Vi har byggt på en våning på en del av huset. Vi har ett hus med liggande panel (från 30 talet) på övervåningen, putsad fasad på bottenvåningen. I samband med påbyggnaden bytte vi en del av den gamla fasaden. Totalt blev det 70kvm ny specialhyvlad fasad à 500kr /kvm.

Jag var och handlade färg för målning av plankorna före uppsättning, grundoljning, grundfärg en färdigstrykning. En ytterligare strykning efter monteringen. Huset har tidigare varit målat med alkydoljefärg. Butiksföreståndaren övertalade mig att välja vattenbaserad alkydoljefärg, något som väl i princip alla fabrikat realtivt nyligen börjat med. Men vi valde traditionell alkydbaserad grundfärg.

All den nya fasaden belv målad, men vi målade även en liten bit anslutande gammal fasad, ca 8 kvm med den nya färgen, dessutom annan kulör på nya vindskivor, fönsterfoder etc.

Ca 1 månad efter målningen uppmärksammades det att det blivit stora blåsor på färgen på några av plankorna på den gamla fasaden som vi målat med den nya färgen. Visade sig att blåsorna var vattenfyllda, de angripna plankorna var så blöta under färgen att man kunde trycka ut vatten ur dem med bara handen (fukthalten mättes efter en månads torkning till 54% om jag minns rätt).

Till saken hör att jag blev tvungen att komplettera det ursprungliga färgköpet ett par gånger, färgen räckte inte. Jag handlade då vid ett par tillfällen i en annan butik i samma kedja, som hade bättre öppettider.

Färgen reklammerades, tillverkaren skickade ut en expert som tog prover, mätte fukt osv.

Nu kom chocken. Färgen på den drabbade delen av fasaden var inte alls alkydfärg, det var akrylatfärg, ungefär det sista jag vill ha på min fasad. Ytterligare provtagning runt huset visar att hela den nya fasaden är målad med akrylatfärg, inte vattenbaserad alkydfärg. Färgtillverkaren säger sig ha gjort en provtagning i sina lager och utesluter att det har varit fel färg i burkarna, troligen har jag blivit felexpedierad i butiken, fått fel färg när jag köpte kompletteringen. Jag har vid samtliga inköpstillfällen visat kvittot från den ursprungliga beställningen, främst för att få samma brytning. Nu pågår ytterligare analyser för att utröna om det "bara" är det yttersta skiktet som är akrylat eller om ev. ALL färgen är fel.

Nu pågår det en diskussion parallellt med analyserna om tänkbara åtgärder. Och färgkedjan håller på och letar upp mina inköp i sitt kassasystem (jag har inte lyckats lokalisera samtliga kvitton).

Jag skall tillägga att hittills har det varit en god uppställning från färgtillverkaren, och butiken (bortsett från killen som tog emot min reklammation, han betedde sig ungefär som de värre hustillverkare som blir uthängda här ibland). Vi har en skapligt god uppfattning om mekanismen bakom felet på den gamla fasaddelen. Det är såpass liten yta att det känns inte som ngt större problem att åtgärda.

Problemet gäller ju den nya fasaden, Å ena sidan har jag fått en färg som jag har noll förtroende för, jag skulle i princip inte köpa ett hus som var målat med akrylatfärg. Å andra sidan så säger en samlad expertis (har kontaktat tekniska avdelningar även hos konkurrerande färgtillverkare för rådgivning), att med tanke på den korrekta och goda grundmålningen så är det inget fel på den färg jag fått på huset. Dvs jag borde inte oroa mig.

Så objektivt har jag bara lidit en skada i form av oro, jag har inte fått den kvalitet som JAG tror på. Objektivt är det inget fel på färgen enl. en samlad expertis (utom där den flagnar).

Nu då till juridiken i det här.

Vad är rimligt att kräva?

I princip finns ju hela skalan från nedrivning av hela fasaden och göra om, till att gilla läget och kanske få lite rabatt på nästa färgköp?

Något skall väl ske med de 7-8 kvm som är skadade, men det ser jag inte just nu som ett problem.

Det positiva är att tillverkaren har (efter lite lokalt strul i början av reklammationen) tagit det på stort allvar, och detta är hittills inget som skulle få mig att köpa annat fabrikat i fortsättningen, snarare tvärtom.

Tja, du kan knappast begära mer än en ny omgång färg.
Om du däremot köpt jobbet av en målarfirma med både målningsarbete och färgleverans så kunde du kunnatr begära att få arbbetet omgjort (nedskarpning + ommålning)

problemet är att iom. att jag fått akrylatfärg på huset så kan jag aldrig måla om huset med något annat än akrylat. Experterna säger att det går att måla med alkydfärg om jag först låter akrylatfärgen bli riktigt gammal, typ vänta med ommålning 10 år efter att färgen börjar se för j...g ut.

Då slipper du ju måla på ett tag, se det positivt. :)

Skadestånd som täcker sveda och värk tror jag du inte kan hoppas på. Möjligen kan du få dit en måalre som målar om åt dig (om det går/du vill).

Det går ju inte att måla om med rätt färg utan att slipa bort all den gamla färgen: att få bort den gamla färgen går troligen inte utan att få fula slipspår i panelen (stockpanel). Så det bästa vore egentligen att riva ner alltihop igen och göra om hela fasaden nästa sommar.

Det är dock troligen inget realistiskt alternativ om jag inte själv vill betala (då pratar vi troligen om ca 150 000).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.