Byggahus.se

Kan grannen tvinga mig att ta bort min rabatt?

1. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Då ska du ta bort din rabatt!

• Laddar…
  2. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ett problem är antagligen att många svarar lite allmänt om "hur man bör bete sig" för att få en fungerande grannrelation. Det är väl kanske inte fel men inte nödvändigtvis samma sak som vad som strikt juridiskt gäller.

Detta radhus ligger alltså på din egen fastighet. Korrekt? Vad har samfälligheten för syfte?

• Laddar…
  3. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 626 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Japp. Och den tesen har grannen kastat i soptunnan, så den har inget med TS fråga att göra. Själv hade jag bett grannen ta sina paragrafer och dra dit pepparn växer. Hade däremot grannen kommit med en remsa Platonmatta och snällt frågat om han fick grävaner den för att skydda sin bod, hade jag sagt -"javisst" och gått och hämtat två öl.
    Som man frågar, får man svar.

Staffan

4. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Din rabatt har inget med hans byggnad att göra!
    Om du inte varit inne på hans fastighet har du inget ansvar för hans byggnad!
    Grannen kan inte tvinga dig till något inne på din fastighet genom att hänvisa till någon lag om du och din verksamhet håller sig innanför dina gränser

Om grannen anklagar dig för något så svarar du bara att hans byggnad måste vara anpassad till din rabatt inte tvärt om
    Lagen ger bara rätt att slippa påverkan på egna fastigheten om det gäller åtgärder som kräver lov

Det är tråkigt att ha grannar ihop på tomtgränser om människorna är så känsliga och osammarbetsvilliga
    Det är ingenting att vara orolig för utan sköt du din rabatt men förbered dig på när grannen behöver underhålla sin byggnad så att du vet hur du ska göra för att undvika konflikt

5. A
    Anonym
    Exakt min poäng också :)

• Laddar…
  6. B

byggarätt

Bannad
    Platonmatta hjälper inte utan dränering och det fungerar inte med grannens dåliga grund
    Flytta byggnaden 30cm är säkert inte möjligt
    Det enda långsiktiga är fuktokänslig grund

7. A
    Anonym
    Det var inte detta som var min poäng, utan grannens attityd.

8. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 626 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Det vet vi inte.

9. B

byggarätt

Bannad
    Grannens attityd är direkt olämplig i ett radhusområde... hur ska han måla om sin vägg mot rabatten?
    Hur ska han underhålla grunden?
    TS är orolig vilket är lätt att förstå...

10. U-n-i-k
    Medlem · 16 inlägg

U-n-i-k

Medlem
    Den hanterar vatten, värme, snöröjning mm.

11. Sixten1970
    Medlem · Jönköpings · 16 inlägg

Sixten1970

Medlem
    Hur långt ner i marken ligger hans balk? många gånger kan man gräva en remsa på ca 10 cm och sticka ner en platonmatta mot balken och sedan kan du fylla med vad du vill utanpå mattan. Låt mattan gå upp ca 5 cm ovanför marken och sätt ett litet plåtbleck som gör att det inte rinner regnvattnen och snö rakt ner mot balken. Hur är dränering m.m. under balken? Material etc får självklart grannen stå för men man kan ju försöka att vara tillmötesgående, inte kul att var ovän med grannarna.

12. U-n-i-k
    Medlem · 16 inlägg

U-n-i-k

Medlem
    Ok tack det lät ju bra.
    Du skrev
    Lagen ger bara rätt att slippa påverkan på egna fastigheten om det gäller åtgärder som kräver lov
    Vad menas med kräver lov?

Sen kommer ju nästa puck. Hans balk som ligger mot min rabatt är rutten och kommer behövas bytas.
    Och det kommer nog inte bli billigt.
    Jag är rätt säker på att han kommer kräva att jag skall betala detta på grund av min rabatt.
    Och som Brevduva skrev så fick hans granne betala allt efter inblandning av skiljenämnden.

13. X
    Verktygstokig · Stockholm · 106 inlägg

Xaktly

Verktygstokig
    är det en brf så är det brf;en som är tomtägare. Liksom ägare till hela fastigheten. TS och grannen är delägare i föreningen och äger inget annat än nyttjanderätten till radhuset dom köpt.

14. X
    Verktygstokig · Stockholm · 106 inlägg

Xaktly

Verktygstokig
    väldigt vimsig tråd har det blivit.
    Men är det en brf eller äganderättsradhus?
    Som jag tolkar dina uttryck om samfällighet, så är det inte en brf?!?
    Samtidigt har samfälligheten inget med vare sig din fastighet eller grannens fastighet att göra, eller rabatt för den delen.
    Samfälligheten finns bara till för gemensamma ytor och anläggningar. Typ snöskottning och kanske fjärrvärme/vatten osv...

• Laddar…
  15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Men vad menar du med "skiljenämnden"?

Det man normalt syftar på med "skiljedom/skiljemän" är ett förfarande enligt Lag (1999:116) om skiljeförfarande. Detta förfarande avtalas ibland mellan två "jämbördiga parter", i praktiken två "företag". Fördelarna är bland annat att det kan medföra en snabbare process under sekretess jämfört med ett normalt offentligt domstolsförfarande. Nackdelen är bland annat att det kan bli ganska kostsamt (tänk miljonbelopp) och att det finns små (inga?) möjligheter att överklaga. I avtal med konsument anses normalt skiljeklausuler som oskäliga och existerar därför i praktiken inte.

Vad är det för skiljenämnd du syftar på och hur skulle en sådan kunna bli inblandad här?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.