kWh inte KwH. Det blir en helt annan enhet.

Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Vad kostar ved idag?

För 3 år sedan köpte jag sist ved och det gick på 700kr kubiken, "ja det är dyrt pga dieselpriset". Då kostade diesel 17kr litern idag 24kr litern....

Visst om man äger egen skog och har mycket fritid ;)
Det priset betalade jag för veden i våras…

H
Nja.
Pellets går väl få tag på än.
Laxå kontakta mig förra veckan om jag ville ha 2 pallar som jag sätt upp mig på.
Dock är det stall pellets jag ska ha och detta var eldnings pellets.
Sa nej men hör av mig senare.

stora enso har pellets att beställa.
Över 2 pall så är frakten med i priset.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Nja.
Pellets går väl få tag på än.
Laxå kontakta mig förra veckan om jag ville ha 2 pallar som jag sätt upp mig på.
Dock är det stall pellets jag ska ha och detta var eldnings pellets.
Sa nej men hör av mig senare.

stora enso har pellets att beställa.
Över 2 pall så är frakten med i priset.
hej o tack för informationen, men det handlar pellets via bulk inte via pall. o kanske detta är bara ett problem i Skåne?

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
H
trähandtag trähandtag skrev:
hej o tack för informationen, men det handlar pellets via bulk inte via pall. o kanske detta är bara ett problem i Skåne?
tänkte mer på att de högre upp sa att även pall är slut.

åka och hämta där det finns

träffa en man för några år sen som bodde i alperna han köpte från polen och ukraina var biligare med frakten en vad den lokala hanlaren sålde

Viktor.J Viktor.J skrev:
OK så det är risken att det inte finns el som är problemet.

Då måste man ju kunna säga hur sannolikt är det och vilka följder får det ?
I o m att ni anser en potentiell elbrist är skäl nog till att inte ha ett uppvärmningssystem som är beroende på el så undrar jag hur ofta man behöver ha roterande bortkoppling för att det ska bli fara för person och egendom ?
Ju fler som satsar opå elektrisk uppvärmning i någon form destu vanligare blir det med roterande strömavbrott. Sådana strömavbrott påverkar hela samhället och nationalekonomin hårt när företagen inte kan producera för att strömmen är borta samtidigt som kostnaderna rullar på. '
Väldigt långt handlar det om prioriteringar. Är det viktigare att du själv kan leva latmansliv utan att arbeta för värmen eller att samhället rullar och går och företagen producerar?
Genom att elda med ved helt eller delvis åtminstone under de tre kallaste månaderna minskar man belastningen på elnätet samtidigt som man får hyggligt betalt för besväret. Vill man vara lat och inte har behov av att hålla nere levnadskostnaderna kan man värma med köpesvärme de övriga 9 månaderna i året.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ju fler som satsar opå elektrisk uppvärmning i någon form destu vanligare blir det med roterande strömavbrott. Sådana strömavbrott påverkar hela samhället och nationalekonomin hårt när företagen inte kan producera för att strömmen är borta samtidigt som kostnaderna rullar på. '
Väldigt långt handlar det om prioriteringar. Är det viktigare att du själv kan leva latmansliv utan att arbeta för värmen eller att samhället rullar och går och företagen producerar?
Genom att elda med ved helt eller delvis åtminstone under de tre kallaste månaderna minskar man belastningen på elnätet samtidigt som man får hyggligt betalt för besväret. Vill man vara lat och inte har behov av att hålla nere levnadskostnaderna kan man värma med köpesvärme de övriga 9 månaderna i året.
Du kommer få trädkramarna och miljötalibanerna efter dig nu! Skövla skog och elda med, ajabaja!

• Gilla
  • Haha
OramaC och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
åka och hämta där det finns

träffa en man för några år sen som bodde i alperna han köpte från polen och ukraina var biligare med frakten en vad den lokala hanlaren sålde
Hm, om man visste var man får tag i en bulkbil att hyra för en eller två dagar? Blå lastbil med tankcontainer släp, Scania märke, industriell eller lasthantering, vått underlag, dagtid.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Hm, om man visste var man får tag i en bulkbil att hyra för en eller två dagar? [bild]
bättre är ju om du hyr in ett åkeri

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
herregud. Din profetia stämmer om vi inte producerar mera el, en tydlig global trend är elektrifieringen och jag har aldrig läst en rapport där en hörnsten är vedeldning och inte ökad elproduktion.

Du får det att låta som att vedeldning handlar om att vara lat eller ej. Märkligt påstående. Vedeldning gör man inte för att man inte är lat utan för att det är billigt, och det är bara billigt om man har skog nära så man slipper transportera, billig mark för förvaring. Typiskt är en jordbruksfastighet eller liknande. De som saknar dessa förutsättningar är därför inte lata för de väljer något annat, utan smarta.

• Gilla
Husti och 8 till
  • Laddar…
hsd
Det finns en pellets fabrik några mil härifrån och de har gått ut i media att de klarar bara leveranser till tidigare fasta kunder pga råvarubrist

Viktor.J Viktor.J skrev:
Berodde importen på marknadsmässiga val eller gick all tillgänglig effekt i Sverige? Var alla överföringsbegränsningar maxade? Hade man börjat styra ner förbrukningen hos frivilliga?
Har du svaren på frågorna du själv stälde om elen eller har du nått att tillföra till TS problem att köpa pellets?

hsd hsd skrev:
Det finns en pellets fabrik några mil härifrån och de har gått ut i media att de klarar bara leveranser till tidigare fasta kunder pga råvarubrist
Fågelfors?
Bauhaus säljer väl fortfarande deras produkter och vad jag såg i dag hade Linköpingsbutiken pellets hemma till ett pris över 5000kr/pallen.

H
hsd hsd skrev:

Laxå pellets sa samma.
Tidigare kunder har förtur och är prioriterade.

men man kan sätta sig på lista så ringer dom runt.
Tog 3 veckor så hörde dom av sig.
Så gäller att planlägga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.