Mja........ det beror på hur stora säckar man har. Jag hade väldiga problem med det där i förra verkstaden. En full säck till den sugen vägde bortåt 60 kilo och var svår att få ut genom dörren utan att den tog i någon maskin och fick hål.

Nu har jag en spånsug med 200 liters plåttunnor som jag kör ut på säckkärra så nu är det inget problem men det här är ju ingen lösning som en hobbypulare kan kosta på.

H heimlaga skrev:
Mja........ det beror på hur stora säckar man har. Jag hade väldiga problem med det där i förra verkstaden. En full säck till den sugen vägde bortåt 60 kilo och var svår att få ut genom dörren utan att den tog i någon maskin och fick hål.

Nu har jag en spånsug med 200 liters plåttunnor som jag kör ut på säckkärra så nu är det inget problem men det här är ju ingen lösning som en hobbypulare kan kosta på.
En spånsugssäck som full väger 60 kg bör har en volym på 3-400 liter. Risken är nog ganska liten att det är en storlek som TS startar med i sitt 28m2 hobbysnickeri.

Hammer S01 som TS funderar på har en säckvolym på 110 liter, där man knappas kan utnyttja mer än kanske 75% eller så.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det är sant...... fast på den tiden snickrade jag i en verkstad på 2,9x5,5 meter och hade en gammal Penope spånsug av ungefär den där typen. Litet större men samma grundmodell.
Saken var den att diametern på kransen på den var aningen för stor för vanliga sopsäckar. Nästa storlek upp på säckar var 400 liter och de var ganska dyra så jag ville ju fylla dem någotsånär.
Andra som jag känner har haft samma problem.

Fast det är sant som du säger att det behöver ju inte vara så för alla.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
K
Kan man ta 400L säcken och tömma över i en mindre säck när den är 1/3-halvfull..? Så kan du återanvända de dyra

Mina dyra feldersäckar räcker för åtminstone fem tömmningar. Sugen är vägghängd och nu när jag bygger nytt hus har jag satt den lite lägre för att tvinga mig byta säckar lite oftare. Får väl se om jag tycker det var en så bra idé om ett tag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.