Har sex spottar på altanen som jag vill koppla ur, de är dåligt placerade och alldeles för starka.

Tyvärr ligger de på samma strömbrytare som några behagliga vägglampor vi nu aldrig har tända pga spottarna som kommer på köpet...

Drog ner en av dem (se bild), någon enkel metod att koppla ifrån den/alla? Ofta är det väl en av dem som också styr de andra? Exempelvis när man sätter dimmernivå och så.

Eller är detta något jag - med tanke på bevisad okunskap - inte ska röra?
 
  • Öppen taklampa hängande från taket, el-ledningar kopplade, oavslutad installation, inomhusmiljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att se till att det är strömlöst, koppla bort fas och nolla och isolera.
När du slår på strömmen igen ser du om det blev bra🙂
Inget som kan bli direkt farligt.

Men det bästa är givetvis om du tar ner och förstår hur allt är kopplat.
Och kopplar bort bort rätt kablar direkt.
 
Installationen är trolig felaktig, så du behöver troligen göra lite mer jobb.
Det beror på vad som händer med dessa FK man ser på bild. Men det verkar ju som om de ligger löst i taket och dräller innan de eventuellt försvinner in i en flexslang?
Dessa FK får bara förekomma i godkända kapslingar som kopplingsdosor och flexslang, inte direkt i taket. En potta hjälper inte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Installationen är trolig felaktig, så du behöver troligen göra lite mer jobb.
Det beror på vad som händer med dessa FK man ser på bild. Men det verkar ju som om de ligger löst i taket och dräller innan de eventuellt försvinner in i en flexslang?
Dessa FK får bara förekomma i godkända kapslingar som kopplingsdosor och flexslang, inte direkt i taket. En potta hjälper inte.
Bra på flera vis att koppla bort ordentligt mao.? Ligger som du säger i en flexslang.
 
Det kan då vara värt att titta hur det ser ut i matande ände. Finns det ett fel så finns det säkert fler. Det bör finnas en kopplingsdosa som grenar ut ledningar till alla spottar plus vägglamporna. Den skulle jag vilja se. Kanske är det lämpligt att kopplas loss och dra ur ledningarna till spottarna. Kanske duger det att isolera den FK som sticker ut ur flexslangen vid varje spott med en isolerslang och tejpa igen.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.