Jag har borrat 10 mm hål i putsat massivt tegel för IKEA METOD-skena till mina köksstommar, men hålen blev för grunda och något skadade av slagborr. Jag försökte använda 10 mm plugg och 6 mm skruv, men de snurrar bara i hålen.

Kan jag rädda de befintliga hålen genom att borra upp dem till 12 mm utan slag i teglet och använda 12 mm plugg + 8 mm skruv, i stället för att flytta hålen och riskera för täta infästningar?

Stort tack!

Går bra att göra,

Redigerat:
Visserligen lite annorlunda problem. I sonens lägenhet var det någon form av 40 tals ”lättbetong” block i väggarna. Det var för mjukt, omöjligt att få någon plugg att fästa. Körde då med kemankare, och stumpar av gängad stång. Det blev bra.

• Gilla
Fillefire
  • Laddar…
Du har för grov plugg. Prova med 8mm plugg och 6mm skruv istället

D Dilato skrev:
Det spelar väl ingen rolll om hålen råkar sitta tätare om det är det som krävs.
Använd rätt borr och inget slag.
[länk]
Jag tänker att teglet spricker om hålen är för nära. Jag har många hål redan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har för grov plugg. Prova med 8mm plugg och 6mm skruv istället
Så då behöver jag borra nya smalare hål. Jag är lite orolig för att ha hålen för tätt <100 mm för att teglet ska spricka

Fillefire Fillefire skrev:
Så då behöver jag borra nya smalare hål. Jag är lite orolig för att ha hålen för tätt <100 mm för att teglet ska spricka
Ja eller grövre skruv

Du ska ha en skruv 2mm mindre än pluggen och hålet minst 10 mm djupare än pluggen (skruven minst 5 mm längre i hålet än pluggen.
I tegel kan du ha expanderplugg. Lite beroende på hur "thigt" ditt hål blir med 10 mm borren (vinglar du blir det vidare) kan pluggen vara kanske 8 eller 10 mm (den ska ju lätt gå in, ha mer djup kvar i hålet och sedan expandera något av en 2 mm smalare skruv som går något längre än skruven.
Sedan finns ju kemankare och konstruktionslim mm att komplettera med. Att teglet spricker inne i väggen är nog ovanligt om man har bra borr/teknik och måttliga djup på hålen, men på ett hörn kan det vara sämre mottryck. Man kan ju fylla hålen man inte ska använda, och spackla ytan, dessutom om man inte vill ha många hål i väggen.

t ex info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Jag testar att borra upp de befintliga hålen till 12 mm och gör dem djupare med nya plugg och nya skruv. Jag återkopplar när det blir succé eller går åt helvete

För 12mm plugg krävs 10mm skruv för att det ska dra ordentligt i tegel

• Gilla
Fillefire
  • Laddar…

Bästa svaret

J
Fillefire Fillefire skrev:
Jag har borrat 10 mm hål i putsat massivt tegel för IKEA METOD-skena till mina köksstommar, men hålen blev för grunda och något skadade av slagborr. Jag försökte använda 10 mm plugg och 6 mm skruv, men de snurrar bara i hålen.

Kan jag rädda de befintliga hålen genom att borra upp dem till 12 mm utan slag i teglet och använda 12 mm plugg + 8 mm skruv, i stället för att flytta hålen och riskera för täta infästningar?

Stort tack!
Vanliga plugg funkar inte i porösa väggar, dessa är bra..

• Lättbetongplugg av märket Essve, 10x55 mm, används för porösa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fillefire
  • Laddar…
Breddade och djupade hålen och tog 12 mm universalplugg med 8 mm skruv. Funkade ok men vågade inte dra för hårt, enstaka skruv slirade men tändstickor löste det.
Två hål har intet tegel, ser ut som fog eller puts. Grovkornigt och extremt poröst. Laddar upp en bild men svårt att se.

Hur skulle ni rangordna alternativen:
1. Lättbetongplugg
2. Lim + plugg, torka, skruva
3. Kemankare

• Närbild av ett borrat hål i en vägg, med ojämn yta och dammpartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Är det inte bara att köra kemankare? Vore ju jäkliga onödigt att förstöra hela köket om mot all förmodan överskåpen skulle åka ner.

RoTe RoTe skrev:
Är det inte bara att köra kemankare? Vore ju jäkliga onödigt att förstöra hela köket om mot all förmodan överskåpen skulle åka ner.
Det blev kemankare! Verkar funka bra. Var lite orolig för hur det skulle fästa i så poröst material så tog inte i allt för mycket när jag fäste den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.