1 668 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Batteri till mitt tak som har massor av paneler
Sida 1 av 2
Jag skrev 15/10 -25 kontrakt mes Solarenergy om køp och installation av batteri. En førutsættning var att det skulle vara installerat och klart i dec innan vi reser utomland från jul till medio mars-26. Det skulle man ordna, inga problem.
Hælften av kostnaden, 57 000 kr inbetalades 28/11. Batteriet levererades av en budfirma och placerades på min græsmatta.
Trots upprepade kontakte per mail och mess kom det ingen installatør. Man skyllde på sjukdom, brist på elektriker etc.
I december innan vi reste utomlands skrev jag att jag annulerar kontraktet, att jag vill ha 55 000 kr återbetalt och att man hæmtar tillbaka batteriet (om den nu inte ær stulet, -vi bor på landet).
Den senaste korrespondansen fick jag svar på idag.
Jag tycker det ær orimligt att jag skall stå før kostnader (nedlagd arbetstid, fraktkostnader samt utbetalda löner och provisioner) kopplade till affären som firman sjælv ær helt i skuld till.
Vad tycker ni?
Hær ær deras mail idag:
"Hej Leif,
Tack för ditt mejl och för förtydligandet kring situationen.
Vi har förståelse för att det upplevts frustrerande med förskjutningen av installationen och den dialog som förts under hösten. Vi är medvetna om att den ursprungliga planen var att batteriinstallationen skulle vara färdigställd under december 2025, och vi beklagar att detta inte kunnat genomföras enligt den tidplanen.
Anledningen till förseningen har, som tidigare kommunicerats, varit sjukdom samt tillfälliga resursutmaningar på elsidan. Detta är givetvis inget vi önskar, och vår ambition har hela tiden varit att slutföra installationen så snart förutsättningarna funnits.
Vad gäller avbrytande av affären vill vi vara tydliga med att detta är möjligt. I ett sådant fall kommer vi dock behöva slutreglera ärendet genom att debitera redan uppkomna kostnader. Det innefattar nedlagd arbetstid, fraktkostnader samt utbetalda löner och provisioner kopplade till affären. Eventuell återbetalning kommer därefter att justeras utifrån denna sammanställning.
Vår önskade lösning är dock i första hand att få utföra installationen enligt avtal. Vi ser gärna att arbetet genomförs direkt när ni återvänder till Sverige i mars, och säkerställer då att batteriet installeras och tas i drift på ett professionellt och korrekt sätt.
Gällande batteriet som idag finns levererat på plats så tar vi ansvar för detta och hanterar det enligt överenskommen lösning, oavsett om det blir installation eller avslut av affären.
Vi ser gärna att vi fortsätter dialogen för att komma fram till den lösning som känns bäst för dig. Återkom gärna när det passar, så tar vi nästa steg tillsammans.
Hälsningar,"
Hælften av kostnaden, 57 000 kr inbetalades 28/11. Batteriet levererades av en budfirma och placerades på min græsmatta.
Trots upprepade kontakte per mail och mess kom det ingen installatør. Man skyllde på sjukdom, brist på elektriker etc.
I december innan vi reste utomlands skrev jag att jag annulerar kontraktet, att jag vill ha 55 000 kr återbetalt och att man hæmtar tillbaka batteriet (om den nu inte ær stulet, -vi bor på landet).
Den senaste korrespondansen fick jag svar på idag.
Jag tycker det ær orimligt att jag skall stå før kostnader (nedlagd arbetstid, fraktkostnader samt utbetalda löner och provisioner) kopplade till affären som firman sjælv ær helt i skuld till.
Vad tycker ni?
Hær ær deras mail idag:
"Hej Leif,
Tack för ditt mejl och för förtydligandet kring situationen.
Vi har förståelse för att det upplevts frustrerande med förskjutningen av installationen och den dialog som förts under hösten. Vi är medvetna om att den ursprungliga planen var att batteriinstallationen skulle vara färdigställd under december 2025, och vi beklagar att detta inte kunnat genomföras enligt den tidplanen.
Anledningen till förseningen har, som tidigare kommunicerats, varit sjukdom samt tillfälliga resursutmaningar på elsidan. Detta är givetvis inget vi önskar, och vår ambition har hela tiden varit att slutföra installationen så snart förutsättningarna funnits.
Vad gäller avbrytande av affären vill vi vara tydliga med att detta är möjligt. I ett sådant fall kommer vi dock behöva slutreglera ärendet genom att debitera redan uppkomna kostnader. Det innefattar nedlagd arbetstid, fraktkostnader samt utbetalda löner och provisioner kopplade till affären. Eventuell återbetalning kommer därefter att justeras utifrån denna sammanställning.
Vår önskade lösning är dock i första hand att få utföra installationen enligt avtal. Vi ser gärna att arbetet genomförs direkt när ni återvänder till Sverige i mars, och säkerställer då att batteriet installeras och tas i drift på ett professionellt och korrekt sätt.
Gällande batteriet som idag finns levererat på plats så tar vi ansvar för detta och hanterar det enligt överenskommen lösning, oavsett om det blir installation eller avslut av affären.
Vi ser gärna att vi fortsätter dialogen för att komma fram till den lösning som känns bäst för dig. Återkom gärna när det passar, så tar vi nästa steg tillsammans.
Hälsningar,"
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror iofs. att du har rätt att häva köpet pga. den här förseningen från firman. Men troligen får du stånga dig blodig för att få full återbetalning. Sannolikt bättre att låta dem slutföra installationen. Sedan håller du inne med betalning mostvarande vad du förlorat på att inte ha batteriet. Och då bör du kunna följa den glädjekalkyl jag antar att de presenterat ang hur mycket batteriet skall tjäna åt dig. Och om du behöver betald hjälp med att flytta in batteriet (antar att det är tungt) så drar du av även för det.
Låter som ett företag man skall undvika.
Det är ju en intressant formulering, det avtalet har ju firman redan brutit, men försöker få det till att det är du som vill bryta avtalet.M mdphd skrev:
Låter som ett företag man skall undvika.
Ja det ær ju inte jag som brutit ngt avtal. Det var ett krav vid kontraktskrivningen att det skulle vara installerat och klart i dec føre jul.H hempularen skrev:Jag tror iofs. att du har rätt att häva köpet pga. den här förseningen från firman. Men troligen får du stånga dig blodig för att få full återbetalning. Sannolikt bättre att låta dem slutföra installationen. Sedan håller du inne med betalning mostvarande vad du förlorat på att inte ha batteriet. Och då bör du kunna följa den glädjekalkyl jag antar att de presenterat ang hur mycket batteriet skall tjäna åt dig. Och om du behöver betald hjälp med att flytta in batteriet (antar att det är tungt) så drar du av även för det.
Det är ju en intressant formulering, det avtalet har ju firman redan brutit, men försöker få det till att det är du som vill bryta avtalet.
Låter som ett företag man skall undvika.
Kænns surt att jag nu skall betala en massa før att firman inte håller avtalet.
Vad kan jag gøra?
Dessvärre finns inget skrivet i kontraktet om färdigställande i dec. Det var muntligt överenskommet då vi skrev under.N nevinator skrev:
Men i det mail jag fick, idag faktiskt, så tillstår man ju tydligt att det skulle vara klart innan jul. Det tycker jag är svart på vitt på vad vi kom överens om.
Sen har jag mängder av mail och mess om att det inte går som planerat. Mitt sista innan vi reste var att jag annullerar kontaktet, vill ha tillbaka mina pengar och att man hämtar batteriet. Sen har det varit tyst till i förra veckan. Då ville man ha mina synpunker (igen) och då fick jag svaret enl ovan.
Alla undanflykter dom kommer med är lögner. Inget av det är sant.
Den riktiga orsaken är att dom har tagit för många jobb och eftersom du redan är inlåst prioriteras du sist.
Det är därför dom är jättesnabba med att dumpa batteriet.
Förmodligen är detta ett företag som inte är helt scam/kriminella utan dom ligger i gråzonen. Kör fula knep och tycker att ett gott jobb det innebär pengar på banken, inte nöjd kund.
Du kommer få mer problem med det här företaget. Hoppas du får dina pengar.
Och betala aldrig i förskott....🤔
Den riktiga orsaken är att dom har tagit för många jobb och eftersom du redan är inlåst prioriteras du sist.
Det är därför dom är jättesnabba med att dumpa batteriet.
Förmodligen är detta ett företag som inte är helt scam/kriminella utan dom ligger i gråzonen. Kör fula knep och tycker att ett gott jobb det innebär pengar på banken, inte nöjd kund.
Du kommer få mer problem med det här företaget. Hoppas du får dina pengar.
