Även om det redan finns en tråd om de sjuka priserna på pellets, så vill jag puffa för att vi och även andra ”mindre kunder” kan inte köpa pellets på bulk över huvudtaget. Enligt vår lokala leverantör hävdar pelletsproducenter att de inte prioriterar leverans till säljare av pellets via bulk eller storsäck. Vi köper ca 12 ton årlig som levereras med lastbil (foderlastbil från lantmännen) och trycks in med tryckluft i vårt bulkförråd, som rymmer ca 6 ton.
Detta tycks inte som många är medvetna om detta. För egen del hoppas vi att den leverans vi fick i september räcker tills våren. Om vi inte kan få leveranser nästa år måste vi byta uppvärmning, vilket troligen blir luft-vatten.
Detta tycks inte som många är medvetna om detta. För egen del hoppas vi att den leverans vi fick i september räcker tills våren. Om vi inte kan få leveranser nästa år måste vi byta uppvärmning, vilket troligen blir luft-vatten.
Räknar du med att kunna köpa el till en luft/vatten pump nästa år?trähandtag skrev:
Även om det redan finns en tråd om de sjuka priserna på pellets, så vill jag puffa för att vi och även andra ”mindre kunder” kan inte köpa pellets på bulk över huvudtaget. Enligt vår lokala leverantör hävdar pelletsproducenter att de inte prioriterar leverans till säljare av pellets via bulk eller storsäck. Vi köper ca 12 ton årlig som levereras med lastbil (foderlastbil från lantmännen) och trycks in med tryckluft i vårt bulkförråd, som rymmer ca 6 ton.
Det måste vi kunna göra. Om inga leveranser sker av pellets, så har vi inget annat val. Troligen behåller vi pannan som komplement och kanske därmed köpa en mindre värmepump. Vi får väl lyfta in några 100 16 kg säckar, om så behövs.
Fick idag veta att den pellets SCA vi köper via bulk inte kommer levereras till Skåne.
Brist på el kan ju vara ett problem, men att inte kunna värma upp, då det inte går att få tag på pellets anser jag ett ännu större problem. Så resonerar jag….
Klart att pellets är bekvämt, men om det inte går att köpa eller är för dyrt bör man väl åtminstånde fundera på om ved är nått alternativ.trähandtag skrev:
Du lägger fram det som att han ska avstå värmepump för att finns risk att han inte kan köpa el. Det är ju direkt felaktigt. Att elen kan bli dyr, absolut. Men med obefintliga pelletsleveranser är det en jämförelse som inte ens går att göra, pelletsen är ju knappast gratis dessutom heller.F fribygg skrev:
Tyvärr, dina övertalningsförsök är förgäves.
Det var ca 140timmar föregående år som vår svenska elproduktion inte räckte till och Sverige importerade el, jag ser iaf en verklig risk att man inte kommer att kunna köpa el till uppvärmning årets alla dagar framöver och därför åtminstånde bör fundera på vilka alternativ det finns innan man investerar i värmepump eller annan elbaserad uppvärmning.Viktor.J skrev:
Du och TS får ju självklart göra era egna bedömningar av vad som passar er.
Vad är problemet med att importera el ?F fribygg skrev:Det var ca 140timmar föregående år som vår svenska elproduktion inte räckte till och Sverige importerade el, jag ser iaf en verklig risk att man inte kommer att kunna köpa el till uppvärmning årets alla dagar framöver och därför åtminstånde bör fundera på vilka alternativ det finns innan man investerar i värmepump eller annan elbaserad uppvärmning.
Du och TS får ju självklart göra era egna bedömningar av vad som passar er.