Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror väl mest om man är hemma på sommaren.
Beror också på om man vill ligga och sola eller stå och hugga ved... Jag tror de flesta uppskattar sol och värme ibland och skugga och svalka ibland. 😀

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Axel Maxel Axel Maxel skrev:
Hej!
Vår granne har några träd som har vuxit sig ganska höga och nu skymmer all vår kvällssol under sommarhalvåret. Det påverkar vår uteplats och hur vi kan njuta av trädgården på kvällarna.
Min fråga är: Kan man be en granne att beskära sina träd av den anledningen? Finns det några regler kring detta, eller är det helt upp till grannen att bestämma? Någon som varit med om något liknande?
Prata med grannen och erbjud att du gör jobbet. Våran granne tog ner en tall i vår trädgård. Jag älskar träd men jag kände ändå att trädet inte var så viktigt utan att relationen med grannen var viktigare.
Vårat villkor var att han får ta ner det själv och ta han om virket.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej!
Vår granne har några träd som har vuxit sig ganska höga och nu skymmer all vår kvällssol under sommarhalvåret. Det påverkar vår uteplats och hur vi kan njuta av trädgården på kvällarna.
Min fråga är: Kan man be en granne att beskära sina träd av den anledningen? Finns det några regler kring detta, eller är det helt upp till grannen att bestämma? Någon som varit med om något liknande?
Man kan ALLTID fråga 👍😊 mitt tips är dock attvara rak men finkänslig.. om du får det att låta som en order.. eller låter anklagande.. så riskerar det att ”slå fel”.

Även om grannen säger nej nu.. så har du kanske möjligheten attta upp frågan om några år igen OM du lät trevlig o förstående första gången du tog upp saken!

Grannen måste inte ta ner något, men det betyder inte att hen inte kan tänka sig att göra det för de.. men du kanske får erbjuda dig att bekosta det själv (speciellt om grannen inte har nått behov av att ta ner nått). Det är ganska dyrt att ta ner stora träd, inget man lejer ut för nöjes skull (min mamma tog ner ett träd för 14000 kr förra hösten)

Alltid värt att fråga.. oavsett..kan inte bli värre än ett nej ju.. och har man tur blir det ett ”ok”.. 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej!
I Sverige ?, tveksamt. Grannen kan bli arg.

P
Fråga, men tänkt dig noga för hur du gör det och hur det framställs. Det kan upplevas som kontrollerade, kravfyllt och inkräktande i värsta fall. Det kan upplevas som jobbigt för många människor att behöva säga nej, kom ihåg det.

Det viktiga är att du är tydlig med att det helt och hållet är grannens val och att du inte förvänar dig någonting och att det är helt ok om grannen säger nej.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Säg att man köper ett hus med sjöutsikt. Sen av någon anledning så börjar grannen odla upp en thuja häck så sjöutsikten är borta. Det skulle innebära en värdeminskning på kanske en miljon för huset som fått sin utsikt bortodlad.
Du tycker det alltså är värt en miljon att kunna se en sjö. Efter ett tag har du nog tröttnat på att se sjön, men det finns folk till allt eller så har de bara för mycket pengar att lägga på oväsentligheter..

M
Hej!
Vi tog ner ett par stora träd efter en förfrågan från grannen. Dom tog hela hans fm sol. Nu var det inte på vår tomt utan längre bort på vår mark. Han stod för kostnaden. Han hade förmodligen frågat tidigare ägare och fått nej för det var ungefär det första han frågade när vi flyttade hit. 😄

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
I vissa delar av USA finns regler för träd och utsikter, solinstrålning mm, det borde det finnas i Sverige också. Jag har själv ingen utsikt som kan växa igen, däremot samlar grannen på granar vilket sabbar kvällssolen efter 18-19 vilket suger hårt. Jag hoppas innerligt att granbarkborren kommer göra sitt med dessa (de har redan dödat två monstergranar på vår tomt och härjar i området) men det verkar än så länge gå lite trögt [länk]
i USA gör dom si och så🤣här i byn eldas allt upp👍

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du tycker det alltså är värt en miljon att kunna se en sjö. Efter ett tag har du nog tröttnat på att se sjön, men det finns folk till allt eller så har de bara för mycket pengar att lägga på oväsentligheter..
Nej jag betalar inte för sjöutsikt som kan växa igen. Men ca 1 mille extra är sjöutsikt värt i Stockholm

• Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
I vissa delar av USA finns regler för träd och utsikter, solinstrålning mm, det borde det finnas i Sverige också. Jag har själv ingen utsikt som kan växa igen, däremot samlar grannen på granar vilket sabbar kvällssolen efter 18-19 vilket suger hårt. Jag hoppas innerligt att granbarkborren kommer göra sitt med dessa (de har redan dödat två monstergranar på vår tomt och härjar i området) men det verkar än så länge gå lite trögt [länk]
Det hoppas jag aldrig blir fallet i Sverige!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja som många sagt, det skadar inte att fråga. Det är nog smart att lägga upp det på ett sätt som gör det tydligt att det är helt okej om han säger nej, så slipper ni båda dålig stämning ifall han absolut vill ha kvar dem. Och du får nog vara beredd på att det är du som får stå för åtminstone större delen av kostnaden, så börja med att fundera på om det är värt priset.

Men ja, sköter du det snyggt så kan du ju absolut fråga.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det vore ju lite bökigt med motsvarande bygglov för träd - känns som att vi skulle administrera ihjäl oss då. Skulle dessutom alla lov då omprövas med jämna mellanrum beroende på hur stora träden blivit så skulle vi sysselsätta halva befolkningen.
Vi måste söka lov, motsvarande bygglov, för att ta ner träd.

Mariangel Mariangel skrev:
Vi måste söka lov, motsvarande bygglov, för att ta ner träd.
Det kan man väl söka även på andras fastighet precis som bygglov antar jag?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det kan man väl söka även på andras fastighet precis som bygglov antar jag?
Precis, det rör sig om marklov som måste sökas p g a utökat marklovskrav för fällning av vissa träd i detaljplan. Och marklov kan sökas av andra är fastighetsägaren.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Min granne frågade mig om vi kunde ta ner en stor björk som skräpade ner hans bil som är parkerad på min mark och även skuggade hans fika plats, så klart sade jag ja då den även skräpade ner min bil men jag kan inte göra det själv. Då fixade grannen en kille som kom och tog ner den tog bort allt ris städade snyggt och sen delade vi på kostnaden. Så fråga på rätt sätt och lite tur så löser det sig i god grannsämja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.