23 290 läst ·
10 svar
23k läst
10 svar
Kan jag styra Plejd och IKEA Home parallellt med en enda app?
Ärade forumiter,
Har spanat igenom forumet och det finns flera trådar där folk ställer frågor kring Plejd, Ikea Home och liknande lösningar. Dock har jag inte sett någon som besvarar min fråga som är av enkel art.
Har idag ett flertal IKEA Home Smart lampor lampor i mitt hem och är nöjd med systemet. Har dock nu fått in ett par dumma lampor som jag ämnar koppla till en dimmer som dock ända ska kunna samexistera eller helst integreras in i IKEA Home Smart.
Ett exempel skulle då vara att helt skippa IKEAs egen app och köra Apple Home eller Google Home. Allt jag vill är att styra allt med en app, inte ha flera.
Begärde en ZigBee-kompatibel dimmer av elektrikern för att jag tänker att den torde vara lättare att integrera i något system (vet att den inte går rätt in i IKEA Home men i värsta fall kanske får skaffa en Philips Hue brygga och koppla allt via den). Elektrikern föreslog dock Plejd vilket som jag tolkar det är ett stängt system. Han kan även installera ZigBee men förslår likväl Plejd, utan att direkt kunna förklara varför det är bättre (anar att detg kan finnas kostnadsmässiga fördelar för honom).
Eller kan jag köra Plejd och med lyckat resultat få in det parallellt med IKEA Home och styra allt med en (1) app (alltså typ via Apple Home eller Google Home)?
Alla förslag kommentarer uppskattas!
Har spanat igenom forumet och det finns flera trådar där folk ställer frågor kring Plejd, Ikea Home och liknande lösningar. Dock har jag inte sett någon som besvarar min fråga som är av enkel art.
Har idag ett flertal IKEA Home Smart lampor lampor i mitt hem och är nöjd med systemet. Har dock nu fått in ett par dumma lampor som jag ämnar koppla till en dimmer som dock ända ska kunna samexistera eller helst integreras in i IKEA Home Smart.
Ett exempel skulle då vara att helt skippa IKEAs egen app och köra Apple Home eller Google Home. Allt jag vill är att styra allt med en app, inte ha flera.
Begärde en ZigBee-kompatibel dimmer av elektrikern för att jag tänker att den torde vara lättare att integrera i något system (vet att den inte går rätt in i IKEA Home men i värsta fall kanske får skaffa en Philips Hue brygga och koppla allt via den). Elektrikern föreslog dock Plejd vilket som jag tolkar det är ett stängt system. Han kan även installera ZigBee men förslår likväl Plejd, utan att direkt kunna förklara varför det är bättre (anar att detg kan finnas kostnadsmässiga fördelar för honom).
Eller kan jag köra Plejd och med lyckat resultat få in det parallellt med IKEA Home och styra allt med en (1) app (alltså typ via Apple Home eller Google Home)?
Alla förslag kommentarer uppskattas!
Integration av Plejd till Apple Homekit är något som tydligen är under utveckling, oklart när det lanserar.
Google Home och Plejd fungerar, då med Plejds Gateway.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01
Att elektrikern förordar Plejd är något som har diskuterats baklänges och framlänges. Kan beror på att produkterna finns lättillgängligt hos elgrossister och att de har en bra stabilitet och driftsäkerhet= nöjd kund och inga återbesök
Google Home och Plejd fungerar, då med Plejds Gateway.
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01
Att elektrikern förordar Plejd är något som har diskuterats baklänges och framlänges. Kan beror på att produkterna finns lättillgängligt hos elgrossister och att de har en bra stabilitet och driftsäkerhet= nöjd kund och inga återbesök
Äsch, nu blir det plejd. Läste lite recensioner av Schneider Electrics motsvarighet som förvisso är byggt med ZigBee i botten men kvaliteten verkar sisådär samtidigt som Plejd överlag har fina betyg lite varstans. I värsta fall får det bli till att hitta en tredjepartslösning (som Home Assistant som tipsades om ovan) för att länka samman allt.
Ja med Home Assistent fungerar det att kombinera både Plejd och IKEA (och en hel drös andra märken) så att dom går att styra tillsammans. Jag ledsnade också på att ha olika appar men framförallt att Plejd är beroende av Bluetooth som jag inte vill ha igång på min telefon hela tiden.R rufsig skrev:
Det är lite klurigare att köpa en raspberry pi och bl.a installera HA men när det väl är färdigt så funkar det riktigt bra att styra allt via Homekit även när jag inte är hemma i lägenheten.
