1 554 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kan en gåva vara arv?
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
I princip så räknas en gåva till en framtida arvinge som förtida arv som grundregel.
Och i normalfallet räknar man då värdet av den gåvan som en del av den arvingens arvslott. Och värdet räknas då som värdet vid gåvotillfället. Antag att gåvan är värd 1 milj. Och det finns andra tillgångar på 500 000 vid dödsfallet. Då sätter man boets totala värde till 1,5 milj. De två bröstarvingarna skall då dela på 1,5 milj. Men ena arvingen har redan fått 1 milj. och får normalt behålla det. Den andre får nöja sig med 500 000.
Det finns undantag från detta, som jag har rätt dålig koll på. Men om den andra arvingen får ut mindre än sin laglott (hälften av det "ordinarie" arvet, 375 000 i exemplet). Så kommer undantag in i bilden. Bla. så kan man tydligen då i vissa fall återföra gåvan till boet, och den skall sedan i vissa fall då värderas till värdet på dödsdagen istället. Som sagt jag har begränsad kunskap. Hade en kollega som höll på att drabbas av undantagen.
Laglotten är alltså den del av kvarlåtenskapen som inte kan testamenteras bort. En bröstarevinge skall alltid kunna få ut minst hälften av det ordinarie arvet.
Gåvogivaren kan i gåvobrevet ange att gåvan inte skall räknas som förskott på arv. Det gäller då i normalfallet. Men skulle gåvan inkräkta på laglotten, är jag inte säker på att formuleringen är giltig. I det läget kan det vara värt att konsultera en familjerättsadvokat.
Och i normalfallet räknar man då värdet av den gåvan som en del av den arvingens arvslott. Och värdet räknas då som värdet vid gåvotillfället. Antag att gåvan är värd 1 milj. Och det finns andra tillgångar på 500 000 vid dödsfallet. Då sätter man boets totala värde till 1,5 milj. De två bröstarvingarna skall då dela på 1,5 milj. Men ena arvingen har redan fått 1 milj. och får normalt behålla det. Den andre får nöja sig med 500 000.
Det finns undantag från detta, som jag har rätt dålig koll på. Men om den andra arvingen får ut mindre än sin laglott (hälften av det "ordinarie" arvet, 375 000 i exemplet). Så kommer undantag in i bilden. Bla. så kan man tydligen då i vissa fall återföra gåvan till boet, och den skall sedan i vissa fall då värderas till värdet på dödsdagen istället. Som sagt jag har begränsad kunskap. Hade en kollega som höll på att drabbas av undantagen.
Laglotten är alltså den del av kvarlåtenskapen som inte kan testamenteras bort. En bröstarevinge skall alltid kunna få ut minst hälften av det ordinarie arvet.
Gåvogivaren kan i gåvobrevet ange att gåvan inte skall räknas som förskott på arv. Det gäller då i normalfallet. Men skulle gåvan inkräkta på laglotten, är jag inte säker på att formuleringen är giltig. I det läget kan det vara värt att konsultera en familjerättsadvokat.
En del som kan vara aktuellt är hur lång tid innan dödsfallet som gåvan skedde, om det gjordes för att undkomma laglotten, etc...kvirre skrev:
Men om det sker i relativ nära anslutning till dödsfallet så finns stor chans till att man kan begära att det återförs till dödsboet.
Sen har man ju fri förfogande rätt till sina tillgångar.. så det finns ingen tingsrätt i Sverige som kommer att gå igenom hur mycket x fick I ridskolavgifter och y fick I bensinpengar till sin moppe. Det ska vara större värden nära inpå dödsfallet där det är uppenbart att gåvan minska den enas laglott till förmån för den andras. Och att den gjordes av den anledningen.
För om nån ger bort sin sommarstuga säg i 50års åldern när den är frisk o kry till sin dotter pga att han inte har någon som helst kontakt men sonen och han inte använder stugan längre. Och sen dör av hjärtfel 1 år senare... då blir det svårare att begära att de ska återgå till dödsbo. Eftersom det inte finns tecken på att det gjordes för att försnilla någons laglott.
Är iofs 8 år sen ja läste arvsrätt så jag kanske missminner helt.. men jag har för mig det var så iaf.
Har förstått av egen erfarenhet att man som yngre generation behöver själv ta upp saken i god tid innan med den äldre generationen, om det man är intresserad av, eller hur de vill?kvirre skrev:
D.v.s. visar man ej intresse så kanske de äldre anser att de yngre ej är intresserade.
Många vågar inte fråga, utan går och väntar. Överraskningarna kan bli många.
Men kass att syrran inte blev informerad i förväg där. Antagligen någon schism där, eller god hjärntvättning. Något knepigt är det iaf.
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Det har ju framkommit i en del fall att det idag är "svårbevisat" många ggr. Så man ska inte utgå ifrån att alla gåvor medans personen lever är att betrakta som förtida arv.
Det finns ju sk ”förskott” på arv som man kan driva till bouppteckning vad jag förstått. Det finns i sig ingen tidsrymd bakåt men v praktiska skäl kan det bli svårt att gå mer än 10 år bakåt (banker tex spar inte längre bak).
Gåvor är inte förskott på arv. Om det finns underlag. Men jag tror inte man kn ge bort andra syskons arvslott till ett barn som gåva däremot.
Många äldre verkar ju inte tänka det minsta och jag hoppas att det åtminstone är tydligt. Är det mer eller mindre muntligt så lär det bli en tvist som kan ta tid.
Gåvor är inte förskott på arv. Om det finns underlag. Men jag tror inte man kn ge bort andra syskons arvslott till ett barn som gåva däremot.
Många äldre verkar ju inte tänka det minsta och jag hoppas att det åtminstone är tydligt. Är det mer eller mindre muntligt så lär det bli en tvist som kan ta tid.
Klicka här för att svara