Mikael_L
catherineb skrev:
Min fråga är nu: kan grannen i det prickade området kräva eller få rätt att använda vår väg? Det är alltså inte denna granne som äger fastigheten där vi har servitut för vägen. Kan de få kräva att dra en väg över våran mark för att ansluta till våran väg?
Din ev kommande granne kan inte kräva rätt på vägen (eller, jo det kan h*n ju, eller önska rätt till vägen, men det blir inte rätt till vägen per automatik).

Men däremot blir LM inkopplat vid avstyckningen, och en del av deras uppdrag är att se till att tillfart till den nya fastigheten finns. Och då väljs den lämpligaste lösningen, som kan bli att ni delar på den befintliga vägen som ni gjort.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Du skriver att ni redan anlagt vägen, men att fastigheten inte är avstyckad ännu. Vägen får inte anläggas innan LM gjort sin förrättning och godkänt dragningen på vägen. LM och Trafikverket kan mycket väl tycka att er utfart ska gå rakt och mynna mitt emot era svärföräldrars utfart. Den dragningen innebär också en bättre trafikmässig lösning. Att ni tagit saken i egna händer innan beslut kan mycket väl bli en nackdel om grannen ansöker om avstyckning samtidigt. Och LM tycker att saker och ting ska göras i rätt ordning.

Du skrev tidigare att anledningen till er önskade dragning var att det inte gick/var besvärligt att bygga över bäcken. Men nu skriver du att det går alldeles utmärkt för grannfastigheten. Lite okonsekvent kan jag tycka.

Räkna också med att en avstyckning tar tid, mer än sex månader är inte ovanligt. Det är en del instanser som ska komma med yttranden, kommunen för bygglov och tillstånd för avloppsanläggning (två olika förvaltningar), ev. strandskyddsdispens för bäcken, Trafikverket för utfarten, allt detta tar tid. Så gör en ansökan så snart som möjligt, ni kommer garanterat ha tid för att komma med ändringar om ni vill det.
Jag har nog varit lite otydlig. Det finns ingenting i nuläget, annat än två stamfastigheter. Det finns ingen väg, förutom en överfart (där traktorer och liknande tar sig mellan åkern och vägen). Vad jag menade var att, vi kommer att ha anlagt vår väg långt innan det blir aktuell för grannen att eventuellt stycka av den biten mark märkt med prickad linje.

Varför vi vill dra vägen som jag visar enligt bild är för att kunna nyttja den överfart mellan åker och väg som redan existerar.

20 veckor tar en avstyckning enligt vad jag läst på vår kommuns information. Även om det så tar ett halvår så är det helt okej. Min frågeställning rör hurvida en eventuell framtida granne kommer kunna ha möjlighet att stycka en tomt enligt prickad linje och sedan kräva att få dra sin egen väg över vår mark och ansluta till den väg som vi ska anlägga på vår stamfastighet. Det kan dröja 5 eller 10 år, eller 20 år innan något sådant blir aktuellt. Om det någonsin ens blir aktuellt. Man vet aldrig.

harry73
Och svaret är att han inte kan stycka av för att sedan kräva servitut. Servitut ordnas i samband med avstyckningen och finns det ingen möjlighet att ta sig till den nya tomten, då blir det ingen avstyckning. Och jag kan inte tänka mig att någon myndighet kommer att kräva att det ska vara över er tomt. Hur kommer grannen nu dit?

Mikael_L
Du måste försöka förstå ...

* Din blivande granne kan kräva att få nyttja er befintliga väg, LM kan avvisa detta och ordna servitut på deras stamfastighet.

*Din blivande granne kan kräva att få anlägga vägen på egen stamfastighet men LM kan köra över denna önskan och ordna med att tillfart sker på den andra stamfastigheten och över "er" väg.

Lantmäteriet ska se till de totala samhälleliga vinsterna, som i viss mån kan bli på bekostnad av de enskilda.
Som det är med mycket annat här i vårt samhälle.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Och svaret är att han inte kan stycka av för att sedan kräva servitut. Servitut ordnas i samband med avstyckningen och finns det ingen möjlighet att ta sig till den nya tomten, då blir det ingen avstyckning. Och jag kan inte tänka mig att någon myndighet kommer att kräva att det ska vara över er tomt. Hur kommer grannen nu dit?
Grannen är aldrig där nu. Det är åkermark men det är mina svärföräldrar som slår den biten mark också. Marken används egentligen inte till något men de får ju EU-bidrag för den...

Mikael_L skrev:
Du måste försöka förstå ...

* Din blivande granne kan kräva att få nyttja er befintliga väg, LM kan avvisa detta och ordna servitut på deras stamfastighet.

*Din blivande granne kan kräva att få anlägga vägen på egen stamfastighet men LM kan köra över denna önskan och ordna med att tillfart sker på den andra stamfastigheten och över "er" väg.

Lantmäteriet ska se till de totala samhälleliga vinsterna, som i viss mån kan bli på bekostnad av de enskilda.
Som det är med mycket annat här i vårt samhälle.
Okej. Tack.
Det låter ju himla dumt. För oss iallafall. Vi vill ju flytta utanför stan och bo lantligt för att barnen ska få utrymme att röra sig. Det blir genast inskränkt om vår tomt blir en förbifart till en tätt intilliggande granne.
Men sådant tar man säkert inte hänsyn till, det förstår jag ju. Men surt är det.

catherineb skrev:
Grannen är aldrig där nu. Det är åkermark men det är mina svärföräldrar som slår den biten mark också. Marken används egentligen inte till något men de får ju EU-bidrag för den...
Bästa lösningen kanske i sådana fall vore att erbjuda er att köpa den biten mark och reglera den till er avstyckning. Det är åtminstone ett sätt att vara 100% säker på att ingen annan drar en väg över er tomt, utan att det behöver bli något ont blod mellan er och grannfastigheten.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Pytt skrev:
Bästa lösningen kanske i sådana fall vore att erbjuda er att köpa den biten mark och reglera den till er avstyckning. Det är åtminstone ett sätt att vara 100% säker på att ingen annan drar en väg över er tomt, utan att det behöver bli något ont blod mellan er och grannfastigheten.
Det var vår första tanke, och det var när vi erbjöd oss att köpa loss marken som grannen kom på att de kanske också vill bygga där...

Men då är det kanske inte så reella planer. Mest en reaktion att man vill behålla och inte lämna ifrån sig mark.
Tom svepskäl för att det kändes svårt att säga nej till grannens barn utan att ha en anledning?

Räknenisse skrev:
Men då är det kanske inte så reella planer. Mest en reaktion att man vill behålla och inte lämna ifrån sig mark.
Tom svepskäl för att det kändes svårt att säga nej till grannens barn utan att ha en anledning?
Så skulle det absolut kunna vara!

Sedan kan Trafikverket "köra över" folks önskan mm, det gör dom "titt som tätt" när dom bygger om vägar till att bli vajerräckesvägar (inte aktuellt i TS fall). När Trafikverket bygger vajerräckesvägar så byggs det samtidigt ganska ofta parallella småvägar så att det går att komma till från flera/många fastigheter via en/några anslutningspunkter.

Jag vet några fastigheter längs min färdväg (längs E22an) hemmet-arbetet, där dom måste köra ca 2 km extra när dom ska åka norrut och ca 1,5 eller 4 km extra när dom kommer hem söderifrån, detta bara pga att det inte finns någon öppning i mitträcket på "rätt" ställe. När dom ska åka norr ut så måste dom svänga höger & köra söderut ca 1 km innan dom kan vända och köra norr ut, när dom kommer hem söderifrån så måste dom köra minst 700 m norr ut extra för att sedan svänga höger in på en liten väg och på den vända och sedan köra över E22an och söder ut, eller så fortsätter dom ca 1,5 km till och svänger vänster och kör ca 2 km söder ut på E22an.

