Min bättre hälften demonteras vattenlås utan att fota hur det såg ut innan eller lyckas få ihop det igen. Vvs-butiken rekommenderade mig köpa ett nytt set för att slippa pussla i timmar. De noterade att anslutningen till vägg var felaktig med blå gummimuff, och jag fick med mig en lila. Efter instruktion i butik hur montering ska gå till lyckas jag fortfarande inte. Har jag ovanlig dimension på avloppsrör?
Instruktion i butik de första bilderna, mina försök i video.
Instruktion i butik de första bilderna, mina försök i video.
Den lila muffen ser alldeles för liten ut. Har den blåa suttit där tidigare utan att läcka så sätt tillbaka den på precis samma sätt som du försöker med den lila. Om det går för trögt så kan du smörja den blåa muffen lite med ex diskmedel
Den blå har för stort innermått för det nya röret. Enligt VVS:aren är den inte till för kapade rör, som den lila tydligen är, varför jag blev rekommenderad att köpa den lilaS hjulia skrev:
Då får du antingen försöka hitta en ny muff med samma innermått som den lila och yttermått som den blåa alternativt montera tillbaka den blåa med de gamla rören. Eller hitta ett nytt set som passar i den blåa muffen om ni inte lyckas montera ihop de gamla rörenN nevinator skrev:
Den lila är fel.N nevinator skrev:
VVS-butiken har fel.
Den är till för 50mm rör (utvändigt mått) med invändigt mått 45mm.
Vinkeln som kommer ur från väggen är troligtvis en vattenlåsvinkel: (https://www.rskdatabasen.se/kategor...plast/2-anslutningar-rak/wafix-pp-2830228-183)
Invändigt mått 50mm.
Med vattenlåset du köpte brukar det följa med en förminskning/förstoring 32/40 i plast som du kan trycka på 32 vinkeln som ska in i gumminippeln om det är för slappt.
Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryck på den och kör in det i väggen med den blåa gumminippeln så blir det bra.
/En som inte står i butik utan jobbar på fält.
Klicka här för att svara