Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om du tar dit en elektriker kommer denne säkert att skruva en kopplingsdosa över hålet där kablarna kommer ut nu.
Sedan klipps den svarta stickproppen av och kabeln från spegeln ansluts med de befintliga i väggen inuti kopplingsdosan.
För den svarta kabeln med stickproppen är väl 1 eller 1,5 meter lång så den når hela vägen till de som kommer ut från vägen.
Kopplingsdosa - förhoppningsvis inte för då blir det svårt att sätta upp spegeln, eftersom TS vill ha den där kablarna kommer ut...

Framgår inte vilken zon som gäller, men det ser nyrenoverat ut, och är det zon 2 hade elektrikern inte lämnat öppna trådar (inte lämpligt oavsett, men säkringen kan ju vara urskruvad). TS verkar ha förstånd att inte slå på strömbrytaren i nuvarande läge.

Moana Moana skrev:
Spegeln täcker utloppet, ja. De når dock inte hela vägen till spegelns kabelbox.
Då får du försöka hitta en utanpåliggande kopplingsdosa som är så låg att den får plats bakom spegeln. Du sätter dosan över kabelutloppet i väggen och klipper den svarta kabeln och ansluter i dosan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vojne vojne, vilka problem det är med dagens smarta/elektriska saker. Jag minns när speglar var dumma och det räckte att fästa dem på väggen och titta på sin spegelbild i ljuset från 60 Watts lampan inuti den vita glaskupan som fanns i alla badrum, ok i många åtminstone.
Och om det nu hade varit en handdukstork frågan hade gällt? Själva elfrågan är ju oberoende av vad det är för apparat som skall anslutas, i detta fall belysning. Belysningsarmaturen råkar vara vara i utförande av spegel men det är oväsentligt.

Så hjälpsamma ni är, jag tackar och bugar ödmjukast!
Det är inte nyrenoverat, badrummet byggdes 2014. Köpte huset med kablarna så. Det fanns en spegel där då, tror dock inte att det fanns en lampa ovanför den, så sladdarna var väl bakom.

Kopplingsdosa låter bra, men det blir endast 25 mm mellanrum mellan vägg och spegel, vet inte om det finns så tunna dosor.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Och om det nu hade varit en handdukstork frågan hade gällt? Själva elfrågan är ju oberoende av vad det är för apparat som skall anslutas, i detta fall belysning. Belysningsarmaturen råkar vara vara i utförande av spegel men det är oväsentligt.
Problemet är uppenbart, men har du något förslag till lösning så vi hjälper TS framåt?

mexitegel mexitegel skrev:
Problemet är uppenbart, men har du något förslag till lösning så vi hjälper TS framåt?
Se inlägg #5

Nu var mitt svar riktat till Pjosk som vojade sig över det faktum att någon inte ville leva kvar på 70-talet, och inte till TS.

Redigerat:
Det finns anslutningsdosor som är 22 mm, men det fixar elektrikern på något sätt. Kanske går att få dit en infälld dosa beroende på vad som finns i väggen.

Angående elektriker så var förberedd på att det kan vara svårt att hitta en som vill göra ett så här litet arbete. Samt att det kan kosta 1000-2000-3000 kronor då det är svårt att få in flera korta jobb på samma dag.

• Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag vet. Har en elektriker som ska göra andra jobb till mig utomhus, men det blir längre fram på våren, så kan inte ta det samtidigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.