Har en balkong med två stolpar.
Övre delen ca 1,5 m har börjat ruttna.
Behöver kapa jäms med balkonggolv och skarva.
Förslag på hur jag gör det på bästa sätt. Vill helst inte byta hela.
Se bilderna
Övre delen ca 1,5 m har börjat ruttna.
Behöver kapa jäms med balkonggolv och skarva.
Förslag på hur jag gör det på bästa sätt. Vill helst inte byta hela.
Se bilderna
Om du tittar på hur räckesstolpen bredvid sitter så ser du hur du måste få en övre del att sitta för att garanterat klara sidlasterna räcket ska klara.
Jag vet att du efterfrågar tips på skarvning. Mitt råd är att byta hela stolpen för att få samma utseende med bibehållen styrka.
Jag vet att du efterfrågar tips på skarvning. Mitt råd är att byta hela stolpen för att få samma utseende med bibehållen styrka.
Det är för kort längd att skarva på över bärlinan.
Om du vill skarva så måste du göra det under bärlinan där du kan få tillräcklig längd, ”halvt-i-halvt”. Men det är enklare att byta hela längden eftersom du ändå behöver lossa bärlinor mm.
Om du vill skarva så måste du göra det under bärlinan där du kan få tillräcklig längd, ”halvt-i-halvt”. Men det är enklare att byta hela längden eftersom du ändå behöver lossa bärlinor mm.
En rimlig metod för att skarva är att såga igenom halva tjockleken och klyva änden så att den sista halvmetern eller så blir hälften så tjock. Sedan ordnar du en ny bit som passar på den tillsågade änden. Dessa kan du sedan skruva ihop. Eventuellt med polyuretanlim i skarven. Du skriver om att kapa jäms med golvet. Och bärlinan sitter bara en regels bredd lägre. 170 mm eller vad det nu är. Om du vill ta bort allt som är över golvet måste skarven bli under bärlinan eller sämre överlappa bärlinan. Jag tror inte det blir enklare än att byta hela stolpen.
Klicka här för att svara