Och betala aldrig i förskott....🤔
Gör tydligt för dem att de har begått kontraktsbrott vilket enligt konsumentlagen ger rätt att häva köpet. Du ska ha tillbaka alla pengar och gör anmälan till ARN. Låt dem få tillbaka batteriet efter att de har återbetalt dig. Vid utebliven full återbetalning säljer du batteriet på begagnatmarknaden och behåller en summa som täcker din fulla skadefrihet, och återför resten till företaget.
Men personligen tilltalas jag mer av att låta de slutföra arbetet sent och som någon ovan föreslog, dra av rejäl summa från betalningen för din uteblivna intäkter av batteriet, upplåtelse av förvaring sv batteriet under väntan etc.
Men personligen tilltalas jag mer av att låta de slutföra arbetet sent och som någon ovan föreslog, dra av rejäl summa från betalningen för din uteblivna intäkter av batteriet, upplåtelse av förvaring sv batteriet under väntan etc.
Om du vill häva avtalet pga ett avtalsvillkor som inte finns skriftligt, speciellt om du signerat ett skriftligt avtal, så har du uppförsbacke. Bevisbördan ligger på dig och även om muntliga stal gäller börjar du i underläge, vilket ger stora risker i ARN och tingsrätt för dig.M mdphd skrev:Dessvärre finns inget skrivet i kontraktet om färdigställande i dec. Det var muntligt överenskommet då vi skrev under.
Men i det mail jag fick, idag faktiskt, så tillstår man ju tydligt att det skulle vara klart innan jul. Det tycker jag är svart på vitt på vad vi kom överens om.
Sen har jag mängder av mail och mess om att det inte går som planerat. Mitt sista innan vi reste var att jag annullerar kontaktet, vill ha tillbaka mina pengar och att man hämtar batteriet. Sen har det varit tyst till i förra veckan. Då ville man ha mina synpunker (igen) och då fick jag svaret enl ovan.
Rekommenderar att allt viktigt sker skriftligt, oavsett vad i livet det gäller. Och att du inte häver avtalet med de förutsättningarna.
Edit: det i mailet kan de hävda var en planerad målsättning, inget kontraktsvillkor.
Jobbig situation! Tråkigt med företag som inte håller vad de lovar!
Spara alla sms och mail, de visar ju att ni faktiskt kommit överens om december, även om det inte syns i det första skriftliga avtalet.
Låt dem installera batteriet i mars, när det passar dig. Om det blir en bra installation och allt fungerar (gör en ordentlig kontroll) så är det dags för slutfakturan.
Då drar du av vad du förlorat på att du väntat. Dvs de kostnader du haft eftersom batteriet ej varit i bruk. Du betalar alltså mindre än vad de begär och förklarar varför. Sen får de i så fall stämma dig i tingsrätten för att bevisa att ditt avdrag är felaktigt. Då är det DE som har det jobbiga att bevisa och DE som måste stämma dig och krånga. Oftast så mycket krångel att de inte orkar.
Spara alla sms och mail, de visar ju att ni faktiskt kommit överens om december, även om det inte syns i det första skriftliga avtalet.
Låt dem installera batteriet i mars, när det passar dig. Om det blir en bra installation och allt fungerar (gör en ordentlig kontroll) så är det dags för slutfakturan.
Då drar du av vad du förlorat på att du väntat. Dvs de kostnader du haft eftersom batteriet ej varit i bruk. Du betalar alltså mindre än vad de begär och förklarar varför. Sen får de i så fall stämma dig i tingsrätten för att bevisa att ditt avdrag är felaktigt. Då är det DE som har det jobbiga att bevisa och DE som måste stämma dig och krånga. Oftast så mycket krångel att de inte orkar.
Jag är böjd att hålla med dig men vad gör jag?Farstatjej90 skrev:
Alla undanflykter dom kommer med är lögner. Inget av det är sant.
Den riktiga orsaken är att dom har tagit för många jobb och eftersom du redan är inlåst prioriteras du sist.
Det är därför dom är jättesnabba med att dumpa batteriet.
Förmodligen är detta ett företag som inte är helt scam/kriminella utan dom ligger i gråzonen. Kör fula knep och tycker att ett gott jobb det innebär pengar på banken, inte nöjd kund.
Du kommer få mer problem med det här företaget. Hoppas du får dina pengar.
Och betala aldrig i förskott....🤔
