13 498 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Kan ett stort försäkringsbolag göra så här?!
Tyvärr funkar det inte så. I så fall skulle väl varenda billig kåk på landsbygden "råka" brinna ner...Anna_H skrev:
https://www.sverigesradio.se/artikel/6740771
Detta försökte folksam mot oss, tipset är att spela in allt som har med försäkringsbolag att göra och att inte ge sig hur dom än hotar. Första budet vi fick var ca 1.5miljoner slutnotan var närmare 5 miljoner med återställning av trädgård. Se även till att dom står för hyran hela tiden där du bor under uppbyggnad av huset annars skulle det bara gälla ett år.Nobbe_1 skrev:
Fick sådan bra kontakt med skaderegleraren och kände verkligen att detta kommer att gå bra men sedan så….
Vårt hus och garage brann ner till grunden den 8 april i år. Olyckan är utredd och det är klassat som en olyckshändelse.
Vi har en fullvärdesförsäkring med allriskskydd både avseende byggnad och lösöre.
Försäkringsbolaget tog själva kontakt med ett lokalt byggföretag och ombad ds att upprätta en offert för återuppbyggnad efter totalskada. När vi väl blivit utskrivna från sjukhuset och vi själva tog kontakt med byggföretaget så verkade nästan allt redan vara klart angående offerten…
Byggföretaget hade konstigt nog inga frågor till oss som husägare utan lämnade in offerten till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget godkände offerten på stående fot. De skrev sedan till oss och meddelade vilken ersättning de godkänt för återuppbyggnad av 103 kvm boningshus och 40 kvm garage. Samtidigt så skickade de även med underlaget som byggföretaget skickat med sin offert.
Då jag är väldigt intresserad av hemautomation så hade vi ca 40 st enheter/puckar av olika slag installerade överallt i huset och utomhus av märket Shelly. Samt att vi hade en huvudcentral plus två mindre centraler (en vid Jacuzzin och carporten samt en i garaget).
Byggföretaget hade offererat eldragning med en huvudcentral enligt schablon för hela huset…
Vi hade två uppmurade eldstäder med spisinsatser där jag fått in offerter från olika företag som ligger på beloppet 325 400 – 468 650.
Byggföretaget hade offererat 100 000 enligt schablon.
Vi hade motordrivna markiser där jag fått in offerter från företag som ligger på beloppet 74 386 - 77 225.
Byggföretaget hade 0 kr då detta inte var uppmärksammat av dem så vi inte var tillfrågad innan.
Vi hade 146 kvm altanyta
Byggföretaget hade offererat de 15 kvm som stod med på den husritning dom hade fått tag på.
När jag ifrågasatte byggföretaget om varför dom inte frågat oss innan de skickade in offerten till försäkringsbolaget så fick vi inget bra svar på det… Det vi sedan fick till oss från byggföretaget, efter dagarna som gick. Var att det här blir otroligt mycket dyrare än vad vi skickat i offerten.
Från försäkringsbolaget sida fick vi till oss att ni inte kommer att kunna få något högre belopp då detta är vad ett auktoriserat och välrenommerat företag vill ha för att bygga upp erat hus igen. Samt att byggföretaget hade bevisligen lämnat in en offert på totalentreprenad.
Till slut lessnade vi då konversationen blev mer och mer sporadisk samt att den geotekniska undersökningen som ska göras flyttades fram med flera veckor. Så vi skrev till byggföretaget och påtalade detta samt att vi tyckte att de verkade oengagerade.
Då fick jag svar med ”vändande post”, att eftersom vi tyckte att de verkade oengagerade så avbryter dom samarbetet med oss och önskade oss lycka till framgent. Kändes som ett sätt för dom att ”rädda sitt ansikte” utåt genom att kliva av.
Då fick vi meddelande från vårat försäkringsbolag att dom ville att vi skulle göra en ytterst noggrann rumsbeskrivning av alla rum med interiör samt även en utomhusbeskrivning på hur allt såg ut. Detta för att dom nu skulle anlita en konsult som skulle upprätta en ny kalkyl på vad det kostar att återuppbygga huset, garage och utemiljön.
Då tillbringade vi hela våran semester med att göra detta otroligt noggrant. Tänkte att det var väldigt viktigt så att alla delarna kommer med den här gången vid kalkyleringen. Efter vi lämnat in alla beskrivningar och bildmaterial till försäkringsbolaget så tog det inte längre än en vecka innan konsulten hade ”räknat fram” en ny kalkyl. Det visade sig att konsulten de anlitar dessutom har en mycket nära historisk koppling till det aktuella försäkringsbolaget...
Ersättningen från försäkringsbolaget var högre än tidigare men när jag efterfrågade att kunna få ta del av MEPS-kalkylen digitalt, så vi kunde jämföra med våra egna inskickade beskrivningar så började skaderegleraren att ”skruva på sig”! Jag kontaktade skaderegleraren igen efter ytterligare några dagar och efterfrågade om inte en MEPS-kalkyl rad för rad. Så en detaljerad kalkyl vi kunde använda för avstämning mot vårat material.
Som svar fick jag då av försäkringsbolaget att det finns ingen specificerad kalkyl utan konsulten har gjort en schablon-kalkyl med den gamla offerten som underlag.
Vi menar på att detta går väl inte?! För det första att använda en helt undermålig offert som underlag och sedan ”slänga på” på några hundra tusen kronor så ska vi vara nöjda. Detta sammantaget med att i detta belopp som försäkringbolaget presenterat nu för oss, så ska även all återställande av utemiljön även ingå.
Jag kan då tillägga att vi bor precis bredvid en sjö och innan jag köpte fastigheten 2019 så gjorde de ett enormt arbete på fastigheten och tog till och med in en landskapsarkitekt som ritade åt dom. Tidigare ägarna omformade tomten med stengabioner i olika storlekar för att göra etage på tomten. Tomten är sluttande ner mot sjösidan. Flertalet av dessa stengabioner har nu antingen förstörts vid röjningen/saneringen efter branden och tagits bort. Vissa står kvar där själva gallren är förstörda runt stenarna.
Nu tvingar försäkringsbolaget oss att skriva på detta avtal men vi säger nej som vi tror att det kommer vara utformat. Vi har nu lämnat offertförfrågan till byggföretag som har väldigt bra anseende. Vi ska ha ett första möte idag så det blir spännande att höra vad dom har att säga och vi håller tummarna att dom vill och har tid att bygga åt oss.
Det gör det visst, försäkringsbolagen försöker få det till marknadsvärde men kan man påvisa att man inte ska sälja utan tänkt bo där och då lagt x summa pengar ska det ersättas. Har själv varit ute för detta och fick tillslut full ersättning.useless skrev:
Hur påvisar man att man inte kommer att sälja huset i framtiden?Seiken skrev:
Klicka här för att svara