B bhus2021 skrev:
Dra rakt ut i metallen i mitten av reflektorn?

Så här ser en sådan ljuskälla ut när den är utdragen

[bild]
Åh, vad bra!

Har du en länk till denna bild?
Där kanske jag kan hitta hur jag gör?
Jag har försökt dra ut den, men den sitter som berget, så det bör vara något knix som jag inte känner till för att få ut den.

Och går det att byta till LEDglödlampor rakt av?

Hittade denna länk
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-byter-man-lampan-pa-den.417171/

Likadan lampa.
Men där står det att man behöver byta ut hela reflektorn också?

Eller att det är något knix med brytare på baksidan för att få loss? Förstår dock inte hur jag kommer åt dem…

Lite krångligare att byta än att bara dra ut stiftet….

Hur gör jag?

A _ametist_ skrev:
Men där står det att man behöver byta ut hela reflektorn också?
Ja, reflektorn är en del av lampan.

Reflektor inuti en lampa, med text och pil som pekar mot reflektorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Ja, reflektorn är en del av lampan.

[bild]
Ja, det förstår jag.
Men behöver jag byta hela detta kit?
Eller bara stiftet?

Du byter allt det som syns i bilden. Genom att dra den rakt ut lossnar stiften på baksidan från lampsockeln.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du byter allt det som syns i bilden. Genom att dra den rakt ut lossnar stiften på baksidan från lampsockeln.
Ok!

Kan man byta dessa halogen mot LED rakt av, utan att bygga om lampan i sig på något sätt?

Du har ju redan fått flera svar i din andra tråd som säger att du ska byta till en AR111 LED. Varför startar du en till tråd med samma fråga?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A _ametist_ skrev:
Hej,

Kolla denna tråd:

[länk]

Går det att byta ut halogenglödlampan mot en LED-glödlampa?

Eller behöver spotlighten byggas om på något sett?
Byt ut armaturen till en nyare med LED.

useless useless skrev:
Du har ju redan fått flera svar i din andra tråd som säger att du ska byta till en AR111 LED. Varför startar du en till tråd med samma fråga? Denna tråd är av me
useless useless skrev:
Du har ju redan fått flera svar i din andra tråd som säger att du ska byta till en AR111 LED. Varför startar du en till tråd med samma fråga?
Denna tråd är ju av mer teknisk karaktär - Ja, jag ska uppenbart byta till AR111, men behöver jag bygga om lampan något? Lägga till någon transformator tex? När jag bytte till LEDglödlampor på mina adventsljusstakar behövdes det kompletteras med en ny transformator. Och vilken Watt ska jag ha nu? Därav frågan i detta forum.

K Kane skrev:
Byt ut armaturen till en nyare med LED.
Måste jag, eller för att det är enklare?

Denna tråd är ju av mer teknisk karaktär - Ja, jag ska uppenbart byta till AR111, men behöver jag bygga om lampan något? Lägga till någon transformator tex? När jag bytte till LEDglödlampor på mina adventsljusstakar behövdes det kompletteras med en ny transformator. Och vilken Watt ska jag ha nu? Därav frågan i detta forum.

MultiMan
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A _ametist_ skrev:
Har du tagit lös nån av dina lampor än och kollat vad det står på den?

Men eftersom du har en dimmer för glödljus i dag så behöver du med största sannolikhet byta den.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.