Här kommer senaste skissen Som ett urklipp istället för foto :)
Skiss av elektrisk koppling med strömbrytare, lampa och element. Diagrammet visar spänningar för tända och släckta lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger in en bild på en annan pryl på väggen. Är det en gammal kopplingsdosa? Eller kan det vara en "strömgrej" till den gamla ringklockan??
En vit dosa monterad på väggen med text och symboler, kan vara en gammal kopplingsdosa eller en del av en ringklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt Google AI verkar detta vara en transformator till den gamla ringklockan :)

För en gångs skull verkar AI ha rätt.

Det står "ringledn.trf." på den, så ja det är en ringledningstransformator.

Ja, den kan göra så att du får lite luriga mätvärden, då ihop med att blå ledare är fas samt att strömbrytaren bryter nollan.

Arbetshypotes, är att ringledningstransformatorn är inkopplad med två röda ledare.

Ringledningstransformatorn är inkopplad med 2 gula ledare (235 V), som kommer från en kopplingsdosa på andra sidan väggen. Blev inte nåt klokare när jag tittade i den kopplingsdosan. :)

B benkebly skrev:
Nu har jag mätt mot jorden i "ett annat uttag". Blir inget klokare. Det jag minst förstår i mitt lekmannakunnande är varför det blir en spänning på 176 V mellan Brun och jord när jag släcker lampan?
Se nya mätvärden i skiss nedan:
[bild]
Öppna upp bakom strömställare så ser du om den bryter N eller fas. Du får väl 176v mellan N och PE när du mäter när lampan är avstängd för att det fortfarande är spänning över lampan men ingen sluten krets

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.