Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är problemet med att importera el ?
Att inget grannland har ett överskott så vi inte kan importera?
 
  • Gilla
göstaekman och 3 till
  • Laddar…
Finland räknar med rullande strömavbrott i vinter för att vi inte har elektricitet så det räcker åt oss själva. Danmark och Tyskland och Estland har också brist. Norge har begränsat överskott.

Ryssland har elektricitet att sälja men det förutsätter att vi lägger oss platta politiskt och accepterar deras rätt att invadera grannländer och ställa till folkmord på befolkningen. Efter Ukraina kommer vi själva i tur. Jag tycker inte att importelektricitet i dag är värt priset att vi blir massmördade om några år.

Luftvärmepump som uppvärmning är gammalmodigt. Det är inte 2010-tal nu längre.
 
  • Gilla
OramaC och 12 till
  • Laddar…
Fast pelletsproblemet gäller ju just nu alla former av det........är ju inte bara bulk. Att komma på nu att man behöver pellets innebär troligen att man blir utan helt sonika och det oavsett bulk eller småsäck.
Fortsätter det såhär så innebär det sannolikt att man får byta uppvärmningssätt. Sitter i samma sits själv. Fick tag i 10 pall precis innan det började barka iväg i vansinnespriser och vintern är ju räddad men nästa är inte långt bort.
 
  • Gilla
Occir och 1 till
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Att inget grannland har ett överskott så vi inte kan importera?
OK så det är risken att det inte finns el som är problemet.

Då måste man ju kunna säga hur sannolikt är det och vilka följder får det ?
I o m att ni anser en potentiell elbrist är skäl nog till att inte ha ett uppvärmningssystem som är beroende på el så undrar jag hur ofta man behöver ha roterande bortkoppling för att det ska bli fara för person och egendom ?
 
  • Gilla
Mange54
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
OK så det är risken att det inte finns el som är problemet.

Då måste man ju kunna säga hur sannolikt är det och vilka följder får det ?
I o m att ni anser en potentiell elbrist är skäl nog till att inte ha ett uppvärmningssystem som är beroende på el så undrar jag hur ofta man behöver ha roterande bortkoppling för att det ska bli fara för person och egendom ?
Ingen kan väl säga om och hur mycket roterande bortkoppling det eventuellt blir, men vi hade mindre elproduktion än konsumtion ca 1 vecka under 2021 och det ger en fingervisning om att det är risk för brist mer än enstaka timme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast pelletsproblemet gäller ju just nu alla former av det........är ju inte bara bulk. Att komma på nu att man behöver pellets innebär troligen att man blir utan helt sonika och det oavsett bulk eller småsäck.
Fortsätter det såhär så innebär det sannolikt att man får byta uppvärmningssätt. Sitter i samma sits själv. Fick tag i 10 pall precis innan det började barka iväg i vansinnespriser och vintern är ju räddad men nästa är inte långt bort.
Har du övervägt vedeldning om pellets problemet fortsätter?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ingen kan väl säga om och hur mycket roterande bortkoppling det eventuellt blir, men vi hade mindre elproduktion än konsumtion ca 1 vecka under 2021 och det ger en fingervisning om att det är risk för brist mer än enstaka timme.
Berodde importen på marknadsmässiga val eller gick all tillgänglig effekt i Sverige? Var alla överföringsbegränsningar maxade? Hade man börjat styra ner förbrukningen hos frivilliga?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Berodde importen på marknadsmässiga val eller gick all tillgänglig effekt i Sverige? Var alla överföringsbegränsningar maxade? Hade man börjat styra ner förbrukningen hos frivilliga?
De frågorna förtjänar en egen tråd tycker jag.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
F fribygg skrev:
Har du övervägt vedeldning om pellets problemet fortsätter?
Vad kostar ved idag?

För 3 år sedan köpte jag sist ved och det gick på 700kr kubiken, "ja det är dyrt pga dieselpriset". Då kostade diesel 17kr litern idag 24kr litern....

Visst om man äger egen skog och har mycket fritid ;)
 
  • Gilla
Ring och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vad kostar ved idag?

För 3 år sedan köpte jag sist ved och det gick på 700kr kubiken, "ja det är dyrt pga dieselpriset". Då kostade diesel 17kr litern idag 24kr litern....

