3 085 läst ·
77 svar
3k läst
77 svar
Kan jag byta denna halogenglödlampa mot LEDglödlampa?
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har slagit ihop de båda trådarna nu.MultiMan skrev:
/Moderator
Du byter hela ljuskällan, d v s reflektor med lampa - de går inte att dela på.
Går bra med LED så länge som det är samma märkspänning på den du tar bort som på den du sätter dit. Anges med Volt (V) t ex 12V och står oftast skrivet på sidan av lamp+reflektormodulen.
Går bra med LED så länge som det är samma märkspänning på den du tar bort som på den du sätter dit. Anges med Volt (V) t ex 12V och står oftast skrivet på sidan av lamp+reflektormodulen.
Ok! Tack!B bhus2021 skrev:
Vet du hur jag får bort den från armaturen?
Sitter fast ordentligt. Måste finnas något knep för hur man gör för att få loss dem...
Den sitter ju fast så den inte trillar ner när den är igång, men det gör ju också att den inte bara går att dra ner....
Snurrar man, finns det någon spärr/klipps/ eller liknande man ska trycka in - eller hur gör man?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Betänk att ljuskällan AR111 kostar 250-500:-/st beroende på vilken ljusstyrka du skall ersätta. Det är betydligt billigare att skaffa en helt nya armatur med GU10-ljuskällor, än att LED-konvertera den du har. Dessa armaturer var super-coola på 90-talet, men är totaldöda rent tekniskt idag.
Dessa är nya från 2010.Johan Gunverth skrev:
Men det skulle vara intressant om någon vet vad modellen heter.
Nästa fråga är vilken ljusstyrka jag ska ha. Hur vet jag det?
Jag har nu googlat på AR111 för att kolla var jag kan köpa dessa - men det fanns ju en hel del varianter med olika volt, Watt och antar olika ljus/varm/kall….
Hur vet jag vilken som motsvarar den halogen jag har idag?
De måste vara led och dimbar.
Hur vet jag vilken som motsvarar den halogen jag har idag?
De måste vara led och dimbar.
Ok - efter råd får några av er här att hela reflektorn behövdes bytas för att byta från halogen till LED och vid bytet så var det "bara att dra ner hela reflektor" förstörde jag nästan hela armaturen.
De satt som berget med sprintar på insidsn som gick sönder, men eftersom ni sa att hela skulle bytas tänkte jag att det inte gör så mycket...
Hela reflektion behöver inte bytas - som jag trodde var det bara stiftlampan som behöver byta.
Så nu är min fråga om någon här vet hur man enkelt byter STIFT-glödlampan i AR111.
Som ni ser på bilden så sitter stiftet inne i "skenan" som går i/över reflektor.
Denna skena bör kunna flyttas/tas bort för att komma åt stiftlampan.
Hur gör man det?
Stiftet som det ska byta till är denna:
De satt som berget med sprintar på insidsn som gick sönder, men eftersom ni sa att hela skulle bytas tänkte jag att det inte gör så mycket...
Hela reflektion behöver inte bytas - som jag trodde var det bara stiftlampan som behöver byta.
Så nu är min fråga om någon här vet hur man enkelt byter STIFT-glödlampan i AR111.
Som ni ser på bilden så sitter stiftet inne i "skenan" som går i/över reflektor.
Denna skena bör kunna flyttas/tas bort för att komma åt stiftlampan.
Hur gör man det?
Stiftet som det ska byta till är denna: