Hej,

Jag har satt lite lister idag och kom att tänka på att en av dyckerten kan ha hamnat i riskzonen för avloppsröret(kraftigt plaströr). Såhär ser min uppskattade ritning ut :)

ZhLCCSC.jpg

Såhär ser ut ut bakom väggen där reglerna sitter. Man kan se en bit av OSB skivan på vänster sida och bakom denna sitter avloppsröret längst ner vid golvet.

EiFPpss.jpg

Med reglarna på plats så ser det ut såhär. Den regelskruv som visas i ritningen och som är i riskzonen för avloppet är den sned skruvade(ner mot golvet) skruv som håller liggande regel in mot vänster vägg. Bakom OSB skivan till vänster vet jag dock att denna regelskruv hamnade ca 10 mm från avloppet så den är ingen risk.
qOJagWW.jpg

Såhär ser det ut med allt på plats. Den dyckert som kan ligga i riskzonen är alltså den nedersta som håller kvartsstaven på plats i vänstra hörnet.

lhJs7oI.jpg

De dyckert som sitter i golvlisten ska inte vara några problem då jag använt kortare dyckert än vad som satt där från början.

Frågan är om den dyckert som sitter nederst i kvartsstaven kan ha satt sig i avloppet? Jag skulle säga att jag är 90% säker på att det inte är något problem men jag vill gärna höra av ni tror. :)

Det kan ju inte vara en särskilt kraftig dyckert om du använt den till en kvartstav, så risken är nog minimal att den gått in i avloppsröret. Det är inte så lätt att slå in en klen spik i ett avloppsrör även om det är det man vill.

38 mm dyckert på diagonalen genom 32 mm mtrl (10 + 12 + 19) går inte igenom skivmtrl. Dvs den är inte lång nog att gå ut på andra sidan väggen där avloppsröret finns. (Antaget att den är spikad i 45 graders vinkel. Det krävs > 43 mm lång spik för att gå igenom.)

J justusandersson skrev:
Det kan ju inte vara en särskilt kraftig dyckert om du använt den till en kvartstav, så risken är nog minimal att den gått in i avloppsröret. Det är inte så lätt att slå in en klen spik i ett avloppsrör även om det är det man vill.
Det är en Ryobi 18V 16G(R18N16G-0) pistol som skjuter dyckert med diameter 1.6 mm och längd 19-65 mm.

Man kan sätta styrkan ganska fritt på pistolen och i detta fallet så gick dykerten in ca 1 mm under ytan på kvartsstaven.

Den har än då länge kunnat skjuta in dyckert i allt jag provat inkl betong. Men visst, jag har inte testat avlopsrör(förhoppningsvis).

Hoppas du har rätt :)

Oldboy Oldboy skrev:
38 mm dyckert på diagonalen genom 32 mm mtrl (10 + 12 + 19) går inte igenom skivmtrl. Dvs den är inte lång nog att gå ut på andra sidan väggen där avloppsröret finns. (Antaget att den är spikad i 45 graders vinkel. Det krävs > 43 mm lång spik för att gå igenom.)
Lite osäker på var du får 10 mm från? kvartsstaven är inte mer än 10 och troligen inte jätte mycket längre i diagonalen.

Iallafall tänker jag såhär : Materialet i väggen är OSB + Pärlspont, det ger oss 22 mm. Sen har då kvartsstaven som är kanske 11 mm på diagonalen så totalt får vi då 33 mm.

Så hade vi skjutet den rakt in så hade dyckerten stucket ut 38 - 33 = 5 mm. I detta fallet skjuter vi det dock så gott som 45 grader och om jag räknat rätt så är diagnoalen ca 47 mm på en fyrkant med sidan 33 mm. Så det borde vara lungt ja.

Även om den skulle sticka ut lite så har vi fortfarande minst 10 mm extra fram till avloppsröret efter som regelskruven som sitter mitt i regeln(ca 22 mm hade ca 10 mm till röret. Så man kan egentligen säga att att vertikalt i ritningen så är det 10+12+10+22 = 54 mm.

Tycks ha slintit på tangentbordet. Men har resonerat/räknat som du.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.