3 085 läst ·
77 svar
3k läst
77 svar
Kan jag byta denna halogenglödlampa mot LEDglödlampa?
Byt armaturen i stället. Reflektorn är knappast anpassad för en LED-lampa.A _ametist_ skrev:Ok - efter råd får några av er här att hela reflektorn behövdes bytas för att byta från halogen till LED och vid bytet så var det "bara att dra ner hela reflektor" förstörde jag nästan hela armaturen.
De satt som berget med sprintar på insidsn som gick sönder, men eftersom ni sa att hela skulle bytas tänkte jag att det inte gör så mycket...
Hela reflektion behöver inte bytas - som jag trodde var det bara stiftlampan som behöver byta.
Så nu är min fråga om någon här vet hur man enkelt byter STIFT-glödlampan i AR111.
Som ni ser på bilden så sitter stiftet inne i "skenan" som går i/över reflektor.
Denna skena bör kunna flyttas/tas bort för att komma åt stiftlampan.
Hur gör man det?
Stiftet som det ska byta till är denna:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det gör man inte. Hade du haft den möjligheten med halogenlampa tidigare, skulle risken för överhettning p.g.a. fel vald ljuskälla, vara för stor. Lite som med MR16 kalljushalogen i en armatur för MR16 reflektorhalogen. Det luktade bränt efter några minuter trots att det verkade vara rätt.A _ametist_ skrev:
AR111 är en komplett ljuskälla som förvisso kan bestå av något som liknar stifthalogen + en reflektor. Det är inte meningen att den skall demonteras, så du får hitta en egen lösning på detta. Brandrisken slipper du iallafall med LED.
Clas Ohlson har tre pack för 299 ser jag vid googling.
Men innan vi lägger mer tid på att hjälpa dig, är det här en sån situation som kommer utvecklas till att förslag kommer och sen hittar du och hittar olika fel på allt?🤔
Men innan vi lägger mer tid på att hjälpa dig, är det här en sån situation som kommer utvecklas till att förslag kommer och sen hittar du och hittar olika fel på allt?🤔
Det jag vill ha hjälp med är hur jag lossar stiflampan.Farstatjej90 skrev:
Jag vill inte ha råd om att byta hela reflektirn eller nya ledarmaturer som inte mer dimbara från IKEA.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Med all respekt men du verkar ha tummen mitt i näven.A _ametist_ skrev:Ok - efter råd får några av er här att hela reflektorn behövdes bytas för att byta från halogen till LED och vid bytet så var det "bara att dra ner hela reflektor" förstörde jag nästan hela armaturen.
De satt som berget med sprintar på insidsn som gick sönder, men eftersom ni sa att hela skulle bytas tänkte jag att det inte gör så mycket...
Hela reflektion behöver inte bytas - som jag trodde var det bara stiftlampan som behöver byta.
Så nu är min fråga om någon här vet hur man enkelt byter STIFT-glödlampan i AR111.
Som ni ser på bilden så sitter stiftet inne i "skenan" som går i/över reflektor.
Denna skena bör kunna flyttas/tas bort för att komma åt stiftlampan.
Hur gör man det?
Stiftet som det ska byta till är denna:
Ingen lär kunna förklara på distans hur man ska byta något som inte är tänkt att kunna bytas.
Det är nog dags att kalla in någon bekant som är lite mer händig.