2 866 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Kan denna verkstadslayout funka?
Nä, det kan man inte. Du pratar om tidseffektivitet för ett litet hemmasnickeri också tycker du man ska använda en yxa för bandsågsuppgifter? Snacka om ineffektivt. Bandsågen tar dessutom minimalt med golvyta.H heimlaga skrev:
En helskiva är ca 3 kvadratmeter. Kan man inte dela den inne i ett 100 kvadratmeter stort snickeri har man nog möblerat ganska dåligt. Delningen görs med fördel på ett bord som används till annat, tex ett stort monteringsbord, vilket man ändå behöver. Därmed inte sagt att man ska dela helskivor på 26 kvadrat men att säga att det inte gå på 100 kvadrat är en rejäl överfrift.H heimlaga skrev:
Detta är anledningen att jag ofta skriver "beror ju på vad man bygger" i såna här trådar. Tex i det jag snickrar skulle jag säga att klyvsågning o hyvling är max 5% av totala tiden i ett bygge. Skulle tro de flesta hemmasnickare som bygger möbler o inredningsdetaljer har liknande förhållande, iaf de som har maskiner för det snarare än gör det för hand. Att säga att krutet ska läggas på klyvning o hyvling och att resten inte är så viktigt är ett ganska snävt synsätt på saker o ting.H heimlaga skrev:
Redigerat:
Baserat på insikten som kom då jag köpte min första riktt/planhyvel. En 1950-tals Ejca.Ola C skrev:
Nä, det kan man inte. Du pratar om tidseffektivitet för ett litet hemmasnickeri också tycker du man ska använda en yxa för bandsågsuppgifter? Snacka om ineffektivt. Bandsågen tar dessutom minimalt med golvyta.
En helskiva är ca 3 kvadratmeter. Kan man inte dela den inne i ett 100 kvadratmeter stort snickeri har man nog möblerat ganska dåligt. Delningen görs med fördel på ett bord som används till annat, tex ett stort monteringsbord, vilket man ändå behöver. Därmed inte sagt att man ska dela helskivor på 26 kvadrat men att säga att det inte gå på 100 kvadrat är en rejäl överfrift.
Detta är anledningen att jag ofta skriver "beror ju på vad man bygger" i såna här trådar. Tex i det jag snickrar skulle jag säga att klyvsågning o hyvling är max 5% av totala tiden i ett bygge. Skulle tro de flesta hemmasnickare som bygger möbler o inredningsdetaljer har liknande förhållande, iaf de som har maskiner för det snarare än gör det för hand. Att säga att krutet ska läggas på klyvning o hyvling och att resten inte är så viktigt är ett ganska snävt synsätt på saker o ting.
Plötsligt blev det väldigt mycket mer snickrat när det gick att få hyvlar och rakt virke i den dimensionen som jag just då behövde utan att stå och handhyvla i timtal efter att först ha huggit virket grovt till dimension med yxa. Det kunde gå åt två hela dagar på att hyvla virke till ett projekt för hand.
Tidsinbesparingen på att till exempel använda stämborrmaskin och vertikalfräs med tappsläde i stället för att snickra tappfogarna med handverktyg är mindre än tidsinbesparingen som kommer när man hyvlar virket maskinellt i stället för att hyvla allt för hand. I synnerhet om man snickrar bara för eget bruk så det inte blir några långa produktionsserier av likadana delar.
Problemet med att hantera en helskiva inomhus är att den skall flyttas omkring. Längs vägen till arbetsbänken vill det bli en del svårigheter. Visst går det men jag tycker det är enklare att såga till dem utomhus om verkstaden är liten.
Bandsåg är absolut bra att ha men när budget och utrymme är begränsade tycker jag att en bra bordscirkelsåg är viktigare. Jag klarade mig länge utan bandsåg men när jag sedan skaffade en så har den blivit mycket använd.
Fast------om man av någon orsak arbetar bara med skivmaterial så blir det ju annorlunda. Jag arbetar till över 90% med helträ.
Det är rätt tydligt att det finns olika typer av snickare. En del kanske borde kallas för timmermän och andra för schatullmakare, fast alla ryms i begreppet snickare och på samma forum. Rätt trevligt, men kan bli lite spretigt.
Nu är inte bilderna man lägger ut här hela sanningen, men åtminstone en indikation på vad man snickrar. Heimlaga fäller eget virke i skogen bygger motorbåtar och ännu större saker. Ola har en rätt liten lokal där han precisionsbygger möbler och hundskålar med penisdekoration. Mina saker brukar man oftast kunna bära ensam utan större problem.
