Som trädägare skulle jag säga såhär:
Man kan alltid fråga. Men tjata inte och se till att verkligen respektera svaret du får.

Nu har jag inte träd i trädgården som skymmer för någon annan, men det står ändå ett par som jag tänkt att jag skulle ta ner "någon gång". Om det hade varit så att jag haft en granne som kommit och frågat om det skulle gå bra att ta ner just dom träden, så hade jag nog fått tummen ur tidigare.

Hade det gällt andra träd som jag verkligen vill ha kvar och jag sagt nej, så hade jag önskat att grannen då svarat i stil med "absolut, det är inga problem då, jag tänkte bara att en fråga aldrig kan skada, men det blir bra att du låter dom stå kvar, tack" och sen fortsätter man heja och småprata med varandra utan att älta trädens varande.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 23 till
  • Laddar…
Bjud grannen på en pilsner på uteplatsen. Sen smyger du över samtalet på att visst hade det varit trevligare med sol till ölen.

• Gilla
  • Haha
RoTe och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lyckligtvis skulle jag snarare säga då inskränkningarna i äganderätten skulle bli orimliga om så vore fallet.
I vissa delar av USA finns regler för träd och utsikter, solinstrålning mm, det borde det finnas i Sverige också. Jag har själv ingen utsikt som kan växa igen, däremot samlar grannen på granar vilket sabbar kvällssolen efter 18-19 vilket suger hårt. Jag hoppas innerligt att granbarkborren kommer göra sitt med dessa (de har redan dödat två monstergranar på vår tomt och härjar i området) men det verkar än så länge gå lite trögt https://www.villaagarna.se/contenta...tree-obstruction-of-views-ordinance-816-2.pdf

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
uuu och 8 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
I vissa delar av USA finns regler för träd och utsikter, solinstrålning mm, det borde det finnas i Sverige också.
Det får du tycka. Jag håller inte med dig.

• Gilla
  • Wow
uuu och 24 till
  • Laddar…
P
Men från vilken tid på dygnet och året är dessa bilder tagna?
Ser ut som att solen står bra lågt och är den bilden tagen nyligen så är ju solnedgången på sin nordligaste plats strax så varför måste det plockas ned träd för den korta tiden.

Jag hade nog också protesterat

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det får du tycka. Jag håller inte med dig.
Man får såklart tycka fritt här i Sverige och byggahus. men är det rimligt egentligen att man får odla nästan vad som helst var som helst. Säg att man köper ett hus med sjöutsikt. Sen av någon anledning så börjar grannen odla upp en thuja häck så sjöutsikten är borta. Det skulle innebära en värdeminskning på kanske en miljon för huset som fått sin utsikt bortodlad. Ett hus måste genomgå en prövning och grannen kan tycka till om bygget, ett plank kräver bygglov. Men en Thuja mur får man sätta upp nästan hur som helst

• Ledsen
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
P
S surfarn skrev:
man får odla nästan vad som helst var som helst
Precis
Tänk om man köper ett hus i ett lungt och stilla område och man kan njuta av tysta lugna kvällar
Sen får grannen för sig att odla ett antal snorungar. Efter ett par år så blir dessa stora och börjar hoppa studsmatta och lite senare kör de moped. Allt för att föra ett jäkla väsen och de lugna kvällarna är borta.
Där rök ett antal kronor om man skulle sälja och flytta.

Inse. Vi bor på en planet med andra och måste dela utrymmet. Vill du ha mycket frihet så måste du flytta till en mycket avlägsen plats.
Vill du bo i ett samhälle med närhet till andra så får du acceptera andra. Eller så får du bli en Kim Jong-Un och styra allt.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Mekplatsen och 22 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
men är det rimligt egentligen att man får odla nästan vad som helst var som helst.
Jag kan hålla med om att det inte är helt självklart att förstå den särställning växtlighet har i förhållande till andra "föremål". Någon annan kan säkert bakgrunden till detta bättre än vad jag kan.

