kanalisationen är
Om det funkar som du säger så är det ju guld. Kommer inte stormkoka på 6 plattor samtidigt, nej. Det här med amperen... är det någon en elektriker kan stoppa in i mitt proppskåp eller är det annat som avgör om det går?harka skrev:
vad har du för säkring till spisen idag då? det är rätt vanligt att det sitter en 20A i lägenheter med enfas
och med 20A till spisen så bör du kunna köra max (9) på alla tre främre plattorna samtidigt, eller boost på en av de bakre plattorna och max en en av de främre, och med lite småputtrande i grytorna borde man kunna köra alla sex plattorna igång -- jag känner ju inte till dina matlagningsbehov men det känns som att man kommer rätt långt med det, utan några problem med enfas
många andra hällar (typ tyska fabrikat) har möjlighet att ställa in valbar effektbegränsning på hällen så att man inte kan beställa fram mer effekt än vad man ställt in som max (för att inte riskera blåsa säkringarna), men det verkar din häll sakna
men vill du dessutom ha en eller två ugnar igång samtidigt så blir det förstås bättre om du har trefas till lägenheten -- det bestäms dock inte bara av vad som du uppfattar som senfärdiga styrelser utan kan begränsas av hur tight (diameter, längd, krökar) den befintliga kanalisationen är
det finns ju en huvudsäkring till din lägenhet som avgör hur mycket ström som skickas upp till den (huvudsäkringen sitter troligen nere vid mätartavlan i källaren), storleken borde också framgå av elräkningen
jag skulle gissa att det är 25 ampere på den
sen har du en säkringstavla i lägenheten med en dedicerad säkring till spis, troligen är den på 20A (vilket lämnar 5 ampere till annan konsumtion i lägenheten de gånger spisen käkar 20 ampere)
hur stor säkringen är framgår genom att kika på säkringstavlan/gruppförteckningen -- skulle den inte vara 20A utan t.ex. 16A så kan en elfirma höja den, men kräver troligen också ny (utbyte) ledningsdragnings från säkringstavlan till spisen
eller har du haft gasspis i lägenheten tidigare? i så fall är nog säkringsdimensionerna mindre än de jag skrev ovan
jag skulle gissa att det är 25 ampere på den
sen har du en säkringstavla i lägenheten med en dedicerad säkring till spis, troligen är den på 20A (vilket lämnar 5 ampere till annan konsumtion i lägenheten de gånger spisen käkar 20 ampere)
hur stor säkringen är framgår genom att kika på säkringstavlan/gruppförteckningen -- skulle den inte vara 20A utan t.ex. 16A så kan en elfirma höja den, men kräver troligen också ny (utbyte) ledningsdragnings från säkringstavlan till spisen
eller har du haft gasspis i lägenheten tidigare? i så fall är nog säkringsdimensionerna mindre än de jag skrev ovan
Sätter jag mig på "föreningsstyrelsestolen" skulle jag arbeta för att samtliga lägenheter uppgraderas till en trefasmatning om det är rimligt. Jag skulle dock vara ganska negativ till att enskilda lägenheter "då och då" får denna uppgradering då det känns som upplagt för strul.E elmont skrev:
Kanske inte tillför något men möjligen lite förståelse om det skulle bli så att föreningen verkar "motvilliga".
I vårt hus är det en handfull lägenheter som har byggt om till trefas. Inga konstigheter eller problem.
Då har i och för sig huset en hyfsat modern central från 80-talet med bra sektionering, tre faser till alla mätartavlor och ordentlig individuell kanalisation till varje lägenhet. Så i princip kan man väl säga att det är förberett för trefas.
Likväl kan det bli en ganska dyr operation. Jag köpte materialet själv och betalade väl kanske en 2-tusing för kabeln. Grannen lät elektrikern leverera materialet och fick betala 20 lax bara för kabeln.
Då har i och för sig huset en hyfsat modern central från 80-talet med bra sektionering, tre faser till alla mätartavlor och ordentlig individuell kanalisation till varje lägenhet. Så i princip kan man väl säga att det är förberett för trefas.
Likväl kan det bli en ganska dyr operation. Jag köpte materialet själv och betalade väl kanske en 2-tusing för kabeln. Grannen lät elektrikern leverera materialet och fick betala 20 lax bara för kabeln.
Det klart att det kan fungera men tror du inte att föreningen hade/skulle/kommer att ha vunnit på att ta ett helhetsgrepp om detta och byta alla stigare till trefas när förutsättningarna är så goda?C cpalm skrev:
Man behöver inte tvinga någon BRI att bygga om sin anläggning utan det borde väl gå utmärkt att bara byta stigarna och låta de som så önskar tills vidare fortsätta att enbart nyttja en fas. Tycker det borde finnas ordentliga "stordriftsvinster" med att byta allt på en gång istället för att "dutta" med en lägenhet i taget.
I vårt fall kan jag inte se några andra fördelar än en "mängdrabatt" eftersom ingen gemensam utrustning behövde röras. Och jag tror inte intresset bland medlemmarna är så stort att det går att motivera.Alfredo skrev:
Ett (vanligt bostads-)hus där jag jobbar drog om alla matningar härom året. Har förvisso inte koll på förutsättningarna med befintlig kanalisation där, men där tog installatören den lätta vägen och drog allt i trapphuset och borrade sig in ovanför respektive dörr. Ser för jävligt ut med en massa kabelkanaler kors och tvärs. Men så blir det nog lätt om man går på lägsta pris. Så det är ju inte självklart att ett helhetsgrepp ger en bättre slutprodukt heller.
Ja det är väl "mängdrabatten" jag är ute efter men kanske inte bara i form av "elektrikerfaktura" utan även i att slippa "småduttande" från exempelvis fastighetsskötare, styrelse med mera med mera för att hantera enskilda uppgraderingar då och då.C cpalm skrev:
Möjligt att du har rätt. Personligen skulle jag dock nervärdera en lägenhet med enbart enfasmatning avsevärt mer än vad de låter som att kostnaden hade blivit i ert fall. Alla tänker säkert inte som jag men det finns trots allt en hel del besvikna TS här som inser att de inte kan använda sin nya "monsterspis" på grund av brister, eller felaktigheter som jag skulle vilja kalla det, i stigarledningarna.C cpalm skrev:
Nu är väl detta kanske ett lite OT sidospår.