32 888 läst · 113 svar
33k läst
113 svar
Kan hantverkare skicka fler fakturor fast man betalt slutfaktura?
Anlitade ett byggföretag att renovera ett badrum. Arbetet har inte löpt på så smidigt man kunde önska om man säger så.
Badrummet blir alla fall klart. Får ett mail om att dom vill ha mitt personnummer och fastighets beteckning.
Får fakturan med specifikationerna på material som gått åt och fakturor från underleverantörer.
Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.
Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.
"Hej,
Att ni ser projektet som avslutat efter att ni fått den första fakturan betyder inte att ni har rätt att hålla inne betalningen på den andra fakturan.
Vi fakturerar våra kostnader i projektet vi utfört hos er och om vi inte får med allt i en faktura, så efterfaktureras resterande summa.
Denna faktura beror som sagt inte på någon extra resa på grund av att vi gjort en miss, utan det är faktiska resor samt servicebilskostnader under projektets gång, vilket vi alltid fakturerar.
Som jag ser det saknar ert bestridande saklig grund och jag ber er därför betala fakturan snarast."
Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
Badrummet blir alla fall klart. Får ett mail om att dom vill ha mitt personnummer och fastighets beteckning.
Får fakturan med specifikationerna på material som gått åt och fakturor från underleverantörer.
Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.
Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.
"Hej,
Att ni ser projektet som avslutat efter att ni fått den första fakturan betyder inte att ni har rätt att hålla inne betalningen på den andra fakturan.
Vi fakturerar våra kostnader i projektet vi utfört hos er och om vi inte får med allt i en faktura, så efterfaktureras resterande summa.
Denna faktura beror som sagt inte på någon extra resa på grund av att vi gjort en miss, utan det är faktiska resor samt servicebilskostnader under projektets gång, vilket vi alltid fakturerar.
Som jag ser det saknar ert bestridande saklig grund och jag ber er därför betala fakturan snarast."
Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
Redigerat av moderator:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 211 inlägg
Ett företag får dela upp betalningen på flera fakturor, om det passar dem bäst eller om man har kommit överens om det.
Har du inget avtal med en överenskommelse om vad du skulle betala för renoveringen?
Har du inget avtal med en överenskommelse om vad du skulle betala för renoveringen?
Jag har en offert som första fakturan motsvarar.BirgitS skrev:
Vi har inte kommit överens om att dela upp fakturan.
Utan i mailet erkänner dom att ekonomiavdelningen gjort ett misstag med att inkludera några kostnader. Därav den andra fakturan men den kom 1v efter jag betalt den första.
Om fakturan motsvarar beloppen på den accepterade offerten och ingenting som inte ingått i offerten har tillkommit så är det väl den summan du ska betala?
Var offerten fel då map reskostnader?Lappen1971 skrev:
Om du betalar kan du räkna med att fler fakturor kommer. Finns säkert mer som ”ekonomiavdelningen har glömt”.Lappen1971 skrev:Anlitade ett byggföretag att renovera ett badrum. Arbetet har inte löpt på så smidigt man kunde önska om man säger så.
Badrummet blir alla fall klart. Får ett mail om att dom vill ha mitt personnummer och fastighets beteckning.
Får fakturan med specifikationerna på material som gått åt och fakturor från underleverantörer.
Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.
Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.
"Hej,
Att ni ser projektet som avslutat efter att ni fått den första fakturan betyder inte att ni har rätt att hålla inne betalningen på den andra fakturan.
Vi fakturerar våra kostnader i projektet vi utfört hos er och om vi inte får med allt i en faktura, så efterfaktureras resterande summa.
Denna faktura beror som sagt inte på någon extra resa på grund av att vi gjort en miss, utan det är faktiska resor samt servicebilskostnader under projektets gång, vilket vi alltid fakturerar.
Som jag ser det saknar ert bestridande saklig grund och jag ber er därför betala fakturan snarast."
Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
Det relevanta här är om kraven motsvarar vad som avtalats/offererats eller inte.
Dvs. när du betalat den summa ni kommit överens om att du skall betala har du fullgjort din del av avtalet, och bestrider lämpligen ytterligare ogrundade krav.
Sen om de kallar det slutfaktura, delfaktura eller rättningsfaktura eller vad som helst har ingen större betydelse.
Dvs. när du betalat den summa ni kommit överens om att du skall betala har du fullgjort din del av avtalet, och bestrider lämpligen ytterligare ogrundade krav.
Sen om de kallar det slutfaktura, delfaktura eller rättningsfaktura eller vad som helst har ingen större betydelse.
Jag säger ja, om de missat ta betalt för saker de sålt till dig och ni kommit överens om så får de skicka flera fakturor.
Om de tar betalt för saker ni inte kommit överens om så spelar det ingen roll om det kommer i form av 1 eller 2 fakturor.
Om de tar betalt för saker ni inte kommit överens om så spelar det ingen roll om det kommer i form av 1 eller 2 fakturor.
Moderator
· Stockholm
· 53 312 inlägg
Du skriver att det fanns en offert. Om den offerten uttryckligen var på ett fast pris, så gäller det fasta priset, varken mer eller mindre. Men om ditt avtal var för arbete på löpande räkning, men du har fått en kostnadsuppskattning, så gäller att du betala för den tid och det material som faktiskt gått åt. Men inte mer än max 15% över kostnadsuppskattningen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 158 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 158 inlägg
Ring Hallå konsument och fråga, där kan du visa din offert och slut faktura. Finns inte kostnaderna medtagna i din offert så ligger du bra till. Ring och fråga så får du rätt svar.Lappen1971 skrev:
Offerten är fast pris.H hempularen skrev:Du skriver att det fanns en offert. Om den offerten uttryckligen var på ett fast pris, så gäller det fasta priset, varken mer eller mindre. Men om ditt avtal var för arbete på löpande räkning, men du har fått en kostnadsuppskattning, så gäller att du betala för den tid och det material som faktiskt gått åt. Men inte mer än max 15% över kostnadsuppskattningen.
Det är inte saker dom sålt utan det är en faktura på resor som borde varit inkluderad i den första fakturan. Något som erkänner också att det blivit en miss.Hemingway skrev:
Ja, men restid är en del av arbetet. Eller ifrågasätter du kostnaden för resorna?Lappen1971 skrev:
Det känns lite som att du letar stöd för att om man inte tog betalt för allt arbete/omkostnader direkt så förfaller det, typ som att det skulle vara någon universal regel, men det finns ingen sådan.
Missen är inte värre än "vi missade det så vi skickar en till faktura". Inte direkt som om de återkommit efter 2,5 år eller annan oskäligt lång tid.