4 676 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Kan jag lägga nätverkskabel i samma gulrör som trefasmatningen?
Du slipper potentiella problem med skarvar. Nu är jag inte insatt i på vilket sätt den är "extremt brandfarlig" men jag har nog värre saker i min bostad som lösningsmedel, gasol, bensin med mera. För mig skulle brännbarheten på lite kabel vara en icke fråga. Men jag vet som sagt egentligen inte hur "extremt brandfarlig" kabeln är.O oddan skrev:
Det finns lite regler för hur man får förlägga PE-mantlade kablar inomhus.
Det är rätt ofta sådan som inkommande matning, så därför måste man vara pragmatisk och godkänna förläggning inomhus en bit i alla fall.
Så det finns ett antal meter som är angivet som godkänt, jag minns inte idag hur många, men det var kanske 5 eller 10 meter, typ.
PE-mantlad kabel ska aldrig dras mellan olika brandceller, och jag misstänker att den är förbjuden i EX-miljö.
Men allt detta är alltså en våldsam och hysterisk övertolkning när det gäller en TP-kabel i en hemmiljö.
Där är det bara att dra den så långt som man känner för, inget att fundera mer över.
Det är rätt ofta sådan som inkommande matning, så därför måste man vara pragmatisk och godkänna förläggning inomhus en bit i alla fall.
Så det finns ett antal meter som är angivet som godkänt, jag minns inte idag hur många, men det var kanske 5 eller 10 meter, typ.
PE-mantlad kabel ska aldrig dras mellan olika brandceller, och jag misstänker att den är förbjuden i EX-miljö.
Men allt detta är alltså en våldsam och hysterisk övertolkning när det gäller en TP-kabel i en hemmiljö.
Där är det bara att dra den så långt som man känner för, inget att fundera mer över.
Kan intyga att detta stämmer... det senaste jag läste när jag tittade på installationsanvisningar var max 5 meter när man gick från utomhus till inhomhusMikael_L skrev:
Det finns lite regler för hur man får förlägga PE-mantlade kablar inomhus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden