M merbanan skrev:
Det scenario som existerar är en spik eller spade som kortsluter en 230V fas med ett par i nätverkskabeln.
Om man inte har en ansluten skärmad tp-kabel så är det en väldigt klen ledning för att kunna leda någon större mängd ström till någon av de anslutna nätverksenheterna. Då nätverkskontakterna är galvaniskt frikopplade så gissar jag att det som kommer hända är att det induceras en strömspik som släpper ut den magiska blå röken från något i elektroniken som hanterar nätverksporten. (Det här borde man ju faktiskt testa.) Om skärmen är ansluten kan ju den leda strömmen till jord och då borde en jordfelsbrytare bryta. Eller leda fasen till sidan av skärmen som inte är ansluten, beroende på hur allt är kontakterat så skulle man ju kunna få en lättåtkomlig fas-ledare. Jag skulle nog dra en oskärmad kabel i en slang i röret om man är orolig. Det är otroligt krystade fall för att det skall bli farligt på något sätt.

Jag skulle säga lägg fokus på mekaniskt skydd och skippa skärmen på kabeln så blir det nog bra.
Tack, väldigt informativt svar. Uppskattas!

Slutsatsen är att jag lägger i en PEM-slang om det får plats (tror inte det), annars drar jag bara en vanlig nätverkskabel eller en fiberkabel (lite meckigt dock)

Mikael_L
* Det är tillåtet att samförlägga nätverk och en vanlig elkabel som alltså har både isolering runt varje ledare och sedan även en isolerad mantel. Elkabeln är alltså då fullt isolerad och kan jämföras med vilken elkabel som helst som kan vara klamrad t.ex. längs en vägg, och även där får man ha en nätverkskabel om man vill.

* Det finns regler gällande hur datakablar ska och får förläggas, dessa följer de seriösa professionella firmorna, men som privatperson kan man strunta i allt som inte förstör den funktion man önskar.
I dessa regler stipuleras det bl.a. max dragkraft som får användas när man drar fram nätverkskabel, hur långt paren får tvinnas upp, att kabeln inte får klamras med kabelklammer eller fixeras med vanliga buntband, och hur lång sträcka den får ligga nära elledning, och min avstånd annars.

Allt detta utom just hur mycket paren får tvinnas upp kan man väl i princip strunta i som privatperson som ordnar åt sig själv, för det brukar ändå funka tillräckligt bra.

* Använd oskärmad TP-kabel, skärmad brukar för det mesta skapa mer problem än vad det löser.
Men kabel för utomhusbruk/nedgrävning, kan dock vara bra att välja, kanske inte helt nödvändigt, men de kablarna är mer robusta rent mekaniskt, samt bättre skyddade mot fukt/vatten, ja även UV-ljus såklart.

*Jag själv skulle inte börja krångla med att försöka få in en extra slang i röret, sådana tilltag slutar sällan väl. Men var försiktig när du drar, börjar det gå tungt så avbryt och backa istället för att bara ta i mer.
Försök förstå vad orsaken är, så att det går att dra genom utan alltför mycket kraft.

* En av de största farorna med kopparnätverk mellan byggnader är vad som händer vid åsknedslag i närheten, då kan det bli stora spänningsskillnader mellan byggnaderna, som sen kan bränna nätverkskabel och switchar, nätverkskort och datorer osv.
Här har man en ordentlig fördel med fiber.
Men det beror mycket på hur åskutsatt läget är, avstånd mellan byggnaderna osv.

• Gilla
matsuhlen och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
* Det är tillåtet att samförlägga nätverk och en vanlig elkabel som alltså har både isolering runt varje ledare och sedan även en isolerad mantel. Elkabeln är alltså då fullt isolerad och kan jämföras med vilken elkabel som helst som kan vara klamrad t.ex. längs en vägg, och även där får man ha en nätverkskabel om man vill.

* Det finns regler gällande hur datakablar ska och får förläggas, dessa följer de seriösa professionella firmorna, men som privatperson kan man strunta i allt som inte förstör den funktion man önskar.
I dessa regler stipuleras det bl.a. max dragkraft som får användas när man drar fram nätverkskabel, hur långt paren får tvinnas upp, att kabeln inte får klamras med kabelklammer eller fixeras med vanliga buntband, och hur lång sträcka den får ligga nära elledning, och min avstånd annars.

Allt detta utom just hur mycket paren får tvinnas upp kan man väl i princip strunta i som privatperson som ordnar åt sig själv, för det brukar ändå funka tillräckligt bra.

* Använd oskärmad TP-kabel, skärmad brukar för det mesta skapa mer problem än vad det löser.
Men kabel för utomhusbruk/nedgrävning, kan dock vara bra att välja, kanske inte helt nödvändigt, men de kablarna är mer robusta rent mekaniskt, samt bättre skyddade mot fukt/vatten, ja även UV-ljus såklart.

*Jag själv skulle inte börja krångla med att försöka få in en extra slang i röret, sådana tilltag slutar sällan väl. Men var försiktig när du drar, börjar det gå tungt så avbryt och backa istället för att bara ta i mer.
Försök förstå vad orsaken är, så att det går att dra genom utan alltför mycket kraft.

* En av de största farorna med kopparnätverk mellan byggnader är vad som händer vid åsknedslag i närheten, då kan det bli stora spänningsskillnader mellan byggnaderna, som sen kan bränna nätverkskabel och switchar, nätverkskort och datorer osv.
Stort tack för svaret ❤️

Tack för all hjälp i denna tråden. En sista fråga:

Bör jag köpa en PE-mantlad tp-kabel eller duger PVC? Kabeln kommer inte utsättas för UV strålning eller stora mängder vatten, lite vatten kan dock förekomma.

Spelar koppar eller CCA någon roll?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Dessa två punkter är värda att trycka lite extra på. Faktum är att olika byggnader med olika centraler + skärmad kabel där skärm felaktigt termineras är allmänt dåligt, även utan åsknedslag. Vanligt med vagabonerande strömmar som tar vägen genom skärm då om man gör tokigt.

Signalerna i nätverksutrustning ska enligt konstens regler gå via en signaltransformator, men skärm går inte genom någon transformator. Kör man utrustning som dubbelmatas (PoE eller strömjack) så kan det bli extra dumt om man inte aktar sig och gör dumt med skärmen.

Om man skippar skärmen så är absoluta majoriteten av dessa fallgropar ur världen oavsett om man vet hur man terminerar skärmen korrekt. (Rätt svar är för övrigt är att det endast ska kopplas skärm mot kontakt i ena änden (och då rätt val där med, den som matar ström eller är source, eller är närmst huvudcentral)).

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tack för all hjälp i denna tråden. En sista fråga:

Bör jag köpa en PE-mantlad tp-kabel eller duger PVC? Kabeln kommer inte utsättas för UV strålning eller stora mängder vatten, lite vatten kan dock förekomma.

Spelar koppar eller CCA någon roll?
Finns väl knappast någon anledning att du inte ska göra de enkla val som gör allt mycket vettigare.

Kopparledare och entrådig.
Oskärmad ledning.
PE-mantlad eftersom den kan ligga i vatten under lång tid i vissa sträckor av slangen.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Finns väl knappast någon anledning att du inte ska göra de enkla val som gör allt mycket vettigare.

Kopparledare och entrådig.
Oskärmad ledning.
PE-mantlad eftersom den kan ligga i vatten under lång tid i vissa sträckor av slangen.
Tack! Mycket svårare att få tag på PE jämfört med PVC men jag såg att Ahlsell har några men där står det att den inte kan ligga i vatten trots PE-mantling. Nu blir jag extra förvirrad

https://www.ahlsell.se/products/el/...r/natverkskabel/natverkskabel-utomhus/4901993

O oddan skrev:
Tack! Mycket svårare att få tag på PE jämfört med PVC men jag såg att Ahlsell har några men där står det att den inte kan ligga i vatten trots PE-mantling. Nu blir jag extra förvirrad

[länk]
Nej inte avsikligt direkt i vatten men de är ändå mycket bättre än tunn PVC. Så i ditt fall i princip helt säker mot det den utsätts för.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Man Kan ju även torrdra rören innan man drar in datakabeln samt se till att det inte kan komma in nytt vatten.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
En liten uppdatering:

Nu har jag dragit en C6 U/UTP "outdoor" (PE) kabel från teknikrummet till fasadmätarskåpet på mitt hus, cirka 23 meter. Från fasadmätarskåpet går det redan en kabel till patchpanelen inne i huset. Det är en sträcka på kanske 4 meter. Som jag ser det har jag två alternativ nu

1. Skarva de två kablarna i fasadmätarskåpet med ett RJ45-skarvdon.
2. Skarva de två kablarna i fasadmätarskåpet utan ett RJ45-skarvdon. Känns svårt/omöjligt?
3. Dra den nya kabeln hela vägen in till patchpanelen och ta bort den existerande kabeln. Dock är PE-mantlad kabel extremt brandfarlig och bör inte användas inomhus.

Jag lutar åt alternativ 1 för det verkar lättast. Hur hade ni gjort?

O oddan skrev:
Jag lutar åt alternativ 1 för det verkar lättast. Hur hade ni gjort?
Alternativ 3.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Om PE-kabeln i väggen brinner, då har du problem även utan PE-kabeln...

Hur löst sitter den kortare kabeln, går den lätt att byta?

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om PE-kabeln i väggen brinner, då har du problem även utan PE-kabeln...

Hur löst sitter den kortare kabeln, går den lätt att byta?
Den vita kabeln går från patchpanelen inne genom golvet ut till fasadmätarskåpet. Den går i ett litet flexrör., se bild. Det går att dra lite i den och jag ser att det rör sig på andra sidan.

Vit kabel i flexrör från patchpanel genom väggen, del av kablageinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan!

Är lite sen till denna tråden men jag har fått exakt denna förfrågan av en kund som ville blanda datakabel i ett rör med FK.

Jag gjorde lite efterforskningar och det som gäller är att det är tillåtet att blanda signal och starkström i samma rör under förutsättning att BÅDA kablarna är isolerade till den högs förekommande spänningen. Jag gick igenom ett otaligt antal datablad på olika typer av cat6 kabel, men jag kunde inte hitta en enda där manteln på en cat6 var isolerad för högre spänningar.

Så om inte någon har identifierat en typ av datakabel som faktiskt klarar detta så är installationen som denna tråden handlar om inte tillåten.

Beklagar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.