1 652 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kan man få ut växelspänning ur en solpanelsanläggning då solen lyser?
Hej
Funderade, ur ett prepper-perspektiv, om man kan få ut växelspänning på 230 V från en solpanelsanläggning?
Antag t ex att man råkar ut för ett längre strömavbrott. Då vore det ju toppen om man när solen lyser kan passa på köra några saker. I vårat fall har vi t ex en egen brunn med en elektrisk pump. Utan el har vi inget vatten.
Om det skulle funka så kanske det bara funkar den delen av året då solen lyser mest.
Som ni märker kan jag inget som solpaneler, så om frågan är korkad så hoppas jag ni har tålamod.
Mvh
Fredrik
Funderade, ur ett prepper-perspektiv, om man kan få ut växelspänning på 230 V från en solpanelsanläggning?
Antag t ex att man råkar ut för ett längre strömavbrott. Då vore det ju toppen om man när solen lyser kan passa på köra några saker. I vårat fall har vi t ex en egen brunn med en elektrisk pump. Utan el har vi inget vatten.
Om det skulle funka så kanske det bara funkar den delen av året då solen lyser mest.
Som ni märker kan jag inget som solpaneler, så om frågan är korkad så hoppas jag ni har tålamod.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja då måste man ha en lösning som kallas Ö drift. Funkar men ganska dyrbart. Vill man driva något enstaka som en vattenpump är nog en hyfsat kraftfull bensingenerator ett bättre alternativ.F fredand44 skrev:Hej
Mvh
Fredrik
Ja, med en inverter, men du vill nog ha mellanlagring i batteri.
Hej,
Tackar för svaren!
Då jag sökte på växelriktare med ö-drift hittade jag denna artikel
https://www.elinstallatoren.se/2019/03/har-ar-tekniken-som-ger-villaagaren-odrift/
Intressant, men dyrt.
Mvh Fredrik
Tackar för svaren!
Då jag sökte på växelriktare med ö-drift hittade jag denna artikel
https://www.elinstallatoren.se/2019/03/har-ar-tekniken-som-ger-villaagaren-odrift/
Intressant, men dyrt.
Mvh Fredrik
Jag är i samma funderingar.
Har en 230v inverter mm, 24v system i campervanen med batteri.
Skulle vilja kunna köra vår vattenpump vid behov.
Den är en 3-fas...
Vet att victron har inverter som man kan koppla ihop 3st för att få ut 400v 3-fas.
Men det är mkt stålar....
Vad finns det för off-grid lösningar för 400v ?
Har en 230v inverter mm, 24v system i campervanen med batteri.
Skulle vilja kunna köra vår vattenpump vid behov.
Den är en 3-fas...
Vet att victron har inverter som man kan koppla ihop 3st för att få ut 400v 3-fas.
Men det är mkt stålar....
Vad finns det för off-grid lösningar för 400v ?
Klicka här för att svara