9 552 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Kan ej starta bygge pga kommunen.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det är det normala, visst, men det är ändå bäst att kolla med kommunen för de kan införa tillståndsplikt om de vill. T.ex. i valda delar av Nacka kommun:Hemmakatten skrev:
https://www.nacka.se/nackavattenavf...-och-avlopp/tillstand-egen-dricksvattenbrunn/
Jag förstår er frustration men det jag skulle vilja lägga ett varningens finger för är att påbörja bygget och planera för pump, även om det skulle kunna gå. Risken är att kommunen inte färdigställt VA när ni har huset klart och då har en pump noll betydelse. Jag känner ett par som står med ett hus som varit färdigt i över 1 år och kommunalt VA finns ännu inte på plats. De beviljas heller inte enskilt avlopp just av samma anledning som du säger, att det kommunala är "på gång". Skicka in bygglovet så att den processen startar, skulle det dra ut på tiden med VA kommer kommunen inte bråka om att förlänga tidsfristen för bygglovet. Däremot står ni ju med risken att VA inte blir klart förrän om 2 år och det är tyvärr inget ni kan påverka.D Danne10 skrev:Hej,
Jag och min fru köpte en tomt med förhandsbesked i januari i år.
Nu visar det sig att VA inte är framdragit från kommunen och att det kommer att bli försenat till mitten av 2022. Förhandsbeskedet har egentligen redan gått ut men vi har fått förlängt det 6 månader.
Nu till min fråga, finns det något jag bör/kan göra? Vi har egentligen köpt en tomt med förhandsbesked som kommunen själva inte kan hålla förhandsbeskedet på. Någon som vart med om det tidigare?
Hoppas det löser sig för er!
Kommunen är inte det samma som den myndighet som har beviljat förhandsbesked. Förhandsbesked prövas med stöd av PBL. Att kunna lösa VA ingår även där men det kan lika gärna handla om enskilt vatten och avlopp.D Danne10 skrev:Ja precis, därför startade jag egentligen trådenkan kommunen ge förhandsbesked som sen inte går igenom. T.ex genom att de inte gör färdigt VA. Då har kommunen gett ett förhandsbesked till en tomt som någon säljer och någon köper som sen inte går att bygga på.
Kan säga att säljarna av tomterna inte är speciellt glada på kommunen. De har redan tappat ca 400k pga att "andra" köpet inte blev lika mkt tryck på då någon redan hävt köpet. Nu riskerar de även att tappa 2 köpare till.
Klicka här för att svara