phl skrev:
Det kan ju bero på att Intel bryr sig ett skvatt om att åtgärda alla de buggar de har i firmwaren till sina kort! Vad du än säger till Intel, hur fina buggrapporter man fyller i och hur mycket man får återförsäljarna av produkterna att pressa får man inte så mycket som ett knyst från Intel. De bekräftar inte ens uppenbara fel. (Jag jobbar dagligen med WLAN på låg nivå)
Jo, intel är lite speciella att ha att göra med. Har man tur så stämmer det som står i manualerna. Har man ännu mera tur så får man tag i någon som kan förklara hur det egentligen fungerar... eller inte alls! :D

It's the American Way.

För MÅNGA år sedan upptäckte vi en bugg i en flyttalsmultiplikator från TRW, på den tiden en ledande amerikansk tillverkare av elektronik till det amerikanska försvaret.

Deras svar blev lakoniska: "We have no plans to fix it."

Mao, om man inte kan tjäna pengar på att fixa ett problem, varför bry sig?..

Redigerat:
Jag skulle tippa att min Linux server drar ~50W. 12 W max till moderkortet som sagt och ca 6-7W per disk. Tyvärr har vanliga ATX aggregat dålig verkningsgrad, speciellt vid lite lägre effekter. Detsamma för många switchade nätagg. till bärbara datorer också (känn på dem, de brukar vara brännheta....) Tyvärr försvinner en allt för stor del här alltså. Jag har funderat på att bygga ett eget nätagg. speciellt för min maskin med hjälpa av ett picoPSU DC/DC omv. Får se om det blir av!

P
Min DIR-655 har just nu varit uppe drygt 4 dygn utan problem, har 2 statiska IP-adresser varav den ena används av denna DIR-655.

För någon månad sedan började nätet gå ner ibland, efter att ha fungerat i ca 1 år utan problem. I mitt fall så räcker det att starta om bredbandsmodemet för att allt ska börja fungera igen. Omstart av DIR-655;an löser inte problemet, endast omstart av modemet fixar det.

Senaste gången jag startade om modemet var för 4 dagar sedan vilket stämmer med upptiden på DIR-655:an.

P
Jag kan bara hålla med att Dlink är för dom som inget vet.. Jag avråder alla att köpa något av deras grejer. Netgear är något bättre. Dom var ännu sämre än dlink i dom tidiga tiderna...
Min Linksys router har aldrig felat mig. Jo engång.. Jag hade råkat dra ut strömsladden och skyllde på routern ett tag.

Sen finns det en liten annan finess med Linksys. Dom kör Linux i burkarna och med det så finns det instuktioner på Internet hur man byter ut hela programvaran och kanske lägger till någon funktion man vill ha.
Linksys har som man alltid måste göra när man har Linux berättat hur man gör.. Inget hemligmakeri bakom detta.
Jag har dock inte själv provat att byta men kollegor på jobbet har och dom säger att det funkar till 100....

P
Hmm, jag har nog haft mer problem med Netgear än med DLink genom åren, men det kan ju vara slumpen.

Är lite skeptisk mot netgear jag med. Har ingen erfarenhet av deras routrar, men deras switchar som t.ex. FS108 har problem med att de hänger sig helt om det blir störningar på elnätet (svacka men inte fullt strömavbrott) och måste startas om för att återhämta sig.
Deras storagecentral sc101 var ju även den ett skämt. (har en till övers om nån är intresserad)
När man nu hör att folk är skeptiska även mot deras routrar kanske man ska stryka även dem helt...

Jag har bara bra erfarenheter av Netgears BLÅA icke-konsumentserie. Notera att de ska vara prylarna i blå plåtburkar, inte deras plastskit. Har kört deras routrar, switchar och accesspunkter med stor belåtenhet.

bra-byggare skrev:
Senaste gången jag startade om modemet var för 4 dagar sedan vilket stämmer med upptiden på DIR-655:an.
Det här fick mig att tänka. Vad sjutton är det som mäts med "upptiden" på DIR-655 ?
Det var ju uppenbarligen mer än 4 dagar sedan du startade om routern?

Det heter "Connection Up Time" på statussidan.
Jag testade att rycka ur nätverkskabeln till ADSL-modemet.
Ingen reaktion på routern. Den fattar inte ens att internet är borta.
Tiden startar inte från noll när jag ansluter kabeln igen.

Eftersom jag har 2 statiska IP-adresser så har jag en liten switch mellan modem och router.

Nästa test var att rycka ur kabeln mellan switch och router. Bingo!
När kabeln ansluts igen blir det en sådan "omstart" som jag drabbas av, och det dröjer 20 sekunder innan routern fungerar igen, och "Connection Up Time" börjar om från noll.

Försöker man komma åt routerns status-sida under de 20 sekunderna så säger den att den "mäter nätverksförbindelsen". Minsta lilla "glitch" på nätverkskabeln närmast routern gör alltså att förbindelsen är borta i 20 sekunder. En sådan idiotisk "finess". Kan man stänga av det?

Jag måste alltså utöka felsökningen till att inkludera switch och nätverkskabel.
Jag har inte hittat något fel ännu, men jag återkommer med mer fakta.
Problemet måste lösas! "Connection Up Time" är sällan mer än en timme.

/Hasse

P
Har du bytt kabel mellan teleuttag och modem? Det löste problemet för mig en gång.

Konstigt hur man kan uppleva olika fabrikat på olika sätt.

Jag har haft två olika netgear routrar. En som enbart var trådbunden och den fick man starta om ett par gånger om dagen för att den hela tiden hängde sig. Skaffade sedan en värre modell med WiFi, men även denna krånglade mycket och var tvungen att startas om i tid och otid. Skaffade sedan en Belkin router, som fungerade hyfsat, men även denna blev jag tvungen att starta om ibland, men inte lika ofta som netgear.

Nu kör jag sedan några månader med D-links DIR-655, och jag har aldrig varit tvungen att starta om den, annat än om jag varit in och gjort några ändringar i inställningarna som då krävt en omstart.

Just nu sitter jag med en upptid på 20 dagar, 13 timmar och 46 minuter.

Så jag är riktigt nöjd med min D-link, dessutom har jag 1Gbit-hastighet mot servern med den, vilket var anledningen till att jag köpte just den.

phl skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av Netgears BLÅA icke-konsumentserie. Notera att de ska vara prylarna i blå plåtburkar, inte deras plastskit. Har kört deras routrar, switchar och accesspunkter med stor belåtenhet.
FS108 som jag nämnde är en blå-plåtare, och de fungerar ofta ganska bra. Faktum är, jag har aldrig märkt av värmeproblem med någon av dem trots att de är fläktlösa. Dock klarar de jag testat inte av att spänningsvariationer. En husägare med en värmepump skulle troligtvis kunna få problem med detta. Gissa om jag blev galen innan jag hittade vad som ställde till dessa bekymmer på jobbet. Just när det gäller denna modell tror jag även att nätadaptern fick sin CE-märkning av misstag då den har en tendens att störa ut radioapparater etc i närheten...
Det är just eftersom dessa riktar sig mot mindre företag som jag är irriterad över att det inte fungerar bättre. Hade det varit i konsumentserien hade jag förstått det, även om jag inte varit nöjd.

Jag har aldrig haft de problem du nämner med Netgears mindre blåa switchar, svajigt elnät till trots. Jag inbillar mig snarare att de är mindre spänningsokänsliga då de har internt switchad nätdel som omvandlar ner 12VDC som deras väggvårtor levererar. De är om möjligt den enda stora nackdelen med deras blå prylar som inte har 230 i rumpan -- de kör ju fortfarande med vanliga järnklumpar till trafos isf små switchade agg.

Har en D-link trådlös router (DI-524) som delar ut till nätverket! och fungerar helt OK både trådlöst och med tråd. Nu har jag iofs bara två stationära o en bärbar samt skrivare (iofs trådlös) HP3300nånting som är inkopplade på nätverket. Eldprovet blir väl när man bygger ut med köksradio och mediaserver?

Kjell G

jag har haft en DIR-655 ca 1 år och nu och det är i särklass den bästa router jag haft.
klarar av upp/ner 100 Mbit och jag har en mediaspelare, server , 2 internetradio och 2 bärbara både med trådlöst -n.
Inga problem och månaders uptime.
Däremot har jag en trådlös usb sticka 140 nånting heter den som jag aldrig fått att funka ens.
nästa router lär bli en dir 855

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.