Alfredo Alfredo skrev:
Varför blanda in ROT i diskussionen? TS har väl inte skrivit något som tyder på att det är relevant?
Just därför är frågan från entreprenören om dessa ( personnummer & fastighetsbeteckning) egentligen irrelevant, men ändå tar TS upp detta i 1:a inlägget.
Att inte använda ROT om man kan är väl ändå rätt ovanligt så grundtänket är väl att rot ska användas.

Så, eftersom resor, servicebil m.m inte är berättigade till ROT-avdrag kan man med lite fantasi tänka sig att 1:a fakturan var på det som berättigar till ROT, och 2:a (bortglömda) fakturan gäller enbart resor som inte täcks av ROT.

Fairlane
D Dilato skrev:
Just därför är frågan från entreprenören om dessa ( personnummer & fastighetsbeteckning) egentligen irrelevant, men ändå tar TS upp detta i 1:a inlägget.
Att inte använda ROT om man kan är väl ändå rätt ovanligt så grundtänket är väl att rot ska användas.

Så, eftersom resor, servicebil m.m inte är berättigade till ROT-avdrag kan man med lite fantasi tänka sig att 1:a fakturan var på det som berättigar till ROT, och 2:a (bortglömda) fakturan gäller enbart resor som inte täcks av ROT.
Ja och nej och kanske.
Jag har installerat en värmepump i höstas till fastpris. Det är ROT på arbete, men inte på material och resor såklart. Mitt fastpris är såklart inklusive allt. Man lämnat ju inte fastpris på det som är ROT-berättigat och sen fakturerar övriga delar utanför.

Själv funderar jag lite mer på varför inte offerten och fakturan överensstämmer om det är fastpris. Det diffar bara lite, men det borde inte diffa något alls på ett fastpris, om inget ändrats.

• Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Själv funderar jag lite mer på varför inte offerten och fakturan överensstämmer om det är fastpris. Det diffar bara lite, men det borde inte diffa något alls på ett fastpris, om inget ändrats.
Där håller jag med 100%, det saknas information som TS väljer att mörka 🤔

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TS verkar väldigt svår och krånglig, och avig. Har haft massa inlägg på sig att klargöra vad detta egentligen handlar om, utan att han lyckas. Han säger dels att det var "fast pris" på tjänsten och har fått flrklarat för sig flertal gånger att han är betalningsskyldig till den summan som avtalats oavsett om den fakturerad på tiotusen fakturor om 10kr vardera, men han fortsätter samtidigt argumentera för att man som kund inte ska behöva få flera fakturor, oavsett belopp och totalsumma av dessa. Varför är TS så persisterande i att försöka få rätt här i tråden om att "1st faktura räcker"? Det är ju något som inte framkommer här som TS mörkar, för han beter sig jättemärkligt.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
I inlägg #38 skriver TS att fastpriset och beloppet på faktura nr. 1 stämmer överens.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Av nyfikenhet, vad krävs för att en offert skall räknas som "fast pris"? Hade en grävare hos mig nyligen, jag frågade flera ggr om pris och nämnde även fast pris, medan entreprenör gärna svarar "ca 10.000". Nu kostade det slutligen även 10.000 men kunde lika gärna fått en faktura till, som TS?
Tycker detta är standard bland hantverkare att inte vilja ge fasta priser?

Fairlane
L Lilak skrev:
I inlägg #38 skriver TS att fastpriset och beloppet på faktura nr. 1 stämmer överens.
Ja, fast i #28 så skriver TS "Summan på offerten och fakturan är i praktiken den samma. Det skiljer några hundra kronor mellan dom."

Jag tolkar tråden som att TS anser sig fått ett fast pris, medan hantverkare anser det vara ett löpande arbete.
Därför behöver man veta vad som avtalats och hur och vad som krävs för att det ska hålla i en ev rättegång?
Jag har i mitt exempel ovan en sms konversation där 10k ink moms nämns och det lär knappast räknas som en offert?
Resten är bara muntliga samtal om uppskattad kostnad..
Detta pga en hantverkare som har fullt upp och "ej tid" att lämna skriftliga offerter skulle jag tro..

Det finns ingen gräns på antalet fakturor. Det viktiga är ju att de är korrekta.

I konsumentförhållanden är preskribtionstiden 3 år, så rent krasst kan företaget i en kontroll upptäcka ett fel på en fakrura och efterfakturera 3 år efter arbetet gjordes. Möjligen skulle det förhindras av att man avtalar om att faktura X är slutfaktura och inget annat, oavsett orsak får faktureras, men tror inte många företag gör det.

Sen finns säkert en gräns för när det blir oskäligt, jag tror inte man kan skicka 1000 fakturor på 1kr, även om ingen definerad gräns finns.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
Lappen1971 skrev:
Inte vad jag kan se.
Det är inget du behöver ”vad du kan se”. Det skall vara vidtalat och överenskommet innan dom gör extraarbetet. Fast pris är just fast pris och det är helt ointressant om dom åkt till dig fem gånger eller 30 gånger.

Gällande att bara betala en faktura, företaget har 3 pr på sig att skicka faktura och det finns inget som säger att man inte får skicka en kompletterande om man missade nåt.