Då har du en plejd gateway för att få det att funka?C Calsal skrev:Ja med Home Assistent fungerar det att kombinera både Plejd och IKEA (och en hel drös andra märken) så att dom går att styra tillsammans. Jag ledsnade också på att ha olika appar men framförallt att Plejd är beroende av Bluetooth som jag inte vill ha igång på min telefon hela tiden.
Det är lite klurigare att köpa en raspberry pi och bl.a installera HA men när det väl är färdigt så funkar det riktigt bra att styra allt via Homekit även när jag inte är hemma i lägenheten.
Toppen det måste jag testa. Är det denna add on nan ska köra? https://github.com/icanos/hassio-plejdC Calsal skrev:
Eller har du annan länk till hur man går till väga?
Precis, det är rätt add-on.R rufsig skrev:
I relativt korta drag vad jag gjort:
- Köp en Raspberry Pi (RP) med Bluetooth (jag kör med 3 Model B+ men en RP 4 fungerar nog snäppet bättre)
- Köp ett minneskort som ska användas i RP
- Installera ett OS på minneskortet (jag kör Raspbian Buster)
- Sätt i minneskortet i RP, koppla in LAN-kabel, en skärm och ett tangentbord, starta RP
- Aktivera VNC på RP så att man kan remota till den från en annan dator (så slipper man ha skärm och tangentbord inkopplat framöver)
- Aktivera Bluetooth på RP om det inte redan är igång
- Installera Home Assistant Supervised och dess dependencies på RP
- I Home Assistant, installera add-ons som du vill ha. För att Plejd ska fungera behövs MQTT broker add-on och plejd add-on
- Koppla ihop Home Assistant med Homekit och välj "include" på dom Plejd-enheter som ska synas i Homekit, hjälp-video här
Det finns mycket hjälp kring Raspberry Pi på Youtube och jag vet inte riktigt vilken uppsättning som egentligen är bäst för ändamålet men med Raspbian är det smidigt.
För hjälp med att installera Home Assistant Supervised finns det en bra installationsguide här.
För hjälp med plejd add-on så är det icanos egna "Getting started" i add-on readme som gäller. Jag kan nämna att det krånglade lite för mig att lägga till detta add-on men det löste sig genom att ladda om sidan för Home Assistant några gånger. Hör av dig här om jag kan förtydliga något!
Hej !C Calsal skrev:För hjälp med att installera Home Assistant Supervised finns det en bra installationsguide här.
För hjälp med plejd add-on så är det icanos egna "Getting started" i add-on readme som gäller. Jag kan nämna att det krånglade lite för mig att lägga till detta add-on men det löste sig genom att ladda om sidan för Home Assistant några gånger. Hör av dig här om jag kan förtydliga något!
Behöver lite vägledning med Plejd-adonet
inte superduperinsatt, men kommit en bit, addonet startar om, hittar inte några grejor.
det enda jag ser är grejorna i loggen.
Har du tid att hjälpa mig ?
Precis dragit igång med HomeAssistant på en nyinstallerad RPI4
Sen startar det omStarting Plejd addon and reading configuration...
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-main] Log level set to info
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-main] Plejd add-on, version 0.9.1
2022-09-21 18:29:13 INF [device-comm] Starting Plejd communication handler.
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-ble] Starting Plejd BLE Handler, resetting all device states.
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-main] Main Plejd addon init()...
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] init()
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] Getting cached api response from disk
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] login()
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] logging into XYZTMRNDB
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] got session token response
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] Get all Plejd sites for account...
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] Got site list response with 1: XYZTMRNDB
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] Site found matching configuration name XYZTMRNDB
2022-09-21 18:29:13 INF [plejd-api] Get site details for 1a6090ec- -79aacf538bf9...
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-api] got site details response
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-api] Site details for site id 1a6090ec- -79aacf538bf9 found
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-api] Saving cached copy
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-api] Getting devices from site details response...
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-api] Plejd gateway 'Garaget' found on site
2022-09-21 18:29:15 INF [plejd-mqtt] Initializing MQTT connection for Plejd addon
Catastrophic error. Resetting entire addon in 1 minute Error: Missing protocol
at Object.connect (/plejd/node_modules/mqtt/lib/connect/index.js:71:13)
at MqttClient.init (/plejd/MqttClient.js:151:24)
at PlejdAddon.init (/plejd/PlejdAddon.js:124:21)
at runMicrotasks (<anonymous>)
at processTicksAndRejections (internal/process/task_queues.js:97:5)
at async main (/plejd/main.js:18:5)
För eftervärlden kan det påpekas att add onnet inte verkar funka med vissa bluetooth enheter. Löses genom att köpa en av de externa enheter som de som gjort add onet tipsar om.P P-son83 skrev:
Klicka här för att svara