Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag utgår ifrån att du tar detta ansvar i de styrelser som du leder? Jag utgår också ifrån att din erfarenhet är att det alltid fungerar så i alla föreningar som du varit, eller är, medlem i?
Ja naturligtvis försöker jag få de styrelser och föreningar som jag är aktiv i att förstå den ofta komplicerade lagstiftningen, stadgarna, driva en rationell förvaltning och interaktion med föreningens medlemmar och hålla tillbaka eventuella auktoritära småpåvar som har letat sig in. Vi kämpar på som alla andra.

Det varierar nog stort hur olika bostadrättsföreningar fungerar men att styrelsen hanterar samtliga detaljfrågor i förvaltningen på sittande möte har jag aldrig själv sett eller hört om. Före du beskrev detta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I de flesta styrelser så låter man helt enkelt en styrelseföreträdare spela denna boll. I ett mindre sammanhang kan det vara ordföranden och i ett större en förvaltaren. Inte kan man sitta på styrelsemöten och diskutera en enskild bostadrättshavares senaste tekniska information. Då tar varje beslut ett halvår till ett år.
I min senaste förening kom en ledamot från styrelsen ut till den medlem som renoverade badrummet och kollade läget en eller ett par ggr enl ö.k med BR-ägaren. Det behövs inget stasisamhälle med angivare och hemsnickrade stadgar som ändå är "olagliga" :(

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så kan man tycka - men i så fall är nog de flesta styrelser ganska värdelösa. Även du ställer här krav på att styrelser skall agera snabbt. Man kan såklart önska det men när man sitter med de tre närmast sörjande på föreningsstämman och det inte finns en enda medlem som kandiderar till styrelsen så inser man att allt kanske inte alltid är som alla helst av allt skulle vilja.
Om man är med i en sådan BRF så får man nog som styrelse vara pragmatisk och via stadgeändring på nästa stämma försöka lämna över så mycket underhållsansvar som möjligt på bostadrättshavarna. Det är liksom inte läge då att den dåligt förankrade minoriteten som råkar ha hamnat i styrelsen ska börja jävlas med medlemmarna. Även om dessa kanske förbittrade individer i sitt upplevda offerskap känner ett personligt behov att låta piskan gå över de hemska inaktiva medlemmarna.

Kanske ska också denna grupp individer också fundera på sitt eget agerande och varför de skrämmer bort övriga medlemmar från att ta sitt ansvar? Ofta ligger nog problemet där.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är liksom inte läge då att den dåligt förankrade minoriteten som råkar ha hamnat i styrelsen ska börja jävlas med medlemmarna.
Jag upplever inte att det är fallet - men att de har begränsad arbetskapacitet är en självklarhet. Att inte hinna vara minutoperativ är inte samma sak som att djävlas.

lämna över så mycket underhållsansvar som möjligt på bostadrättshavarna
Inte alltid medlemmarna är intresserade av det. Medlemmar vill gärna att "föreningen" skall lösa allt...

Claes Sörmland
Att inte hinna vara minutoperativ är inte samma sak som att djävlas.
Krav på att vara minutoperativ är det ingen som driver. Men att hitta på olagligheter och omöjliga tillståndsprocesser som tar många månader är helt klart exempel på att jävlas.

Sitter man med en minimal och icke funktionell styrelse får man helt enkelt lita mer att på bostadrättshavarna tar sitt ansvar och följer stadgarna.

Beslutet blir då t ex: "TS ges tillstånd att genomföra de förändringar av ledningar för vatten och avlopp i lägenheten som är aktuella i samband med badrumsrenovering i lgh XXX. Styrelsen påminner om att alla arbeten ska utföras fackmannamässigt och rekommenderar företag XXXXX AB för rörarbeten."

• Gilla
Edda och 2 till
  • Laddar…
Krav på att vara minutoperativ är det ingen som driver. Men att hitta på olagligheter och omöjliga tillståndsprocesser som tar många månader är helt klart exempel på att jävlas.
Jo - TS...

Claes Sörmland
Jo - TS...
Kontakt i december och april. Nu är vi i mitten av juni. Låter inte så minutoperativt. Svar inom en vecka, tillståndsbeslut på nästa styrelsemöte, alltså inom en månad undantaget sommaren är väl något man borde kunna räkna med? Det är ju ens grannar som sitter i styrelsen, inte en nämnd som aldrig träffas.

• Gilla
Fredric_n och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Mortsken skrev:
Kan man inte behandla sådana här frågor snabbare än att styrelsen måste diskutera detta på möten som hålls en gång i månaden och kräver ett par möten eftersom frågor och svar ska gå fram och tillbaka från medlem och styrelsen. Ja, då är man en rätt värdelös styrelse.
Håller med. I min brf (som jag håller på att lämna) har jag aldrig haft problem att få kontakt med styrelsen. Ordförande har jag nästan alltid fått kontakt med direkt. Och han har alltid varit hjälpsam, vänlig och kunnig i ämnet vad det än varit.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej allihopa, ville tacka för alla inlägg och bra tips och tyckanden i tråden! Jag kontaktade hyres- och arrendenämnden men kunde inte ge mig råd heller. Kontaktat jurist som inte hade tid att hjälpa mig. Eftersom det har strulat så mycket ville jag vänta och då kunde inte firman komma förrän nu.

Renoveringen är nu i alla fall äntligen igång och jag har valt att låta firman jag anlitat bestämma hur avloppet ska vara, utifrån branschregler. Jag valde att gå på vad mitt försäkringsbolag säger, vilket fortfarande är att en inbyggd brunn inte går att försäkra. Har dock inte meddelat BRF detta officiellt, har inte råd med fler förseningar. De har min originalritning och jag sa till ordförande muntligen att jag inte går med på deras krav. Så om jag startar en ny tråd som heter "stäms av min bostadsrättsförening" så vet ni hur det gick :)

• Gilla
nino och 9 till
  • Laddar…
Vi håller tummarna.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Hej allihopa, ville tacka för alla inlägg och bra tips och tyckanden i tråden! Jag kontaktade hyres- och arrendenämnden men kunde inte ge mig råd heller. Kontaktat jurist som inte hade tid att hjälpa mig. Eftersom det har strulat så mycket ville jag vänta och då kunde inte firman komma förrän nu.

Renoveringen är nu i alla fall äntligen igång och jag har valt att låta firman jag anlitat bestämma hur avloppet ska vara, utifrån branschregler. Jag valde att gå på vad mitt försäkringsbolag säger, vilket fortfarande är att en inbyggd brunn inte går att försäkra. Har dock inte meddelat BRF detta officiellt, har inte råd med fler förseningar. De har min originalritning och jag sa till ordförande muntligen att jag inte går med på deras krav. Så om jag startar en ny tråd som heter "stäms av min bostadsrättsförening" så vet ni hur det gick :)
Skicka PM till mig om styrelsen hotar med en stämning, företräder dig gratis! Det kommer inte hända då du gör helt rätt. Håller tummarna att du får gatans finaste badrum;)

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi håller tummarna.
Tack!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka PM till mig om styrelsen hotar med en stämning, företräder dig gratis! Det kommer inte hända då du gör helt rätt. Håller tummarna att du får gatans finaste badrum;)
Haha men tack ska du ha!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.