Hej. Har problem med murkna stolpar på altanen. Har rivit bort räcke och ska byta stolparna. Kan jag fälla in en ny stolpe och skarva den halvt I halvt uppe som på bilden. För att slippa riva bort för mycket?
Mvh Tobbe
Mvh Tobbe
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Det går nog bra med tanke på att du gör skarven så högt upp och nära infästning. Gör förbandet med minst två rejäla skruvar och 1-komp uretanlim. Kanske försänka skruvskallen och använda träplugg så att det blir osynligt?
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Nej, jag menar helgängad som jag skriver. Se till att delarna ligger ordentligt mot varandra men en tving eller liknande, sen dra i en helgängad skruv. Du har större yta på gängerna som är i trät och håller ihop materialet än vad du har på enbart skallen på en delgängad så det blir ett starkare förband med en helgängad.Johan Gunverth skrev:
Stolparna på vår altan är skarvade på det sättet, av samma anledning.
Funktionellt är det helt okej men jag noterar att det inte blir jättesnyggt med tiden då träet rör på sig.
Nu när det är dags att göra det igen tänkte jag ge mig på att skarva på detta sätt istället:
https://www.byggahus.se/forum/threads/japanskt-byggnadssnickeri.249727/page-2#post-2161574
Funktionellt är det helt okej men jag noterar att det inte blir jättesnyggt med tiden då träet rör på sig.
Nu när det är dags att göra det igen tänkte jag ge mig på att skarva på detta sätt istället:
https://www.byggahus.se/forum/threads/japanskt-byggnadssnickeri.249727/page-2#post-2161574
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden