8 498 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Kan för många solpaneler skapa fukt i vinden
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Det är absolut ingen skröna. Ett stort problem är att för många snickare och andra som jobbar med husbyggnation, inte i sin utbildning fått lära sig mer ingående om fukt och varför fuktskador uppstår. Jag känner inte dig dock och riktar absolut inte detta mot dig. Det finns idag ett stort kunskapsmässigt glapp här, precis som att lärare inte fått med sig kunskap i sin utbildning att hantera mobbning. Problemen eskalerar därför, precis som Anticimex rapporterar om fuktproblem på kallvind. Jag ser samma sak ute i fält, och har sett det sedan 26 år tillbaka.Mats-S skrev:
Nej, det stämmer INTE! Skröna utan bäring.
För om det skulle inträffa är taket inte korrekt byggt, gör om gör rätt gäller då. Men det är inte solpanelerna som orsakar eventuellt mögel, det är en felaktig konstruktion. Det är precis som om taket ligger i skugga större delen av dagen så skulle man få mögel.
Redigerat:
Finns det en panel som sitter så tajt att det inte blir ventilation inunder så tempen borde inte skilja mycket ( vår & höst )före och efter solcellerna och hur stor procent av alla installationer har fått den typen av fuktskada som endast beror på solcellernaForskande Fukttekniker skrev:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Tyvärr kan effekterna vara så stora att omfattande sanering måste till. Onödiga pengar...G g.kraft skrev:Det låter ju rimligt att en varm vind torkar ur sig själv bättre än en sval med samma ventilation. Så om vinden ligger nära gränsen för att få påväxt, kan man nog rubba det med solceller och få problem.
Här är en studie men den är inte så djup som man kan önska [länk]
De fuktproblem man kan få är nog rimligen enkla att lösa, då det inte är några stora effekter.
Sen angående kallvindar och fuktteknik så har jag jobbat en hel del med kallvindar och ventilation samt att jag har sysslat en heldel med torkning av diverse typer av vattenskador m.m och jag jobbar fortfarande med skador och dylikt som snickare och mångsysslare.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
När fuktkvoten går under de krav på tillväxtförhållanden som bakterierna har, kommer de att lägga sig i träda. Till sist dör de. Det finns ingen forskning på hur länge de kan ligga i träda. Man har som exempel med framgång odlat mögel som legat 2500 i inlandsis. Ett av problemen är att bakterier och mögel under sin tillväxtfas producerar många metaboliter. Dessa finns kvar även om påväxten har gått i träda eller dött ut. Det är av dessa anledningar saneringsföretag rekommenderar sanering. Allt för att avdöda så gott det går och för att få bort eller neutralisera vissa av metaboliterna. Alla metaboliter går tyvärr inte att få bort annat än att bila bort den skadade betongen och gjuta nytt.M mats.3 skrev:
Tack för svaret och då köper jag Anticimex behandling av plattan.Forskande Fukttekniker skrev:
När fuktkvoten går under de krav på tillväxtförhållanden som bakterierna har, kommer de att lägga sig i träda. Till sist dör de. Det finns ingen forskning på hur länge de kan ligga i träda. Man har som exempel med framgång odlat mögel som legat 2500 i inlandsis. Ett av problemen är att bakterier och mögel under sin tillväxtfas producerar många metaboliter. Dessa finns kvar även om påväxten har gått i träda eller dött ut. Det är av dessa anledningar saneringsföretag rekommenderar sanering. Allt för att avdöda så gott det går och för att få bort eller neutralisera vissa av metaboliterna. Alla metaboliter går tyvärr inte att få bort annat än att bila bort den skadade betongen och gjuta nytt.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Det är mer sällan man bygger in panelerna i takkonstruktionen eller inte har en ventilationsspalt mellan panel och yttertak. Här har vi en potentiellt viktig skillnad. Är solpanelerna inbyggda utan bakomliggande ventilationsspalt, så är värmeförlusten in på vinden inte så påtaglig. Dock kan man då tappa effekt eftersom panelen som blir varm utvinner mindre el. Det är en annan fråga, men kanske en del av svaret på varför ventilationsspalt är vanligt. Det finns ännu ingen forskning som visar andel av skadade vindar i förhållande till delorsak.M mats.3 skrev:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Inte minst med tanke på försäljning i framtiden kan det vara bra, att visa på att det är rejält åtgärdat. Jag ser hela tiden hur forskningen liksom stramar åt tyglarna angående att mikrober vid fuktskada måste åtgärdas riktigt. Framöver kanske man kommer att väga in sådant än mer än idag vid husförsäljning.M mats.3 skrev:
