5 092 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Kan kommunen hantera ett bygglovsärende och tillsynsärende samtidigt?
Instämmer i det andra sagt om överklagandet. Beträffande vitet så innebär det att om ni river inom tre månader så blir det inget vite. Om det vid en kontroll om tre månader inte gjorts så blir det ett vite på 40.000 kr. I så fall kommer man troligen också att utdöma ett nytt vite. Överklagandet kan ändra på detta.Jocce81 skrev:
Har gått över 5 år så ingen sanktionsavgift, däremot vite, som jag inte riktigt förstår,. Måste vi betala vite även om vi river uterummet?
Eller är det vite om vi inte river?
Så här skriver bygglovsnämnden:
"
Miljö- och bygglovsnämnden beslutar att med stöd av 11 kap. 20 och 37 §§
plan- och bygglagen (2010:900) PBL, förelägga [Mitt namn och Personnummer] samt [Min sambos namn och personnummer] såsom ägare till fastigheten
[Fastighetsbeteckningen], att vid ett vite om 20 000 kronor vardera, senast inom 3
månader från det att beslutet eller domen vunnit laga kraft, vidta rättelse genom
att ta bort tillbyggnaden på baksidan av enbostadshuset.
"
/Jocce
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja som sagt vite är ett "straff" om ni inte lyder föreläggandet. Och det kan förnyas om ni väljer att betala.
Överklaga, om inte annat för att få mer tid. Om du vill dra ut på det så kan man även laborera med att begära anstånd med att motivera överklagandet.
Överklaga, om inte annat för att få mer tid. Om du vill dra ut på det så kan man även laborera med att begära anstånd med att motivera överklagandet.
Förvaltningslagen gäller: Myndigheten ska hjälpa er om ni råkar missa rätt handling/undelag, det är deras serviceskyldighet och vad ska de annars kunna besluta om. Läs på FL.Jocce81 skrev:
Vi har ett Tillsynsärende på vår fastighet för ett uterum som tidigare ägare byggt utan bygglov. (Finns separat tråd om detta)
I förhoppning att vi skulle få till detta ordentligt så har vi sökt bygglov i efterhand, i förhoppning att allt skulle gå igenom.
Detta gjorde att tillsynsärendet "pausades" då det fanns ett bygglovsärende.
På byggnadsnämndens möte i Augusti hanterades vårat bygglovsärende, tyvärr nekades det, vilket gör att vi planerar att överklaga till Länstyrelsen i nästa steg.
Under samma möte har även tillsynsärendet hanterats, vilket har gett ett Lovföreläggande att uterummet måste rivas inom 3 månader.
Är detta verkligen rätt av kommunen? Måste jag inte först få tiden på mig att överklaga Bygglovsärendet innan dom hanterar Tillsynsärendet?
I Tillsynsärendet finns ingen information om överklagande, i bygglovsärendet finns information om överklagande. Men visst måste jag kunna överklaga även tillsynsärendet?
Överklagar jag på samma sätt (Till kommunen men det är länsstyrelsen som hanterar det) som bygglovsärendet?
I övrigt har vi även upptäckt att minst en av ritningarna som vi skickat in saknar en del mått / väsentliga delar (Fel fil inskickad), detta måste innebära att kommunen/bygglovsavdelningen inte har kikat på ritningarna / ärendet helt fullt ut.
Är detta något som man kan "använda" i överklagan? Då de uppenbarligen inte gjort sitt jobb?
/Jocce
Tack!FruNilsson skrev:
Där borde väl detta falla in?
"
20 § Om en framställning är ofullständig eller oklar ska en myndighet i första hand hjälpa den enskilde till rätta inom ramen för sin allmänna serviceskyldighet enligt 6 § andra stycket."
/Jocce
Vid överklagande, vad är "rätt" och vad "bör" jag göra?
Om jag förstått rätt går överklagan till Länsstyrelsen, men man ska ändå BARA skicka den till kommunens bygglovsavdelning?
Dom vidarebefordrar den till Länsstyrelsen då?
Behöver man skicka med några bilagor, typ ritningar eller tidigare dokument i ärendet eller skickas det automatiskt vidare?
Något mer att tänka på i överklagandet?
Ska man t.ex. se till att få med Grannarnas medgivande eller liknande?
/Jocce
Om jag förstått rätt går överklagan till Länsstyrelsen, men man ska ändå BARA skicka den till kommunens bygglovsavdelning?
Dom vidarebefordrar den till Länsstyrelsen då?
Behöver man skicka med några bilagor, typ ritningar eller tidigare dokument i ärendet eller skickas det automatiskt vidare?
Något mer att tänka på i överklagandet?
Ska man t.ex. se till att få med Grannarnas medgivande eller liknande?
/Jocce
Ja det är så det fungerar.Jocce81 skrev:
Kommunens beslut skickas vidare till länsstyrelsen. Länsstyrelsen kommer att kontakta dig för att fråga om du har mer uppgifter du vill lägga till ärendet. Då kan du inkomma med nya sakuppgifter och argument om du vill.Jocce81 skrev:
Inkom med nya uppgifter eller argument om du har det. Påpeka om något är fel i kommunens utredning.Jocce81 skrev:
Men jag behöver ju oavsett skicka in överklagan till Kommunen? Men kan skicka in endast en överklagan och sedan se vilka dokument osv Länsstyrelsen har tillgängliga?Claes Sörmland skrev:
/Jocce
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Kommunen ska se till att de får alla dokument som finns i deras ärende när de skickar vidare överklagan. Om du vill lägga till något mer måste du skicka in det själv, antingen direkt med överklagandet, eller senare till Länsstyrelsen när ärende blivit registrerat och fått ett nummer där.Jocce81 skrev:
En viktig sak: Nya Förvaltningslagen kom bl a till för att kommunerna som är skyldiga utreda (utredningsansvar) slarvar. Det innebär att innan de fattar beslut, måste det vara solklart utrett, alltså innan de skickar ditt ök till LST. Om det saknas utredning skall LST återförvisa ärendet för vidare utredning tillbaka till kommunen.Claes Sörmland skrev:
Ja det är så det fungerar.
Kommunens beslut skickas vidare till länsstyrelsen. Länsstyrelsen kommer att kontakta dig för att fråga om du har mer uppgifter du vill lägga till ärendet. Då kan du inkomma med nya sakuppgifter och argument om du vill.
Inkom med nya uppgifter eller argument om du har det. Påpeka om något är fel i kommunens utredning.
Klicka här för att svara