S surfarn skrev:
Det skulle innebära en värdeminskning på kanske en miljon för huset som fått sin utsikt bortodlad. Ett hus måste genomgå en prövning
Jag tror det är ovanligt att ett bygglov för ett hus nekas på grund av att grannfastigheternas utsikt påverkas. Vet någon om det förekommer?

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Claes Sörmland
S surfarn skrev:
Man får såklart tycka fritt här i Sverige och byggahus. men är det rimligt egentligen att man får odla nästan vad som helst var som helst. Säg att man köper ett hus med sjöutsikt. Sen av någon anledning så börjar grannen odla upp en thuja häck så sjöutsikten är borta. Det skulle innebära en värdeminskning på kanske en miljon för huset som fått sin utsikt bortodlad. Ett hus måste genomgå en prövning och grannen kan tycka till om bygget, ett plank kräver bygglov. Men en Thuja mur får man sätta upp nästan hur som helst
I Sollentuna på gränsen mot Danderyd testades gränsen för denna frihet nyligen i ett fall i MÖD och helt fritt är det inte:

https://www.byggahus.se/forum/threads/tvingas-beskaera-tujorna-efter-grannes-anmaelan.536678/

• Gilla
Husägare123456 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan hålla med om att det inte är helt självklart att förstå den särställning växtlighet har i förhållande till andra "föremål". Någon annan kan säkert bakgrunden till detta bättre än vad jag kan.

Jag tror det är ovanligt att ett bygglov för ett hus nekas på grund av att grannfastigheternas utsikt påverkas. Vet någon om det förekommer?
Ja den första frågan är intressant. Läser man lite på boverket så kan man reglera en del via detaljplanen, men de exempel som finns verkar uteslutande handla om att kräva lov för att fälla träd, inte något om att begränsa tex höjd på växtlighet....

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...d_planering/dp/sakerstall-dp/kvartersmark-dp/

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det vore ju lite bökigt med motsvarande bygglov för träd - känns som att vi skulle administrera ihjäl oss då. Skulle dessutom alla lov då omprövas med jämna mellanrum beroende på hur stora träden blivit så skulle vi sysselsätta halva befolkningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det vore ju lite bökigt med motsvarande bygglov för träd - känns som att vi skulle administrera ihjäl oss då. Skulle dessutom alla lov då omprövas med jämna mellanrum beroende på hur stora träden blivit så skulle vi sysselsätta halva befolkningen.
Mja, man skulle kunna reglera at man måste sköta sin växtlighet, och tex begränsa höjden av häckar och träd tex, och kräva tex marklov om man ville ha högre än så.
Sen om det kommer en anmälan så får man en anmodan om att korrigera innan ev vite osv.

Men om man vill dra in denna admin pga att vissa i vissa fall störs lite av skuggande träd är en annan fråga. Möjligt att irritationen blir vanligare och vanligare när många tätbebyggda områden får uppväxande träd som inte fanns där från början som nu börjar bli 40-50 år gamla...

Ja folk är ju olika.

Själv gillar jag skugga. Högsommarsol ger hetta och svett idag och cancer imorgon så jag sitter i skuggan. Grannen åt öster här har en hyfsat rejäl ek och ett par björkar som skuggar och den skuggan är jag synnerligen tacksam för!

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fotografen Fotografen skrev:
Ja folk är ju olika.

Själv gillar jag skugga. Högsommarsol ger hetta och svett idag och cancer imorgon så jag sitter i skuggan. Grannen åt öster här har en hyfsat rejäl ek och ett par björkar som skuggar och den skuggan är jag synnerligen tacksam för!
Beror väl mest om man är hemma på sommaren. Då krävs skugga. På höst, vinter, vår vill nog nästan alla ha de enstaka solstrålarna. Och på sommarkvällarna, så man kan äta ute.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.