Borde dom inte behandla skadan direkt innan olika yrkesgrupper ska riva i det.Forskande Fukttekniker skrev:
Inte minst med tanke på försäljning i framtiden kan det vara bra, att visa på att det är rejält åtgärdat. Jag ser hela tiden hur forskningen liksom stramar åt tyglarna angående att mikrober vid fuktskada måste åtgärdas riktigt. Framöver kanske man kommer att väga in sådant än mer än idag vid husförsäljning.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Allt handlar om pengar. Försäkringsbolag vill minimera kostnaderna. Yrkesgrupperna som river i det måste skydda sig ordentligt, och tillse att kontaminering till andra utrymmen inte kan ske. Likt asbestsanering, även om samma reglemente inte finns för bakterie- och mögelsanering.M mats.3 skrev:
Jag har aldrig haft några skydd när jag river vattenskador och jag har klarat mig bra men jag är medveten om riskerna och det är rätt dumt men jag har svårt för handskar och mask.Forskande Fukttekniker skrev:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Det är jobbigt att ha mask på sig i tex krypgrunder och andra trånga utrymmen, särskilt om det är ont om svängrum. så att man får jobba rejält fysiskt medels ålning och hasning. Masken ger ett visst andningsmotstånd och man hör sig själv flåsa allt mer. Sedan blir det tryckmärken av masken i ansiktet, som kan sitta i hela kvällen efter jobbet.M mats.3 skrev:
I en kyrka vi var och jobbade så kom en elektriker som skulle ned i krypgrunden och dra el till avfuktare och undertrycksfläkt. Han hade ingen mask, varpå vi erbjöd honom en sådan. Nej tack sa han, menande att han aldrig haft en mask vid tidigare jobb. Dagen efter kom en annan elektriker. Vi frågade vart han gjort av sin trevliga kollega. Kollegan hade fått åka till akuten på kvällen med andningssvårigheter.
Att tänka på är att mögel och bakterier kan producera bland världens giftigaste ämnen, mykotoxiner och endotoxiner. Det finns även andra typer av metaboliter som kan vara hälsovådliga. Särskilt när man river i mikrobiellt skadat material så frigörs väldiga mängder med metaboliter. Tilläggas till detta är att det i hus med träskyddsmedel kan finnas fenoler, klorfenol, dioxin och furan mm. Det är också giftigt som pocker.
Naturen själv kan sänka temperaturen på vinden avsevärt mer än solceller på sommaren. Det solcellerna sänker är bara en bråkdel av detta. Så, vi måste vara vaksamma på vad naturen kan hitta på eller helt avstå från naturen 😉Forskande Fukttekniker skrev:
Även om den är liten så finns risken där, allt utifrån både min och KTH´s forskning, samt husägare som drabbats. Tänk på att en grads temperaturfall kan öka den relativa fuktigheten med upp till 6%. Hur mycket RF ökar beror på utgångsförhållandena. Ponera då på vad som händer vid flera graders temperaturfall, tack vare de skuggande solpanelerna.
Visst är det illa med mögel och annat skit och det skulle vara en yrkesgrupp som sanerar mögel m.m lite oftare än vad det är idag.Forskande Fukttekniker skrev:
Det är jobbigt att ha mask på sig i tex krypgrunder och andra trånga utrymmen, särskilt om det är ont om svängrum. så att man får jobba rejält fysiskt medels ålning och hasning. Masken ger ett visst andningsmotstånd och man hör sig själv flåsa allt mer. Sedan blir det tryckmärken av masken i ansiktet, som kan sitta i hela kvällen efter jobbet.
I en kyrka vi var och jobbade så kom en elektriker som skulle ned i krypgrunden och dra el till avfuktare och undertrycksfläkt. Han hade ingen mask, varpå vi erbjöd honom en sådan. Nej tack sa han, menande att han aldrig haft en mask vid tidigare jobb. Dagen efter kom en annan elektriker. Vi frågade vart han gjort av sin trevliga kollega. Kollegan hade fått åka till akuten på kvällen med andningssvårigheter.
Att tänka på är att mögel och bakterier kan producera bland världens giftigaste ämnen, mykotoxiner och endotoxiner. Det finns även andra typer av metaboliter som kan vara hälsovådliga. Särskilt när man river i mikrobiellt skadat material så frigörs väldiga mängder med metaboliter. Tilläggas till detta är att det i hus med träskyddsmedel kan finnas fenoler, klorfenol, dioxin och furan mm. Det är också giftigt som pocker.
Mängden fukt som luften kan hålla är större ju högre temperatur luften har.K Kalbygge skrev: