754 läst ·
9 svar
754 läst
9 svar
Kan jag betala lagfarten själv?
Jag fick brev från Swedbank igår om att en fullmakt för dom att ta pengar från mitt konto till lagfarten.
Hur kommer det sig att banken kan göra den betalningen fast inte jag?
Det är väl rimligen bättre för mig om jag betalar själv?
Det är 27.000 och banken tar 750 för att betala... men jag betalar ju redan till banken så lite känns det som om dom tar betalt för samma sak två gånger!
27.000 är ändå en fullt rimlig summa att klara av att betala själv... Jag betalade ju nyss handpenningen på mer än 100.000 själv! Knäppt detta, kan en som är ovan med dessa saker tycka!
Hur kommer det sig att banken kan göra den betalningen fast inte jag?
Det är väl rimligen bättre för mig om jag betalar själv?
Det är 27.000 och banken tar 750 för att betala... men jag betalar ju redan till banken så lite känns det som om dom tar betalt för samma sak två gånger!
27.000 är ändå en fullt rimlig summa att klara av att betala själv... Jag betalade ju nyss handpenningen på mer än 100.000 själv! Knäppt detta, kan en som är ovan med dessa saker tycka!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast banken gör väl själva lagfartsansökan också, inte bara betalningen. Har ingen koll på hur mycket jobb det är utöver att betala.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Jag fick höra att banken skickar in lagfartsansökan med köpebrevet som fångeshandling, eftersom de vill vara säkra på att köparen verkligen blir lagfaren ägare när fastigheten står som säkerhet för köparens lån i banken.H hempularen skrev:
Man kan göra jobbet själv och ansöka om lagfart hos Lantmäteriet samt betala stämpelskatten, det är bara banken som hindrar i sådana fall. För den som köper kontant har banken inga invändningar.
Det är ganska vanligt att banken bjuder på sin egen avgift när man förhandlar om lånet. Det var ingen av bankens avgifter som uppläggningsavgift eller ansökningsavgift när vi tog vårt lån - endast myndigheternas skatter och avgifter.
Jag har sökt lagfart själv, och det är inga konstigheter även om bankerna har en lite smidigare väg med direktaccess till Lantmäteriets system.SågspånPappspikEternit skrev:
Men som du är inne på - om fastigheten skall belånas i samband med tillträde gissar jag att banken kräver att få sköta detta.
Tack för era svar! Jag inser att min fråga är inkomplett. "Banken har ingen del i den här affären"... alltså, mina pengar finns givetvis på banken men det är allt.
Jag betalar hela huset kontant och en för mig okänd bankman har den 2 september muntligen godkänt affären...
Man kan ju höra med Lantmäteriet om jag kan betala lagfarten själv. Det är ju en betalning som alla andra, som ska göras, men banken har inget att säga till om. Jag har inget avtal med banken om denna affären.
Tack för tips!
x x x x
Hittade länkar att klicka på! Tack!!
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...lja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/
Jag betalar hela huset kontant och en för mig okänd bankman har den 2 september muntligen godkänt affären...
Man kan ju höra med Lantmäteriet om jag kan betala lagfarten själv. Det är ju en betalning som alla andra, som ska göras, men banken har inget att säga till om. Jag har inget avtal med banken om denna affären.
Tack för tips!
x x x x
Hittade länkar att klicka på! Tack!!
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...lja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/
Då kan du absolut göra det själv.C Civilpolisen skrev:
Följ anvisningarna här: https://www.lantmateriet.se/sv/fast...lja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/
Du får sedan en faktura på lagfart + stämpelskatt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men som sagt, det är mer än att bara betala., Dock troligen relativt enkel admin.C Civilpolisen skrev:
Min närmaste erfarenhet av att göra det "själv" var en äldre släkting som skänkte sin andel av en i släkten gemensamt ägd stuga, strax innan han gick bort.Hans andel skulle fördelas ut på övriga delägare.
Kommer inte ihåg alla turerna med det fick göras om 4 ggr mot lantmäteriet innan de var nöjda med innehållet i det okomplicerade gåvobrevet.
Klicka här för att svara