Visst om man äger egen skog och har mycket fritid ;)
Veden kostar nog så mycket som kunden kan betala (och i bland i storstäderna lite till då folk inte verkar ha varken förmåga eller tid att fixa sitt bränsle i god tid)
Veden är inte så beroende av internationella händelser som el, gas och nu pellets, det är helt enkelt svårare och dyrare att transportera ved långt och den passar att odla, hugga, klyva och elda lokalt, gör man det själv är det ju dessutom fritt från skatt och moms;)

Anta att veden har blivit dubbelt så dyr som sist 1400kr/m3t, det torde bli ca 1kr/kWh om det är det lägsta brännvärdet som i Gråal eller 'faströten' torrgran.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Även om det redan finns en tråd om de sjuka priserna på pellets, så vill jag puffa för att vi och även andra ”mindre kunder” kan inte köpa pellets på bulk över huvudtaget. Enligt vår lokala leverantör hävdar pelletsproducenter att de inte prioriterar leverans till säljare av pellets via bulk eller storsäck. Vi köper ca 12 ton årlig som levereras med lastbil (foderlastbil från lantmännen) och trycks in med tryckluft i vårt bulkförråd, som rymmer ca 6 ton.

Detta tycks inte som många är medvetna om detta. För egen del hoppas vi att den leverans vi fick i september räcker tills våren. Om vi inte kan få leveranser nästa år måste vi byta uppvärmning, vilket troligen blir luft-vatten.
trähandtag trähandtag skrev:
Hm vi har inte hur mycket tid som helst. Med en förbrukning på 12-13 ton pellets om året, i en helautomatisk anläggning (lägger några timmar om året i skötsel), ser jag ingen framtid för ved.
flis går inte eller?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De frågorna förtjänar en egen tråd tycker jag.
Jag tolkar ditt svar som att du inte vet eller att det inte lirar med din världsbild och därför väljer att inte svara.
Ska man ta beslut så brukar det vara bäst att ha all fakta på bordet.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska man ta beslut så brukar det vara bäst att ha all fakta på bordet.
Visst är det bra med fakta du får gärna presentera dem då det är många som har problem med att skaffa pellets eller betala för uppvärmningen nu.
Jag undrar om det är klokt att byta till värmepump nu och påstår inte att jag sitter inne med facit för hur energipriserna kommer utvecklas, TS kanske får tillgång till prisvärd fjärrvärme, börjar elda flis eller bygger sig ett passivhus, vad vet jag.
 
F fribygg skrev:
Visst är det bra med fakta du får gärna presentera dem då det är många som har problem med att skaffa pellets eller betala för uppvärmningen nu.
Jag undrar om det är klokt att byta till värmepump nu och påstår inte att jag sitter inne med facit för hur energipriserna kommer utvecklas, TS kanske får tillgång till prisvärd fjärrvärme, börjar elda flis eller bygger sig ett passivhus, vad vet jag.

Skärmdump från forum där användare diskuterar pelletpriser och överväger köp av luft/vattenpump nästa år.

Du börjar dina inlägg med en inställning att det inte kommer finnas el nästa år.
Nu resonerar du mer nyktert, så jag har nog uppnått mitt syfte att nyansera situationen.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
F fribygg skrev:
Veden kostar nog så mycket som kunden kan betala (och i bland i storstäderna lite till då folk inte verkar ha varken förmåga eller tid att fixa sitt bränsle i god tid)
Veden är inte så beroende av internationella händelser som el, gas och nu pellets, det är helt enkelt svårare och dyrare att transportera ved långt och den passar att odla, hugga, klyva och elda lokalt, gör man det själv är det ju dessutom fritt från skatt och moms;)

Anta att veden har blivit dubbelt så dyr som sist 1400kr/m3t, det torde bli ca 1kr/kWh om det är det lägsta brännvärdet som i Gråal eller 'faströten' torrgran.
Det är sant. Men priset hsr gått upp en hel del.

Jag betalade 300kr kubiken 2009 när jag började vedelda. Mycket jobb, ibland kallvatten och 12-14°c på morgonen.

Numera bor jag i annat hus och har haft bakugn/direkt el.
Bakugnen klarar inte värma hela huset. Då fick ha direktel igång så ca 25 000 Kwh gick ändå plus ca 10 000 på ved.

Nu med bergvärme och elbilsladdning (som ovkså tillkom samma år) går det 15 000 KwH utan att eldat en kvist. Okej kanske myseldat varannan vecka eller så.

Däremot är jag riktigt glad ha bakugnen! Msn vet aldrig när elen går och då gäller ju ved (y)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.