Jag har borrat 10 mm hål i putsat massivt tegel för IKEA METOD-skena till mina köksstommar, men hålen blev för grunda och något skadade av slagborr. Jag försökte använda 10 mm plugg och 6 mm skruv, men de snurrar bara i hålen.
Kan jag rädda de befintliga hålen genom att borra upp dem till 12 mm utan slag i teglet och använda 12 mm plugg + 8 mm skruv, i stället för att flytta hålen och riskera för täta infästningar?
Stort tack!
Kan jag rädda de befintliga hålen genom att borra upp dem till 12 mm utan slag i teglet och använda 12 mm plugg + 8 mm skruv, i stället för att flytta hålen och riskera för täta infästningar?
Stort tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Visserligen lite annorlunda problem. I sonens lägenhet var det någon form av 40 tals ”lättbetong” block i väggarna. Det var för mjukt, omöjligt att få någon plugg att fästa. Körde då med kemankare, och stumpar av gängad stång. Det blev bra.
Du ska ha en skruv 2mm mindre än pluggen och hålet minst 10 mm djupare än pluggen (skruven minst 5 mm längre i hålet än pluggen.
I tegel kan du ha expanderplugg. Lite beroende på hur "thigt" ditt hål blir med 10 mm borren (vinglar du blir det vidare) kan pluggen vara kanske 8 eller 10 mm (den ska ju lätt gå in, ha mer djup kvar i hålet och sedan expandera något av en 2 mm smalare skruv som går något längre än skruven.
Sedan finns ju kemankare och konstruktionslim mm att komplettera med. Att teglet spricker inne i väggen är nog ovanligt om man har bra borr/teknik och måttliga djup på hålen, men på ett hörn kan det vara sämre mottryck. Man kan ju fylla hålen man inte ska använda, och spackla ytan, dessutom om man inte vill ha många hål i väggen.
t ex info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/
I tegel kan du ha expanderplugg. Lite beroende på hur "thigt" ditt hål blir med 10 mm borren (vinglar du blir det vidare) kan pluggen vara kanske 8 eller 10 mm (den ska ju lätt gå in, ha mer djup kvar i hålet och sedan expandera något av en 2 mm smalare skruv som går något längre än skruven.
Sedan finns ju kemankare och konstruktionslim mm att komplettera med. Att teglet spricker inne i väggen är nog ovanligt om man har bra borr/teknik och måttliga djup på hålen, men på ett hörn kan det vara sämre mottryck. Man kan ju fylla hålen man inte ska använda, och spackla ytan, dessutom om man inte vill ha många hål i väggen.
t ex info
https://www.hornbach.se/projekt/valja-plugg/
Bästa svaret
Vanliga plugg funkar inte i porösa väggar, dessa är bra..Fillefire skrev:
Jag har borrat 10 mm hål i putsat massivt tegel för IKEA METOD-skena till mina köksstommar, men hålen blev för grunda och något skadade av slagborr. Jag försökte använda 10 mm plugg och 6 mm skruv, men de snurrar bara i hålen.
Stort tack!
Breddade och djupade hålen och tog 12 mm universalplugg med 8 mm skruv. Funkade ok men vågade inte dra för hårt, enstaka skruv slirade men tändstickor löste det.
Två hål har intet tegel, ser ut som fog eller puts. Grovkornigt och extremt poröst. Laddar upp en bild men svårt att se.
Hur skulle ni rangordna alternativen:
1. Lättbetongplugg
2. Lim + plugg, torka, skruva
3. Kemankare
Två hål har intet tegel, ser ut som fog eller puts. Grovkornigt och extremt poröst. Laddar upp en bild men svårt att se.
Hur skulle ni rangordna alternativen:
1. Lättbetongplugg
2. Lim + plugg, torka, skruva
3. Kemankare
Produkter som diskuteras: "Lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden