Vet inte hur du ska göra med handfatet, var väl någon som skrev att det fanns wc anslutning med anslutning för handfat?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Han menade också på att grannen ovanpå också säkert vill bila i golvet om jag gör det och att de kommer få göra det isåfall pga likhetsprincipen.
Ja, det kan de väl få. Vad är det stora problemet med det.
Bilar de för djupt och går igenom så får de så klart åtgärda ditt tak.

• Gilla
Edda
  • Laddar…
E Edda skrev:
När jag frågade ordförande mer ingående om bygget så visste han inte detaljer så ska försöka få tag i deras byggfirma också.
Hela tiden detta "de" och "deras"... Är du inte medlem i föreningen?
Att maniskt hålla sig kvar vid den här "vi-och-dem-mentaliteten" är ju precis det som skapar alla sådana här problem.
TS ställer för höga krav. Väldigt få brf:er kommer att kunna möta dem. Förstå att föreningen leds av en styrelse som förvaltar föreningen på sin fritid och agera därefter.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Att maniskt hålla sig kvar vid den här "vi-och-dem-mentaliteten" är ju precis det som skapar alla sådana här problem.
TS ställer för höga krav. Väldigt få brf:er kommer att kunna möta dem. Förstå att föreningen leds av en styrelse som förvaltar föreningen på sin fritid och agera därefter.
Det är ju precis tvärtom! TS följer rekommendationer och regler för att få sitt badrum korrekt gjort. Styrelsen är okunnig och det är inte TS.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju precis tvärtom! TS följer rekommendationer och regler för att få sitt badrum korrekt gjort. Styrelsen är okunnig och det är inte TS.
Förstår dock inte riktigt hur man som TS gjort bara kan utgå från att allt är godkänt bara för att han inte hört något från styrelsen på flera månader och bokar in byggfirma utan att bekräfta att allt är godkänt med styrelsen...

Sen att styrelsen/föreningen verkar helt knäpp i sitt förhållande till sina avloppsstammar är lite en annan fråga...

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Varför skulle jag inte använda vi-dem här då det inte är min firma? Jag har inte bett dem komma och fixa nåt alltså är det inte "min". Helt vanlig semantik. Och det är inte jag som ställer krav utan tvärtom.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Förstår dock inte riktigt hur man som TS gjort bara kan utgå från att allt är godkänt bara för att han inte hört något från styrelsen på flera månader och bokar in byggfirma utan att bekräfta att allt är godkänt med styrelsen...

Sen att styrelsen/föreningen verkar helt knäpp i sitt förhållande till sina avloppsstammar är lite en annan fråga...
Jag fick tummen upp och har sedan bara skickat in en planering och ritningar över badrummet. Varför skulle jag inte boka in nån? Förstår inte riktigt vad jag skulle gjort istället? Väntat ännu ett halvår på att de kollar mejlen?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E Edda skrev:
Jag fick tummen upp och har sedan bara skickat in en planering och ritningar över badrummet. Varför skulle jag inte boka in nån? Förstår inte riktigt vad jag skulle gjort istället? Väntat ännu ett halvår på att de kollar mejlen?
Tobias har inte läst hela tråden, trodde han var smart…

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Missade att du fått godkänt? I vilket inlägg skrev du det? Vad betyder att du fick tummen upp? Hur kan du få godkänt utan att ha skickat in beskrivning /skisser? Har du alltså fått ett skriftligt godkännande på renoveringen från styrelsen eller sa du till ordföranden i trappuppgången att "jag tänkte renovera badrummet" och han svarade "okej!"? Oavsett så hade jag aldrig bokat hantverkare utan att fått okej på det senaste jag skickat in till styrelsen. Får man inget svar per mail så får man söka upp nån i styrelsen antingen per telefon eller genom att knacka på.

Utgick från första posten där du skrev
"Jag skickade all information till min BRF samt skisser. Detta var i april. Jag hörde ingenting och tänkte att allt var frid och fröjd. Men nu idag (2 veckor innan startdatum) stannar en medlem i styrelsen mig på gatan och vill att jag lämnar in intyg för våtrum-, el- och vattenbehörighet från firman annars får jag inte renovera."

Om du fått skriftligt godkänt på renoveringen så skulle jag säga att styrelsen inte kan ha så mycket att anmärka på om du sätter igång renoveringen som planerat.

Tobias har inte läst hela tråden, trodde han var smart…
Har absolut läst hela tråden men kan såklart ha missat/missförstått. Hellre dum än dryg :cool:

Redigerat:
T TobiasStockholm skrev:
Missade att du fått godkänt? I vilket inlägg skrev du det? Vad betyder att du fick tummen upp? Hur kan du få godkänt utan att ha skickat in beskrivning /skisser? Har du alltså fått ett skriftligt godkännande på renoveringen från styrelsen eller sa du till ordföranden i trappuppgången att "jag tänkte renovera badrummet" och han svarade "okej!"? Oavsett så hade jag aldrig bokat hantverkare utan att fått okej på det senaste jag skickat in till styrelsen. Får man inget svar per mail så får man söka upp nån i styrelsen antingen per telefon eller genom att knacka på.

Utgick från första posten där du skrev
"Jag skickade all information till min BRF samt skisser. Detta var i april. Jag hörde ingenting och tänkte att allt var frid och fröjd. Men nu idag (2 veckor innan startdatum) stannar en medlem i styrelsen mig på gatan och vill att jag lämnar in intyg för våtrum-, el- och vattenbehörighet från firman annars får jag inte renovera."

Om du fått skriftligt godkänt på renoveringen så skulle jag säga att styrelsen inte kan ha så mycket att anmärka på om du sätter igång renoveringen som planerat.

Har absolut läst hela tråden men kan såklart ha missat/missförstått. Hellre dum än dryg :cool:
Du har rätt, jag fick aldrig något skriftligt godkännande. Men efter jag skickat in allt (en detaljerad beskrivning av arbetet samt skisser) så pratade jag med några i styrelsen om renoveringen och de nämnde inget. Jag visste inte att man behöver ett officiellt, skriftligt godkännande men det får ju stå för mig. Jag har inte haft något telefonnummer, har mejlat flera gånger och har inte ens tänkt tanken på att söka upp nån då jag förväntar mig att man kollar sin mejl, då det är för närvarande enda sättet att komma i kontakt med dem om man inte vill vänta en månad. Det står inget i stadgarna om att ett tillstånd måste vara skriftligt? Jag anser att jag inte kan vänta då det är stor risk för fuktskada i badrummet om det nu inte redan är det. Du får tycka vad du vill men jag anser att jag gjort mitt.

Sen om styrelsen verkligen kan kräva nånting av mig verkar ju vara en annan fråga.

Edit: jag bokade firman redan i februari då den andra firman jag var i kontakt med inte hade tid förrän i vinter. Denna firman hade "bara" 4 månaders väntetid. Det är liksom inte bara att boka in nån på en höft sådär utan man får ju ha väldigt framförhållning.

Redigerat:
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Vad är det värsta som kan hända om jag går emot styrelsen och bilar ny brunn? Kan de stämma mig? Kan jag bli av med min besittningsrätt? Jag funderar allvarligt på att göra det men vill inte behöva betala skadestånd eller nåt.

Kanske borde man rådfråga en jurist.

C
E Edda skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag går emot styrelsen och bilar ny brunn? Kan de stämma mig?
Man kan ju princip stämma vem som helst för vad som helst, så visst.

Fast med stöd av likabehandlingsprincipen, som verkar vara viktig för föreningen, borde de då också vara tvungna att stämma alla andra som satt dit en riktig golvbrunn. :rofl:

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
E Edda skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag går emot styrelsen och bilar ny brunn? Kan de stämma mig? Kan jag bli av med min besittningsrätt? Jag funderar allvarligt på att göra det men vill inte behöva betala skadestånd eller nåt.

Kanske borde man rådfråga en jurist.
Inget kan hända om du följer stadgarna, bostadsrättslagen och renoverar enligt försäkringsbolagens rek.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Inget kan hända om du följer stadgarna, bostadsrättslagen och renoverar enligt försäkringsbolagens rek.
Fel. Föreningen kan stämma honom. Men de kommer garanterat förlora. Det betyder dock inte att en rättsprocess är speciellt rolig att gå igenom. Förhoppningsvis inser dock styrelsen att det är meningslöst att stämma honom men man vet aldrig, de har ju inte bevisat dog speciellt kompetenta hittills.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Fel. Föreningen kan stämma honom. Men de kommer garanterat förlora. Det betyder dock inte att en rättsprocess är speciellt rolig att gå igenom. Förhoppningsvis inser dock styrelsen att det är meningslöst att stämma honom men man vet aldrig, de har ju inte bevisat dog speciellt kompetenta hittills.
Självklart kan dom försöka stämma, det är inte ens säkert att tingsrätten tar upp ansökan och det är väldigt säkert att inget kan hända med en stämning i ett fall som detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.