Hej, håller på att riva tapet i vårt nyköpta hus. Bakom vad som verkar vara nån typ renoveringstspet finns det såna här klickar som sitter som berget. Det är sprött och vitt och lite "kakel-liknande"
Kan det vara asbest?
Kan det vara asbest?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Svårt att se på bilderna, men jag tycker det mest ser ut som rester av en gammal tapet som man inte lyckades få bort för att den satt så hårt.
Det ser ut som att du har Treetex under tapeterna, den kan bli rätt skadad när man river understa tapetlagret. Men du har kanske tänkt att byta ut de skivorna i alla fall?
Kan rekommendera den här artikeln (man måste inte riva bort all tapet): https://www.byggahus.se/renovera/mala-tapet
Det ser ut som att du har Treetex under tapeterna, den kan bli rätt skadad när man river understa tapetlagret. Men du har kanske tänkt att byta ut de skivorna i alla fall?
Kan rekommendera den här artikeln (man måste inte riva bort all tapet): https://www.byggahus.se/renovera/mala-tapet
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 628 inlägg
"Sprött och vitt" låter som en beskrivning av spackel. Sannolikt har man spacklat ojämnheter på underliggande tapetlager innan man har satt upp den nya tapeten.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Att riva bort all tapet på tretex är bara dumt.....det skapar bara en massa merjobb. Bättre då att slipa det värsta och köra med "återställare" eller så gipsa så man kan spackla normalt.
Tretex som sådant är inget material man spacklar på överhuvudtaget. Det spikade man upp och tapetserade direkt på med ev en vända lumppapp först.
Tretex som sådant är inget material man spacklar på överhuvudtaget. Det spikade man upp och tapetserade direkt på med ev en vända lumppapp först.
Rev först av ett lager tapet, men när jag kom till den sista våden så släppte det ända ner till den blå tapeten man ser i bild. Men på vissa ställen ser det spacklat ut, och blev orolig att jag kommit ner till ett lager som kan innehålla asbest (läst att det kan finnas asbest även i tapeter/tapetklister) så därav oron
Klicka här för att svara