6 155 läst ·
62 svar
6k läst
62 svar
Kan D-Link göra bredbandroutrar?
Jag råkade sitta så att jag lätt kunde mäta på en Seagate 200GB 3.5" BarracudaBjurran skrev:
som är i drift.
Den drar 0.33A på 12V och 0.4A på 5V när den snurrar men inte används.
Det blir ca 6W.
Den är märkt 12V/0.35A och 5V/0.72A,
så den skulle teoretiskt kunna dra nästan 8W.
/Hasse
Naturligtvis, hade det varit samma hårdvara så hade de varit dyrare. Men Cisco vill inte få dåligt dykte genom att deras budgetmärke är kasst, vilket borgar för att Linksysgrejerna är vältestade och genomtänkta.mats_o skrev:
Öhhh....jag som trodde att det var just för att kunna sälja kassa grejjor till låga priser som man brandar med något annat än sitt eget inarbetade och starka varumärke....BobbyEwing skrev:
Linksys fanns innan det ägdes av Cisco, det var då privatägt.MathiasS skrev:
Cisco hade en målsättning att komma in på marknaden för nätverksprodukter
för småföretag/privatanvändare, och 2003 så köpte de Linksys, som redan var ett inarbetat varumärke. De har valt att behålla namnet Linksys, men de gör ingen hemlighet av att de ägs av Cisco. Det står "LINKSYS by Cisco" på hemsidan.
Jag hade inte tänkt så noga, och trodde att en bredbandsrouter är en ganska enkel produkt.
Jag har nu förstått att det är en så komplicerad produkt att det faktiskt kan finnas stora skillnader mellan olika fabrikat. D-Link verkar ha nischat sig på att vara billigast,
men fungerar inte prylarna som man vill så ångrar man sig.
Jag har nu (återigen) bestämt mig för att undvika D-Link.
/Hasse
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
hade först en dlink, tyckte den funkade lite dåligt, bytte till netgear, den måste man mata in inställningarna en och en och den resetar eller nåt mellan varje inställning så den tar en evighet att ställa in, varje gång man uppdaterar den så tappar den alla inställningar, jag får starta om den typ varje dag då den blir överbelastad, då funkar heller inte när man vill ansluta trådlöst utan man får starta om den, ibalnd kan man inte logga in till den då får man starta om den...
har nu skaffat en dir 655 som jag inte hunnit koppla in ännu, så jag hoppas verkligen inte den är skit.... (läste lite om den på ett forum innan och de verkade tycka den var bra...)
har nu skaffat en dir 655 som jag inte hunnit koppla in ännu, så jag hoppas verkligen inte den är skit.... (läste lite om den på ett forum innan och de verkade tycka den var bra...)
Jag känner till historien kring Linksys, det var mer ett generellt konstaterande.b_hasse skrev:Linksys fanns innan det ägdes av Cisco, det var då privatägt.
Cisco hade en målsättning att komma in på marknaden för nätverksprodukter
för småföretag/privatanvändare, och 2003 så köpte de Linksys, som redan var ett inarbetat varumärke. De har valt att behålla namnet Linksys, men de gör ingen hemlighet av att de ägs av Cisco. Det står "LINKSYS by Cisco" på hemsidan.
Jag hade inte tänkt så noga, och trodde att en bredbandsrouter är en ganska enkel produkt.
Jag har nu förstått att det är en så komplicerad produkt att det faktiskt kan finnas stora skillnader mellan olika fabrikat. D-Link verkar ha nischat sig på att vara billigast,
men fungerar inte prylarna som man vill så ångrar man sig.
Jag har nu (återigen) bestämt mig för att undvika D-Link.
/Hasse
Ni som har en DIR-655, gå in på "Status" och kolla på "Connection time".
Hos mig så står det nu sällan mer än 1 timme, och det tycker jag är uselt.
OBS! Har man sidan framme hela tiden så fortsätter räkneverket,
även om routern har startat om. Då ser man inte problemet.
Jag får alltså ca 30 sekunders avbrott på internetförbindelsen,
och det verkar som om "Connection time" nollställs när det händer.
Det som fick mig att misstänka routern var att det aldrig var något
problem med Dreamboxen, som är ansluten utanför routern.
Det räcker med 10 sekunders avbrott för att bilden ska frysa,
men det händer aldrig.
Jag har inte ens försökt köra Dreamboxen genom DIR-655,
men genom den förra, DI-624+, så var det omöjligt att få det att fungera.
I diverse forum på nätet har jag sett att andra hade samma problem.
/Hasse
Hos mig så står det nu sällan mer än 1 timme, och det tycker jag är uselt.
OBS! Har man sidan framme hela tiden så fortsätter räkneverket,
även om routern har startat om. Då ser man inte problemet.
Jag får alltså ca 30 sekunders avbrott på internetförbindelsen,
och det verkar som om "Connection time" nollställs när det händer.
Det som fick mig att misstänka routern var att det aldrig var något
problem med Dreamboxen, som är ansluten utanför routern.
Det räcker med 10 sekunders avbrott för att bilden ska frysa,
men det händer aldrig.
Jag har inte ens försökt köra Dreamboxen genom DIR-655,
men genom den förra, DI-624+, så var det omöjligt att få det att fungera.
I diverse forum på nätet har jag sett att andra hade samma problem.
/Hasse
Jag har arbetade i nästan 10 år på ett företag som sålde mycket D-Link. Jag har sålt massor, snackat in deras grejor på åtskilliga ställen och gjort massor med positiv reklam för dem.
Men hemma hos mig. där finns det inte en enda pryl från D-Link längre. Framför allt därför att kvaliteten är alldeles för ojämn på deras grejor, och jag upplever att det många gånger beta-testas i konsumentledet.
Men hemma hos mig. där finns det inte en enda pryl från D-Link längre. Framför allt därför att kvaliteten är alldeles för ojämn på deras grejor, och jag upplever att det många gånger beta-testas i konsumentledet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
finns visst en tråd om dir 655 här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=149063
ska kolla in den vid tillfälle...
ska kolla in den vid tillfälle...
Snarare så att man vill nå fler marknadssegment. Det sitter lite andra grejer i Ciscoprylarna än i Linksys och det handlar om två helt olika prestandasegment och priset är också därefter. Men bägge är inarbetade kvalitetsmärken. Inte som på LCDTV-marknaden med alla konstiga märken man stöter på...MathiasS skrev:
Här stod det 2 dagar och 12 timmar. Verkar rätt normalt. Antar att denna räknare nollställs när hyrestiden gått ut för ip-adr på wan sidan, inget konstigt med det.b_hasse skrev:Ni som har en DIR-655, gå in på "Status" och kolla på "Connection time".
Hos mig så står det nu sällan mer än 1 timme, och det tycker jag är uselt.
OBS! Har man sidan framme hela tiden så fortsätter räkneverket,
även om routern har startat om. Då ser man inte problemet.
Jag får alltså ca 30 sekunders avbrott på internetförbindelsen,
och det verkar som om "Connection time" nollställs när det händer.
Om det sker mer än en gång i timmen är ju något knas, det behöver ju inte vara routern som är problemet även om det förstås också är en möjlighet.
Jag har 2 st statiska IP-adresser, så det finns ingen anledning till avbrott.MathiasS skrev:Här stod det 2 dagar och 12 timmar. Verkar rätt normalt. Antar att denna räknare nollställs när hyrestiden gått ut för ip-adr på wan sidan, inget konstigt med det.
Om det sker mer än en gång i timmen är ju något knas, det behöver ju inte vara routern som är problemet även om det förstås också är en möjlighet.
Dreamboxen, som använder den andra IP-adressen, går som en klocka.
/Hasse
Jag köpte Linksys i tron om att det var lite Cisco-kvalité på grejjerna, men icke sa nicke. Den dummar sig oerhört ibland,. speciellt om man vill kryptera det luftburna.
Linksys har massor med problem med Intel-kort vilket är konstigt kan man tycka, dock verkar flera wlan tillverkare ha problem med flera intel kort, bla. Trapeze mm. som tillverkar enterprise-utrustning.
Ska du köpa linksys tror jag du ska satsa på en modell du kan lägga på OpenSource OS "DD-Wrt" många lovordar det, har ej provat det själv iom. att min Linksys hade ett annat chipset än de flesta andra och DD-Wrt finns inte för min modell. För tillfället funkar min Linksys bra men det är utan någon som helst säkerhet påslagen på wlan:et.
D-link har jag haft ett tag och den bootade om sig själv också när den hade lust.
Den åkte ut.
3Com hade jag och den skötte sig bra, men blixten tog den så modemet vart lite ledset i ögat....
Linksys har massor med problem med Intel-kort vilket är konstigt kan man tycka, dock verkar flera wlan tillverkare ha problem med flera intel kort, bla. Trapeze mm. som tillverkar enterprise-utrustning.
Ska du köpa linksys tror jag du ska satsa på en modell du kan lägga på OpenSource OS "DD-Wrt" många lovordar det, har ej provat det själv iom. att min Linksys hade ett annat chipset än de flesta andra och DD-Wrt finns inte för min modell. För tillfället funkar min Linksys bra men det är utan någon som helst säkerhet påslagen på wlan:et.
D-link har jag haft ett tag och den bootade om sig själv också när den hade lust.
Den åkte ut.
3Com hade jag och den skötte sig bra, men blixten tog den så modemet vart lite ledset i ögat....
Det kan ju bero på att Intel bryr sig ett skvatt om att åtgärda alla de buggar de har i firmwaren till sina kort! Vad du än säger till Intel, hur fina buggrapporter man fyller i och hur mycket man får återförsäljarna av produkterna att pressa får man inte så mycket som ett knyst från Intel. De bekräftar inte ens uppenbara fel. (Jag jobbar dagligen med WLAN på låg nivå)