Hej
Har en Ford focus från 2009.
Har fått ett tuggande missljud från någon av bromsarna bak. Svårt att säga vilken sida.

Det kommer straxt några filmsnuttar till.
Mvh
Fredrik

Tror mig nu hittat felet, då insidan på ena bromsskivan är väldigt rostangripen.

Vad tror ni, detta måste väl vara felet med stor sannolikhet?

Lite märkligt är att ljudet kommit hux flux. Rostangrepp tar ju sin lilla tid.

Kanske kan man våga snåla och bara byta på ena sidan, då jag uppskattar att skivornsr är max ett år. Kanske gått 600 mil på sin höjd, annars är väl rekommenderat att alltid byta på båda sidor.

Mvh

Fredrik

F fredand44 skrev:
Tror mig nu hittat felet, då insidan på ena bromsskivan är väldigt rostangripen.
Fredrik
Rör sig oket ordentligt, det ser ju ut som om klossen knappt touchat ena sidan av bromsskivan?
Om oket är fastrostat så blir det bara ena klossen som bromsar.
Med fungerande ok kommer rosten att försvinna när du bromsat ett par ggr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
[video]
[video]
[video]
[video]
[video]
[video]

Vad tror ni, detta måste väl vara felet med stor sannolikhet?

Lite märkligt är att ljudet kommit hux flux. Rostangrepp tar ju sin lilla tid.

Kanske kan man våga snåla och bara byta på ena sidan, då jag uppskattar att skivornsr är max ett år. Kanske gått 600 mil på sin höjd, annars är väl rekommenderat att alltid byta på båda sidor.

Mvh

Fredrik
Det är väl bara att byta bromsskivor & smörja upp oken, gissningsvis är väl något fastrostat i oket på nått sätt. Det brukar gå att rädda

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja den där var ju slut. Nya skivor och belägg, se till att oken är rörliga. Grundproblemet är att bakbromsarna får jobba för lite.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rör sig oket ordentligt, det ser ju ut som om klossen knappt touchat ena sidan av bromsskivan?
Om oket är fastrostat så blir det bara ena klossen som bromsar.
Med fungerande ok kommer rosten att försvinna när du bromsat ett par ggr.
Bra poäng!

Japp, kolven rör sig jättefint.

Hur ser glidpinnarna ut?

Jag hade nog bytt dem, de är inte överdrivet dyra..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är oket som är problemet, inget annat.

Nja, om bromsarna funkar på ett ok med en kolv och glidpinnar, men skivan enbart slits på ena sidan är inte oket problemet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klossarna ska ju också kunna röra på sig i djupled, fastnar den så når den inte fram till skivan...

Hej,
Tackar för alla bra svar som vanligt.
Nu har jag bytt till en ny bromsskiva och nu har det tuggande ljudet försvunnit.

Bromsskölden som bla ska skydda skivan på insidan är det kanske bara ca 55% kvar av. Så min teori är att skivan utsätts för väldigt mycket påverkan som leder till korretion. Förmodligen är felet tillbaka om något år.

Det skulle givetvis kunna vara så att klossen på insidan av skivan inte kan röra sig. Men oket och beläggen är ett år gammalt, nu när jag kollade så upplever jag att allt rör sig bra.

Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej,
Tackar för alla bra svar som vanligt.
Nu har jag bytt till en ny bromsskiva och nu har det tuggande ljudet försvunnit.

Bromsskölden som bla ska skydda skivan på insidan är det kanske bara ca 55% kvar av. Så min teori är att skivan utsätts för väldigt mycket påverkan som leder till korretion. Förmodligen är felet tillbaka om något år.

Det skulle givetvis kunna vara så att klossen på insidan av skivan inte kan röra sig. Men oket och beläggen är ett år gammalt, nu när jag kollade så upplever jag att allt rör sig bra.

Mvh
Fredrik
Bromssköldar är möjligtvis en pytteliten del av problemet.
Det riktiga problemet är att du bromsar för lite och/eller för mjukt.
Bromsar mår bra av att bromsas hårt och bör göras så fort det finns tillfälle typ motorvägsavfarter.
Bromsa inte hårt med folk i bilen, lösa prylar, regn/halka eller med bilar bakom, dvs bromsa hårt och klokt.
/Workingclasshero

• Gilla
fredand44 och 2 till
  • Laddar…
C
F fredand44 skrev:
Mja, kolven trycker på den inre klossen, som därmed pressas mot skivan. Glidpinnarna gör att oket kan röra sig och indirekt pressa den yttre klossen mot skivan. Dvs., rätta mig om jag har fel, men konstruktionen gör det omöjligt att endast den yttre klossen pressas mot skivan.

Ser ut som att det sitter ett nytt ok på sidan som har problem. Är även bromsskivan bytt endast på ena sidan? Dåligt material? Dåligt luftat = dålig bromsverkan på den sidan?

Jag vill minnas att för ett år sedan bytte jag ett ok, båda bromsbelägg och båda bromsskivorna bak. Vi har förmodligen kört mindre än 1000 mil.

Nu bytte jag bara denna dåliga skiva. Egentligen ska man väl alltid byta på båda sidorna men då de gått så lite blev det bara på ena sidan nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.