Byggahus.se

Kan jag styra Plejd och IKEA Home parallellt med en enda app?

1. F
    Medlem · 2 inlägg

FarewellFire

Medlem
    Ärade forumiter,

Har spanat igenom forumet och det finns flera trådar där folk ställer frågor kring Plejd, Ikea Home och liknande lösningar. Dock har jag inte sett någon som besvarar min fråga som är av enkel art.

Har idag ett flertal IKEA Home Smart lampor lampor i mitt hem och är nöjd med systemet. Har dock nu fått in ett par dumma lampor som jag ämnar koppla till en dimmer som dock ända ska kunna samexistera eller helst integreras in i IKEA Home Smart.

Ett exempel skulle då vara att helt skippa IKEAs egen app och köra Apple Home eller Google Home. Allt jag vill är att styra allt med en app, inte ha flera.

Begärde en ZigBee-kompatibel dimmer av elektrikern för att jag tänker att den torde vara lättare att integrera i något system (vet att den inte går rätt in i IKEA Home men i värsta fall kanske får skaffa en Philips Hue brygga och koppla allt via den). Elektrikern föreslog dock Plejd vilket som jag tolkar det är ett stängt system. Han kan även installera ZigBee men förslår likväl Plejd, utan att direkt kunna förklara varför det är bättre (anar att detg kan finnas kostnadsmässiga fördelar för honom).

Eller kan jag köra Plejd och med lyckat resultat få in det parallellt med IKEA Home och styra allt med en (1) app (alltså typ via Apple Home eller Google Home)?

Alla förslag kommentarer uppskattas!

2. E
    Medlem · Skåne · 9 392 inlägg

etompau

Medlem
    Integration av Plejd till Apple Homekit är något som tydligen är under utveckling, oklart när det lanserar.
    Google Home och Plejd fungerar, då med Plejds Gateway.
    https://www.plejd.com/sv-se/produkter/GWY-01

Att elektrikern förordar Plejd är något som har diskuterats baklänges och framlänges. Kan beror på att produkterna finns lättillgängligt hos elgrossister och att de har en bra stabilitet och driftsäkerhet= nöjd kund och inga återbesök

3. R
    Tillbyggare · Skåne · 40 inlägg

rufsig

Tillbyggare
  4. F
    Medlem · 2 inlägg

FarewellFire

Medlem
    Äsch, nu blir det plejd. Läste lite recensioner av Schneider Electrics motsvarighet som förvisso är byggt med ZigBee i botten men kvaliteten verkar sisådär samtidigt som Plejd överlag har fina betyg lite varstans. I värsta fall får det bli till att hitta en tredjepartslösning (som Home Assistant som tipsades om ovan) för att länka samman allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.