Vid ett annat ställe på E22an så måste räddningstjänsten som kommer norrifrån köra ca 5 km extra och vända via avfart-viadukt-påfart. Räddningstjänsten (och polisen) ville att det skulle vara gummi/plaststolpar som mittseparering, det är ganska lång fri sikt vid det stället men Trafikverket sade nej. När man kommer söderifrån så har man en fin högersvängfil i aktuella korsningen, när man kommer från anslutningsvägen så har man en kort påkörningsfil när man kör på E22an (norr ut) som alla från anslutningsvägen måste köra via. Så Trafikverket satsade ändå en hel del pengar på korsningen men gjorde den ändå inte tillräckligt bra ur samhällsnyttans synvinkel.

Ett alternativ är att ni styckar av tomten mot allmänna vägen så blir det svårare att motivera grannens nyttjande av er väg på egna tomten.

Mikael_L
catherineb skrev:
Okej. Tack.
Det låter ju himla dumt. För oss iallafall. Vi vill ju flytta utanför stan och bo lantligt för att barnen ska få utrymme att röra sig. Det blir genast inskränkt om vår tomt blir en förbifart till en tätt intilliggande granne.
Men sådant tar man säkert inte hänsyn till, det förstår jag ju. Men surt är det.
Ja det kan ju tyckas surt nu när du för första gången inte drar personlig nytta av LM's verksamhet utan istället drabbas av någon du ser som ingrepp i ditt personliga.

Men ända tills nu har du dagligen haft nytta av att tusentals andra människor "blivit överkörda" av LM's myndighetsutövning och blivit tvingade till att avstå mark och servitut för att få en alltmer gynnsam markanvändning och göra det möjligt att anlägga vägar m.m

Skulle inte LM arbeta med det större målet att all mark i Sverige ska vara maximalt användbar och till samhällets nytta så skulle inte ens dina föräldrar kunnat ha sin stamfastighet, och i förlängningen hade du inte ens varit i närheten av att kunnat få en egen bit avstyckad mark.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
BerraBo skrev:
Ett alternativ är att ni styckar av tomten mot allmänna vägen så blir det svårare att motivera grannens nyttjande av er väg på egna tomten.
Det är ju en lösning, men då försvinner mycket användbar yta där det är bäck och nedsänkning runt bäck. Markförhållandena är inte alls bra i området mellan vår tänkta tomt och vägen, så det är ofördelaktigt att bygga ett hus där. Vi har också tänkt placera hus och tomt på detta vis för att hamna i lä.

Mikael_L skrev:
Ja det kan ju tyckas surt nu när du för första gången inte drar personlig nytta av LM's verksamhet utan istället drabbas av någon du ser som ingrepp i ditt personliga.

Men ända tills nu har du dagligen haft nytta av att tusentals andra människor "blivit överkörda" av LM's myndighetsutövning och blivit tvingade till att avstå mark och servitut för att få en alltmer gynnsam markanvändning och göra det möjligt att anlägga vägar m.m

Skulle inte LM arbeta med det större målet att all mark i Sverige ska vara maximalt användbar och till samhällets nytta så skulle inte ens dina föräldrar kunnat ha sin stamfastighet, och i förlängningen hade du inte ens varit i närheten av att kunnat få en egen bit avstyckad mark.
Jag vet inte varför tonen helt plötsligt blev så tvär. Tycker att vi har all rätt att känna missnöje över att grannen eventuellt vill placera ett hus 8 meter ifrån oss ENBART för att kunna använda vår väg, när de har tiotals bättre alternativ att välja mellan. Ingrepp i mitt personliga... Jag vill inte se mina barn överkörda av en drummel i traktor, är det så konstigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.