Grannen har några höga björkar som han vårdar ömt, tyvärr...
Vi har en damm mellan oss och vid 19 när björkarna skuggar min altan så är det bara att gå in för då kommer knotten ☹️ utan dom hade vi haft närmare 2h extra sol. Vill inte ens fråga om dom då jag vet att han är rädd om dom av någon anledning.

En tomt vi har vid älven i Leksand, där ringde grannen och började yra om att arrendera marken av oss, frågade lite hur det gick till.
Jo då får ju vi bestämma vilka träd som ska tas ner å så sen sköter vi om marken osv osv

Ta ner dom träden du vill, om det är den egentliga frågan svarade jag
Hörde inget mer om nån arrendering men några träd försvann 🙂

nino nino skrev:
Grannen har några höga björkar som han vårdar ömt, tyvärr...
Vi har en damm mellan oss och vid 19 när björkarna skuggar min altan så är det bara att gå in för då kommer knotten ☹️ utan dom hade vi haft närmare 2h extra sol. Vill inte ens fråga om dom då jag vet att han är rädd om dom av någon anledning.
Prova att köpa dem, 1000kr/m3 kontant i handen är vettigt och räcker inte det får du erbjuda dej att kapa dem till ved och ta bort riset oxå.

F fribygg skrev:
Prova att köpa dem, 1000kr/m3 kontant i handen är vettigt och räcker inte det får du erbjuda dej att kapa dem till ved och ta bort riset oxå.
Nej den dagen jag känner att jag verkligen vill ha bort som så frågar jag om han inte kan ta ner dom... Vill han inte så vill han inte för 5-10' heller det har han inget behov av

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Som trädägare skulle jag säga såhär:
Man kan alltid fråga. Men tjata inte och se till att verkligen respektera svaret du får.

Nu har jag inte träd i trädgården som skymmer för någon annan, men det står ändå ett par som jag tänkt att jag skulle ta ner "någon gång". Om det hade varit så att jag haft en granne som kommit och frågat om det skulle gå bra att ta ner just dom träden, så hade jag nog fått tummen ur tidigare.

Hade det gällt andra träd som jag verkligen vill ha kvar och jag sagt nej, så hade jag önskat att grannen då svarat i stil med "absolut, det är inga problem då, jag tänkte bara att en fråga aldrig kan skada, men det blir bra att du låter dom stå kvar, tack" och sen fortsätter man heja och småprata med varandra utan att älta trädens varande.
Precis så.
Kan ju tillägga att det är fint att erbjuda sig att utföra eller betala för beskärningen.

RoTe
S surfarn skrev:
I vissa delar av USA finns regler för träd och utsikter, solinstrålning mm, det borde det finnas i Sverige också.
Nja, men det borde finnas större krav på att hålla ordning på sin mark. Nästan var man än åker norr om dalälven så går vägen ganska nära en massa sjöar men det är alltid en remsa sly mellan vägen och sjön, eller ja, oftast ganska stora björkar också om det finns möjlighet för dom att växa sig stora. Även i varenda åkerkant ser det ut som skit med sly och skräp. Sverige hade kunnat vara så otroligt mycket vackrare om detta hade röjts av t.ex. någon som gynnas av utsikten.

När morfar levde röjde han ett par av kommunen osålda villatomter, osålda sedan 60-talet, då utsikten stördes när slyn blev för hög. Alla grannarna tyckte han gjorde ett fantastiskt jobb, men hade någon anmält honom så hade han ju råkat illa ut som det ser ut idag. Morfar jobbade i skogen hela sitt vuxna liv och förfasades över hur illa vissa tomter och skogar sköttes men på den tiden var dessa få jämfört med idag. Då satte man lite heder i att det skulle se helt och rent ut. Idag är det mer, går det inte med maskin blir det inte gjort. Förutom kraftledningsgator och efter järnvägen ska sägas, där röjs det 100% manuellt fortfarande.

RoTe RoTe skrev:
Nja, men det borde finnas större krav på att hålla ordning på sin mark. Nästan var man än åker norr om dalälven så går vägen ganska nära en massa sjöar men det är alltid en remsa sly mellan vägen och sjön, eller ja, oftast ganska stora björkar också om det finns möjlighet för dom att växa sig stora..
Det finns alldeles tillräckligt med krav på mark och skogsägare.
Köp den mark du @RoTe önskar hålla ordning på (eller erbjud dig att betala för att det blir röjt/avverkat)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
Det finns alldeles tillräckligt med krav på mark och skogsägare.
Köp den mark du @RoTe önskar hålla ordning på (eller erbjud dig att betala för att det blir röjt/avverkat)
Suck jag skriver hur jag önskar det borde vara, du behöver inte komma med den kommentaren. Den tillför noll och intet. Själv bor jag i lägenhet och här sköter vi om vårt.

RoTe RoTe skrev:
Själv bor jag i lägenhet.
Fortsätt med det.

RoTe
F fribygg skrev:
Fortsätt med det.
Hoppas du svarade TS också att köpa grannens fastighet eller hålla käft?

Förresten kan du välja att ignorera mig om du stör dig på mig och mina berättelser så jävla mycket.

Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Förresten kan du välja att ignorera mig om du stör dig på mig och mina berättelser så jävla mycket.
Tror forumreglerna har nått om vårdat språk..

RoTe
F fribygg skrev:
Tror forumreglerna har nått om vårdat språk..
Som sagt, det finns en "Ignorera användare" som du borde testa då du hugger direkt på mina inlägg nästan oavsett vad jag skriver. Jag tycker att jag borde få skriva att man inte ska behöva resa till över trädgränsen för att kunna uppleva vyn av en fin insjö osv utan att du ska käbbla om att köp marken själv då.

RoTe RoTe skrev:
Som sagt, det finns en "Ignorera användare" som du borde testa då du hugger direkt på mina inlägg nästan oavsett vad jag skriver. Jag tycker att jag borde få skriva att man inte ska behöva resa till över trädgränsen för att kunna uppleva vyn av en fin insjö osv utan att du ska käbbla om att köp marken själv då.
Om du skriver nått vettigt likt #4 eller mitt #43 som kanske kan hjälpa TS lovar jag att inte hugga, när du svär så får du nästan räkna med att få kommentar om det.

RoTe
F fribygg skrev:
Om du skriver nått vettigt likt #4 eller mitt #43 som kanske kan hjälpa TS lovar jag att inte hugga, när du svär så får du nästan räkna med att få kommentar om det.
Naaaw blev du sårad över mitt färgfulla språk? Jag pratar så i verkligheten också för övrigt, har funkat i över 40 år. Jag är som en sydeurope när jag diskuterar, yvigt kroppsspråk och högt tonläge, det skrämmer livet ur alla svenskar som inte känner mig, skitkul!

RoTe RoTe skrev:
Naaaw blev du sårad över mitt färgfulla språk? Jag pratar så i verkligheten också för övrigt, har funkat i över 40 år.
Här på forumet har jag för mig att vi ska använda ett vårdat språk och försöka hjälpa trådstartaren efter bästa förmåga.

RoTe
F fribygg skrev:
Här på forumet har jag för mig att vi ska använda ett vårdat språk och försöka hjälpa trådstartaren efter bästa förmåga.
Skönt att detta inte är nå offtopic eller så. Använd anmäl knappen och sluta spamma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.