Inga konkreta råd om hur man ska bygga sitt snickeri, men ett tips om att ta reda på vem råden kommer ifrån och att fundera på vem man är mest lik i sitt snickrande.
Nu är inte bilderna man lägger ut här hela sanningen, men åtminstone en indikation på vad man snickrar. Heimlaga fäller eget virke i skogen bygger motorbåtar och ännu större saker. Ola har en rätt liten lokal där han precisionsbygger möbler och hundskålar med penisdekoration. Mina saker brukar man oftast kunna bära ensam utan större problem.
Inga konkreta råd om hur man ska bygga sitt snickeri, men ett tips om att ta reda på vem råden kommer ifrån och att fundera på vem man är mest lik i sitt snickrande.
Hur är din tanke om lagring av material? Skaffar du det du behöver när du behöver det eller gillar du att ha ett lager hemma av sånt du kanske behöver en dag?
Bra poäng!Hep skrev:
Det är rätt tydligt att det finns olika typer av snickare. En del kanske borde kallas för timmermän och andra för schatullmakare, fast alla ryms i begreppet snickare och på samma forum. Rätt trevligt, men kan bli lite spretigt.
Jag skaffar det mesta per projekt, nu ska jag nog dessutom förvara med generellt material i en liten lada mitt emot garagedörren. Så plats för lagring behövs ej i verkstan, annat än småbitar.D Deltidslantisen skrev:
Precis. Dessutom borde jag ha tänkt igenom vilken kategori jag själv tillhör innan jag ställde min fråga här på forumet. Har ingen bra benämning på den kategorin, kanske "en som improviserar fram en massa udda prylar som behövs på ett överårigt wannabe-hipster-pars småskaliga hobbyjordbruk" ;-)Hep skrev:
Bortsett från "hipster"-detaljen är du då ganska långt i samma värld som jag var innan jag först blev arbetslös och sedan började få så många uppdrag och tillfälliga påhugg att det blev svårt att hinna ha någon semester och kalendern är full ett år framåt.C Colonel Bogey skrev:
Då man improviserar fram saker enligt behov så blir det ofta alla möjliga dimensioner som behövs. Det är ju behovet som styr dimensioneringen och materialvalet. Oftast skall det ju passa ihop med det man reparerar.
Då kanske du ska vänta med en fanérpress. Fast det brukar finnas en massa svarvade handtag och liknande hos jordbrukare.C Colonel Bogey skrev:
Oavsett är förvirringen kring yxa istället för bandsåg inte till nytta för någon. Det stämmer inte för 5 öre. Extra fel blir det när du tror att det är vettigt ur någon sorts effektivitetssynpunkt, det är nämligen också helt fel.H heimlaga skrev:Baserat på insikten som kom då jag köpte min första riktt/planhyvel. En 1950-tals Ejca.
Plötsligt blev det väldigt mycket mer snickrat när det gick att få hyvlar och rakt virke i den dimensionen som jag just då behövde utan att stå och handhyvla i timtal efter att först ha huggit virket grovt till dimension med yxa. Det kunde gå åt två hela dagar på att hyvla virke till ett projekt för hand.
Tidsinbesparingen på att till exempel använda stämborrmaskin och vertikalfräs med tappsläde i stället för att snickra tappfogarna med handverktyg är mindre än tidsinbesparingen som kommer när man hyvlar virket maskinellt i stället för att hyvla allt för hand. I synnerhet om man snickrar bara för eget bruk så det inte blir några långa produktionsserier av likadana delar.
Problemet med att hantera en helskiva inomhus är att den skall flyttas omkring. Längs vägen till arbetsbänken vill det bli en del svårigheter. Visst går det men jag tycker det är enklare att såga till dem utomhus om verkstaden är liten.
Bandsåg är absolut bra att ha men när budget och utrymme är begränsade tycker jag att en bra bordscirkelsåg är viktigare. Jag klarade mig länge utan bandsåg men när jag sedan skaffade en så har den blivit mycket använd.
Fast------om man av någon orsak arbetar bara med skivmaterial så blir det ju annorlunda. Jag arbetar till över 90% med helträ.
Jag säger inte att det var effektivast så. Jag säger att när det fattades pengar var det mer effektivt att göra så än att avstå från bordscirkelsåg eller rikt/planhyvel.Daniel_N skrev:
Med resultatet att jag blev ganska skicklig med yxan och kan i allmänhet hugga längs ett streck med ungefär 2mm nogrannhet.
Men jag säger inte att det var effektivast så. Jag säger att när man inte har råd med alt så väljer man bort det mindre viktiga.
Några år senare lyckades jag ordna både pengar och utrymme så jag könde köpa en E.V.Beronius bandsåg av 1910-talsmodell. Som jag småningom renoverade och moderniserade och har än i dag. Jag vill inte vara utan bandsåg men när det inte fanns resurser så fanns det inte.
Jag har gjort mycket som du skulle anse för omöjligt. För att det har fattats resurser.
Redigerat:
Har inte mängder med synpunkter som bygger på erfarenheter så jag avstår från att ge sådana förutom en, för mig, väldigt viktig brist på erfarenhet.
Jag har aldrig haft en kap- och gersåg i verkstaden; det tänkte jag ha från början men blev starkt avrådd ifrån vilket jag är tacksam för idag.
De tar upp massor med plats i en liten verkstad (min är ca 24 kvm) och skitar ner något oerhört.
(Jag har en kap/ger men använder den bara till bygg, utomhus.)
Att längdkapa ämnen kan man göra med fogsvans eller handcirkel och ”kapmojäng” (sök detta på forumet om du inte vet vad det är) och för att få bra geringar behöver man en riktigt bra kap- och ger.
Bättre då att dedikera yta till en vettig bordssåg. Med hjälp av kapsläde och andra jiggar löser den allt på ett bättre sätt än en kap- och gersåg plus att man får alla de andra fördelarna med en bordssåg.
Så, mitt enda råd handlar om något jag inte har men definitivt inte saknar. Men jag inser hur mycket utrymme som skulle slösats på plats för en maskin som är relativt mycket av ”sällan-används karaktär”…
Ska bli kul att följa ditt verkstadsbygge!
//Ronnie
Jag har aldrig haft en kap- och gersåg i verkstaden; det tänkte jag ha från början men blev starkt avrådd ifrån vilket jag är tacksam för idag.
De tar upp massor med plats i en liten verkstad (min är ca 24 kvm) och skitar ner något oerhört.
(Jag har en kap/ger men använder den bara till bygg, utomhus.)
Att längdkapa ämnen kan man göra med fogsvans eller handcirkel och ”kapmojäng” (sök detta på forumet om du inte vet vad det är) och för att få bra geringar behöver man en riktigt bra kap- och ger.
Bättre då att dedikera yta till en vettig bordssåg. Med hjälp av kapsläde och andra jiggar löser den allt på ett bättre sätt än en kap- och gersåg plus att man får alla de andra fördelarna med en bordssåg.
Så, mitt enda råd handlar om något jag inte har men definitivt inte saknar. Men jag inser hur mycket utrymme som skulle slösats på plats för en maskin som är relativt mycket av ”sällan-används karaktär”…
Ska bli kul att följa ditt verkstadsbygge!
//Ronnie
Tack allihopa, bra och nyttiga synpunkter! Nu börjar jag med att släpa in prylarna jag redan har i och som jag tror kan vara användbara.Trots frestelsen beställer jag inga rikthyhyvlar, sågar och annat. För info så inkluderar jag en bättre skiss på hur utrymmet ser ut, om nu nån skulle vilja fundera vidare. Annars hör jag av mig hur det går!
Sorry, mitt OT. Åter till tråden, jag skickar PM istället.H heimlaga skrev:Jag säger inte att det var effektivast så. Jag säger att när det fattades pengar var det mer effektivt att göra så än att avstå från bordscirkelsåg eller rikt/planhyvel.
Med resultatet att jag blev ganska skicklig med yxan och kan i allmänhet hugga längs ett streck med ungefär 2mm nogrannhet.
Men jag säger inte att det var effektivast så. Jag säger att när man inte har råd med alt så väljer man bort det mindre viktiga.
Några år senare lyckades jag ordna både pengar och utrymme så jag könde köpa en E.V.Beronius bandsåg av 1910-talsmodell. Som jag småningom renoverade och moderniserade och har än i dag. Jag vill inte vara utan bandsåg men när det inte fanns resurser så fanns det inte.
Jag har gjort mycket som du skulle anse för omöjligt. För att det har fattats resurser.
Colonel: I en verkstad av den storleken behöver du inte bekymra dig en sekund över var spånsugen står. De få gångerna på ett år som du behöver byta säcken spelar det ingen roll om du behöver gå 1 eller 5 meter med den.
Nä, det är ungefär det jag insett efter att ha tänkt ”flöde” innan ens verkstaden fanns.Daniel_N skrev:
I en liten verkstad är praktikalitet viktigare än arbetsgången/arbetsflöden för det är så få steg det handlar om.
//Ronnie
PS Jag har inte bytt säck i spånsugen på minst två år… DS