Nu har jag inte varit ända fram utan det är lite en gissning.
Men vi har fladdermöss massvis på vinden. Som ni ser på bilden är det vitt runt en tränock. Svart nedtill. Och ser ut som klösmärken. Min första tanken var att det kunde vara vitmögel och även fladdermöss skit under. Nästa tanke bark under? Mörk fukt.
Men så ser jag alla klös rivmärken. Om man tänker att det är ett gäng fladdermöss som hänger där varje dag och trängs, bajsar rakt ner. Varför skulle de då välja att sitta just där det är vitmögel? Kan det vara vara skav?

• Vit möjlig mögel på tränock med svarta avlagringar och misstänkta klösmärken på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Nä, de gör ingen skada förutom att de skapar drivor med skit och man skall vara lite försiktig med att rota runt där då det sägs att de kan bära vissa sjukdomar och löss.

Anledningen till att de hänger just där är troligen att utrymmet har rätt temperatur på vintern då fladdermössen går i dvala.

C cpalm skrev:
Nä, de gör ingen skada förutom att de skapar drivor med skit och man skall vara lite försiktig med att rota runt där då det sägs att de kan bära vissa sjukdomar och löss.

Anledningen till att de hänger just där är troligen att utrymmet har rätt temperatur på vintern då fladdermössen går i dvala.
Som sägs, rota inte i skiten på vinden, troligtvis ligger det drivor där. Andas dammet in så kan det bli sorksjuka, det är dammet som blir efter deras skit och en del får sorksjukan när dom river i riktigt gammal hus och ska renovera. En i släkten fick det och tog ett bra tag innan diagnosen fastställdes, denna person var kraftlös och orkade inte mycket på ett helt år. Så var försiktig.

Ja jag har inte varit ända fram, men jag misstänker att det är bajs, vad skulle det annars kunna vara? Tror ni det är vitmögel på stocken?

L Lillamyran skrev:
Ja jag har inte varit ända fram, men jag misstänker att det är bajs, vad skulle det annars kunna vara? Tror ni det är vitmögel på stocken?
Det kan ju inte vara fukt, för spån som blir fuktigt torkar ju upp och blir inte svart.... möjligtvis bark från stocken som lossat, men det är så på rad, därav misstankar att det är fladdermusskit. Men nu vill jag efter att jag läst ovan ännu mindre ta mig nämre stocken.

C
L Lillamyran skrev:
Tror ni det är vitmögel på stocken?
Ja, finns spår av att det varit fuktigt där med tillhörande mögelangrepp.
Försäkra dig om att det inte är ett pågående läckage bara, annars ser det inte ut som något som kräver någon åtgärd.

C cpalm skrev:
Ja, finns spår av att det varit fuktigt där med tillhörande mögelangrepp.
Försäkra dig om att det inte är ett pågående läckage bara, annars ser det inte ut som något som kräver någon åtgärd.
Varför behövs ingen åtgärd? Det bor barn i huset, är det inte farligt med mögel ?

C
L Lillamyran skrev:
Varför behövs ingen åtgärd? Det bor barn i huset, är det inte farligt med mögel ?
Nja, mögel och andra svampar finns överallt i naturen och nog kan det vara mer eller mindre onyttigt att andas in förhöjda halter av av svampsporer och de toxiner som svampar kan bilda. Men nu är det ju på vinden och inte inne i bostaden och i väldigt blygsam omfattning. Den där typen av angrepp hittar du i så gott som varenda äldre hus.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.