Jag var faktiskt med om en situation med vissa likheter i somras, löpande räkning. Vi anlitade en entreprenör för ett jobb han tog i sin tur in en UE för en del av arbetet, Den UEn gjorde det som var dyrast. Allt blev väldigt bra gjort. Fakturan kom och såg bra ut, jag var lite orolig innan, jag var inte på plats när det arbetades, men jag såg en på en av våra övervakningskameror att UEn hade minst en extra person på plats som verkade vara lärling, och verkade stå och titta mest.

Så jag var lite orolig över hur fakturan skulle se ut. Men det var ett rimligt antal timmar uppsatt, och typ 2h för lärlingen (som var där i minst 20h). Väldigt rimligt. Men så såg jag att det fanns inga timmar uppsatta för hantverkaren jag hade anlitat, som hade gjort "det avancerade i jobbet". Ringde honom och fick förklaringen att det var en miss i faktureringen så de hade glömt ta upp hans timmar och bara tagit upp UE timmarna. Men det var ju en slutfaktura "så det får jag bjuda på", säger han. Efter viss övertalning från mig får jag honom att skicka en tilläggsfaktura på det han hade glömt ta upp. Är ju helt orimligt att han inte skulle få betalt för ett väl utfört arbete.

Och förhoppningsvis kanske det ger mig några plusspoäng nästa gång jag behöver hjälp snabbt. Att jag krävde att få betala för jobbet.l

• Gilla
lasse 52 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, fast i #28 så skriver TS "Summan på offerten och fakturan är i praktiken den samma. Det skiljer några hundra kronor mellan dom."
Jag kom ihåg det inlägget, men på nåt sätt lyckades jag inbilla mig att inlägg 38 förklarade det inlägg 28.
Jag väljer att skylla feltolkningen på tiden på dygnet den här gången.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
jag frågade flera ggr om pris och nämnde även fast pris, medan entreprenör gärna svarar "ca 10.000".
P patriklarsson skrev:
Jag har i mitt exempel ovan en sms konversation där 10k ink moms nämns och det lär knappast räknas som en offert?
Jag anser tveklöst att detta ska ses som ett offererat ungefärligt pris som enligt konsumenttjänstlagen maximalt får överskridas med 15 procent. Det finns inga formkrav kring en offert eller några krav på att den ska vara skriftlig. En muntlig prisuppgift är helt bindande. I detta fall har du till och med ett "SMS-bevis" på den ungefärliga prisuppgiften.

Utdrag från konsumenttjänstlagen om prisjustering, paragraf 36, om högsta tillåtna överskridande av ungefärlig prisuppgift med 15 procent.

V varpan1 skrev:
TS verkar väldigt svår och krånglig, och avig. Har haft massa inlägg på sig att klargöra vad detta egentligen handlar om, utan att han lyckas. Han säger dels att det var "fast pris" på tjänsten och har fått flrklarat för sig flertal gånger att han är betalningsskyldig till den summan som avtalats oavsett om den fakturerad på tiotusen fakturor om 10kr vardera, men han fortsätter samtidigt argumentera för att man som kund inte ska behöva få flera fakturor, oavsett belopp och totalsumma av dessa. Varför är TS så persisterande i att försöka få rätt här i tråden om att "1st faktura räcker"? Det är ju något som inte framkommer här som TS mörkar, för han beter sig jättemärkligt.
Ja TS verkar hakat upp sig rejält på det där med flera fakturor. Ser ibland den här typen av beteende hos kunder (även om det tack och lov är relativt sällan) där man prompt ska ha det till att företaget gjort fel och därför anser sig vara berättigad till det ena och andra.

Minns en flyttstäd där kunden inte var helt nöjd med några saker i kök och badrum. Hus på runt 200 kvm så vår personal var ju där ett par dagar. Kunden ansåg då att vi borde dra av hälften på fakturan. Försökte förklara det orimliga i att kunden skulle få halva städningen gratis bara för att vi missat några detaljer men det gick inte fram. Till slut la kunden iallafall ner efter att vi rättat till det som behövde fixas.

Eller andra gånger när personalen varit något försenad (15-20 min) ut till kund och de blir jätteupprörda. Ska ha massor av avdrag på jobbet för att det var så tråkigt och respektlöst att behöva vänta och massa andra känsloargument. Själv tycker jag att det är sällan som leveransfirmor, hantverkare och dylikt ens dyker upp samma timme som man kommit överens om. Man undrar många gånger hur dessa kunder tror att ett företag skulle kunna överleva om det hela tiden gav ut massor av kompensationer och avdrag. Skulle de själva vilja ha avdrag på halva dagslönen för att de kom 15 min sent till jobbet på morgonen?

Nu har ju åtminstone TS en legitim invändning då de verkar debiterat mer än det fasta pris han offererats. Men bättre då att lägga fokus på det istället för att dra något argument som inte alls håller om att de inte skulle få skicka fler fakturor.

• Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Jag får inte ihop allt. Rubriken på tråden talar om ”slutfaktura”, men ingenstans står att det är vad företaget skickat, bara att TS upplevt att den faktura han fått är en sån.
Det pratas också om att hantverkaren erkänt ett misstag att inte allt kom på samma faktura, men i det svar som citeras så finns inget sånt erkännande med.

Så jag tror att det här mer handlar om en TS som trott man lämnat en hög hantverkskostnad bakom sig, än att hantverkaren faktiskt gjort fel.

Men som alltid på det här forumet, TS -upp med offert och faktura så får du bättre vägledning hur starkt ditt case är.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.