79 775 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Kan grannen tvinga mig att ta bort min rabatt?
Om det nu är likadana radhus. Hur ser din motsvarande balk ut? Är den också rutten? Har din andra granne rabatt mot din balk? Om inte och din balk ändå är dålig/rutten så lär ju din rabatt varken göra till eller ifrån när det gäller balkens livslängd. Den har i så fall redan gjort sitt och behöver ändå bytas oavsett rabatten.U-n-i-k skrev:
De byggnader man har i anslutning till sin egen tomtgräns måste man kunna bygga, sköta, vårda, underhålla på sin egen mark. Det betyder att han eller hon måste ha ett mellanrum stort nog för den fot/fötter som ska arbeta in mot din tomtgräns där den balkskyddande stenen också förvaras vertikalt djupgående i marken. Det är fullt möjligt att upprätta ett servitut som ger grannen rätt att underhålla sin byggnad genom att beträda och använda din tomt. Finns det inget servitut är det inte ditt problem! Om du är snäll nog att låta din gnälliga granne stå på din mark när förrådet ska underhållas så bidrar du mer än du måste till grannsämjan.U-n-i-k skrev:
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,
Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.
Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.
Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.
Finns det någon lag kunnig här?
Om du har svårt att sova efter dessa förtäckta hot skulle jag rekommendera att höra med ditt försäkringsbolag hur rättskyddet ter sig i din hemförsäkring vid en dylik stämning från din granne. När du sedan känner dig trygg så är det bara att somna om och låta gnällspiken gnälla. Dessutom har han enligt samma jordabalk en mycket långtgående undersökningsplikt inför köp. Den kan näppeligen ha uppfyllt för då skulle han veta om hans balk var förstörd eller inte innan köpet. Han har således inte fullgjort sin undersökningsplikt.
Är det en bostadsrättsförening som äger era radhus så är detta inget beslut för dig och grannen utan istället för styrelsen.U-n-i-k skrev:
Är det någon typ av samfällighetsförening så har de inte med saken att göra om de inte disponerar marken som vi talar om.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Men han har ju själv en anläggning som ligger på tomtgränsen. Detta har ju du eller tidigare ägare godkänt? OM det går att lösa på hans sida av gränsen så behöver väl inte du belastas för det? Ta ett resonemang och tänk igenom alla alternativ och gå igenom dessa med honom. Vill han verkligen llägga på dig att lösa hans problem om han kan lösa det själv, vet han om att han kan lösa det själv?U-n-i-k skrev:
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,
Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.
Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.
Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.
Finns det någon lag kunnig här?
TS har i sin tur sitt förråd mot sin andra grannes tomtgräns.P Pilannons skrev:De byggnader man har i anslutning till sin egen tomtgräns måste man kunna bygga, sköta, vårda, underhålla på sin egen mark. Det betyder att han eller hon måste ha ett mellanrum stort nog för den fot/fötter som ska arbeta in mot din tomtgräns där den balkskyddande stenen också förvaras vertikalt djupgående i marken. Det är fullt möjligt att upprätta ett servitut som ger grannen rätt att underhålla sin byggnad genom att beträda och använda din tomt. Finns det inget servitut är det inte ditt problem! Om du är snäll nog att låta din gnälliga granne stå på din mark när förrådet ska underhållas så bidrar du mer än du måste till grannsämjan.
Så det du skriver gäller även för TS fast åt andra hållet.
Det är till och med så att hela området är byggt på samma sätt med förrådet stående i/på tomtgränsen.
Se nu att du nuddar min bil under parkeringen. Jag är en ok kille, så jag bryr mig inte så värst mycket.U-n-i-k skrev:
Men nu säljer jag bilen till @Demmpa och för honom är bilen helig. Har han nu rätt att kräva dig på pengar? Det är ju hans bil och du orsakade faktiskt skadan?
Beklagar att du fått en sån granne. Börjar han gnälla på något sånt där det första han gör när han flyttar in så lär ha gnälla på allt och lite till. Snacka om mardrömsgranne.U-n-i-k skrev:
Hej alla.
Jag bor i ett radhus från slutet av 60 talet och har nu fått en ny granne.
Den nya grannen säger att jag måste gräva upp min rabatt som ligger mot hans förråd för den förstör "förrådets grund" enligt Jordabalk (1970:994)
"Grunden" på förrådet består av tryck impregnerade balkar och han hävdar att det måste ligga 30-40 cm grus mot denna balk enligt byggstandard och att min rabatt förstör hans balk.
Dom 30-40 cm han talar om skulle göra att jag inte kan han någon rabatt där över huvud taget.
Jag har läst Jordabalk (1970:994) men där står det hur jag får bygga men jag har haft denna rabatt väldigt länge och den tidigare grannen har tyckt det var helt ok.
Vad säger lagen?
Eftersom det är en BRF så är det inte hans förråd och det är inte din tomt. Anser han att förenings tillgångar riskerar att skadas så får han ta upp det på ett möte, tror nog inte det är många som röstar på hans förslag att förbjuda rabatter.
Förstör inte din fina rabatt pga av en sån granna, blommor är både vackra och viktiga för många insekter.
Om du inte har barn själv så ställ upp en studsmatta som kvarterets barn får använda varje gång som du inte är hemma.
Och kom ihåg att det alltid är säsong för att sitta ute på altan och äta surströmming när vinden ligger på åt rätt håll.
Edit:
Prata med alla grannar med liknande rabatter eftersom även dom kommer att drabbas. Sen tar ni upp det med styrelsen i er BRF. Det är dom som avgör och inte vi här på det här forumet.U-n-i-k skrev:
Redigerat:
Huvudet på spiken...Nu sa du emot dig själv...det är byggt så ifrån början. Det är juridiken som styr detta. Inte något tyckande och tänkande. Han har all rätt i värden att ha kvar sin rabatt där. Han skall absolut inte flytta sitt förråd....där har du ochså fel.Anna_H skrev: