Luftintaget i mitt pannrum är ungefär 20x20 cm och sitter precis under taket. Det är endast ett myggnät som "hindrar" kalluften att rinna rakt ned på mina acctankar, vilket jag misstänker är en bidragande orsak till att pelletsen försvinner fortare än min plånbok gillar. Jag kan ju inte gärna sätta igen luftintaget, men jag skulle vilja att det bara strömmar in luft när det behövs, dvs när pannan är igång. Eftersom jag har 1.5 m3 acctankar så ska pannan i teorin stå större delen av dygnet, så jag vill alltså få tag på nån slags luftens motsvarighet till vattenlås, eller ett luftlås om man så vill. Tanken är att kalluft sjunker och ska behöva "draghjälp" av pannan för att ta sig upp ur luftlåset.

Jag har skissat på en lösning i Sketchup, men vill gärna ha lite input från folk som kan detta bättre än jag innan jag lägger ned tid och pengar på att realisera det:

• Snett framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snett uppifrån.jpg
    Skapa konto
isolera acktanken/arna istället kanske?

De ska enligt uppgift från säljaren redan vara isolerade, men även om de är det så vill jag ju inte ha kallgrader i pannrummet den dag jag isolerar alla rör. Dessutom VT17 hur man skulle kunna isolera dem mer än de redan är isolerade eftersom de ligger dikt an mot tre väggar av fyra.

Mindre hål? En pelletsbrännare kan väl inte dra mer luft än en kamin och där pratar vi väl en 3l/s. Och det är inget stort hål som behövs.

Jag har läst nånstans att luftintaget ska ha samma eller större dia som rökkanalen och den är ett ganska försvarligt rör, iaf i yttermått.

Jag har funderat på exakt samma sak. Står man vid luftintaget när brännaren inte är igång så blåser kalla luften rakt in i källaren!

Majgårdarna
Jag gjorde ett lås så här.
Det blev bra mycket bättre än bara ett hål rakt in.
Kanske skulle varit lite längre rör upp mot taket
94520101234112950.jpg
Skapa konto

Har nu kompletterat med ett motorspjäll som öppnar när pumpen i laddomaten går.
Blev riktigt bra. Mycket varmare i pannrummet och källarn nu
4a142012932278ec0.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Det där ser mycket intressant ut! Jag har dragit spirorör in över acktankarna och avslutat med en sån böj som du har på bilden, men jag känner att det fortfarande kommer in mycket kalluft. Var fick du tag på spjället och hur är det inkopplat?

Skulle det funka med kallrasspjäll som "broms" istället för motordrivet?

Hade lite spillalu liggande, hoppas att det minskar draget lite iaf

Tack för tipset/idén!
ImageUploadedByByggahus.se1356975255.101925.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.