37 926 läst ·
267 svar
38k läst
267 svar
Kan brf begära intyg från våtrumsfirma?
Jag vet inteJonatan79 skrev:
Du måste prata med proffs, inte med BRF ordförande, hon är ingen expert.E Edda skrev:Jag vet inteOrdförande ska ringa mig imorrn och jag har samma fråga. Varför går det inte att bila från brunnen och bara göra en "förlängd brunn" mitt på golvet? Då flyttar man ju inget utan bygger bara på. Sen kan den i väggen vara kvar i väggen med nån liten lucka kanske. Vet inte om man får göra så dock.
Normalt byter man 'sin del' av avlopps-stammen uppåt och nedåt. När nästa skall bytas uppe eller nere så går man in därifrån utan att riva din 'nya' del.
Så görs alla 'partiella stambyten' och när alla i BRF renoverat sina respektive badrum så är hela stammen bytt.
En bra röris löser det så att du kan ha dina avlopp var du vill, men som jag skrev tidigare så måste nog golvet höjas om plattan är så tunn att de inte haft avlopp i golv från början.
Ursäkta ordvalet, men det där är kvalificerat skitsnack från ordföranden som uppenbarligen inte har någon som helst koll på vad hon pratar om. Självklart kommer man inte kunna göra ett stambyte utan åverkan på badrum oavsett placering av golvbrunn, iaf inte om tätskiktet ska kunna vara anslutet till golvbrunnen på ett överhuvudtaget godkänt sätt. Skulle svara styrelsen att de får välja vilken lösning på installation av golvbrunn/groda/stam de vill men att du inte kommer acceptera någon avvikelse från godkända våtrumsinstallationer.E Edda skrev:Tack för jättebra svar hittills!
Jag gick och pratade med föreningen idag och enligt dem så ska brunnen vara på samma plats och detta ska vara godkänt. Mitt försäkringsbolag ska kunna försäkra det enligt dem. Den nya brunnen heter blästrabrunn (?) Enligt föreningen beror detta på att man vid eventuellt stambyte, om man inte monterat den nya brunnen vid den gamla, isåfall kommer att behöva renovera om hela badrummet och återställa brunnen så att den sitter i väggen. De badrum som har golvbrunn har renoverat utan styrelsens godkännande.
Blir väldigt stressad av det här då det sabbar mina planer mycket. T.ex. så måste jag ha en duschkabin eller badkar om skiten nu ska sitta i väggen och avlopp från handfat får också löpa längs golvet då jag inte får bila i väggarna. Det blir jättefult. Känner för att kasta in handduken på hela projektet faktiskt.
Det verkar i och för sig som att själva företaget föreningen anställer kan komma med kort varsel så det löser lite av mitt problem i alla fall. Om nån har en idé hur jag ska göra vore jag väldigt tacksam!
Funderar på om det kanske skulle vara en bra idé att blanda in föreningens VVS-entreprenör i leken?
De borde rimligtvis ha lite bättre koll, men framför allt måste ibland argumenten komma från rätt håll när man har att göra med folk med bestämda uppfattningar.
De borde rimligtvis ha lite bättre koll, men framför allt måste ibland argumenten komma från rätt håll när man har att göra med folk med bestämda uppfattningar.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Du kan väl bygga en liten "hylla" istället för att slippa se avloppen utanpåliggande ?E Edda skrev:...
Blir väldigt stressad av det här då det sabbar mina planer mycket. T.ex. så måste jag ha en duschkabin eller badkar om skiten nu ska sitta i väggen och avlopp från handfat får också löpa längs golvet då jag inte får bila i väggarna. Det blir jättefult. Känner för att kasta in handduken på hela projektet faktiskt.
Det verkar i och för sig som att själva företaget föreningen anställer kan komma med kort varsel så det löser lite av mitt problem i alla fall. Om nån har en idé hur jag ska göra vore jag väldigt tacksam!
Gärna med liten lutning så vattnet rinner av, men det borde din entrepenör ha koll på isf
Kostnadsmässigt borde det inte bli dyrare för dig då det borde ta mindre tid för dom att dra rören på det sättet än att bila ?
Nej, du är den enda som är fullt frisk ;=) Kämpa på nu och meddela detta till styrelsen, du ska låta dina hantverkare utföra arbetet under dessa förutsättningar, punkt! Om styrelsen vill betala och låta "sina" hantverkare byta t.ex. brunnen, låt dom göra det om det inte försenar för dig, lycka till!E Edda skrev:
Nu har jag pratat med ordförande. Enligt honom (hon jag pratade med igår var visst inte ordförande utan nåt annat) så heter den nya brunnen Blucher som typ dessa på denna sidan:
https://www.blucher.se/products/drainage-solutions/floor-drains-channels-trench
Skulle det funka tror ni?
Han trodde dock att de hade några nya nu som man kunde lyfta upp men han visste inte namnet på den. Jag blev lite sur eftersom han inte alls förstod varför jag kontaktat mitt försäkringsbolag (?). Tja eftersom de försäkrar min lägenhet?
Han tyckte också att jag borde ha anlitat en "svensk" firma (alltså deras som de alltid anlitar) men där förklarade jag bara att jag fått se intyg samt att de fått bra recensioner på nätet samt att två av mina vänner anlitat dem och varit nöjda.
Han menade också på att grannen ovanpå också säkert vill bila i golvet om jag gör det och att de kommer få göra det isåfall pga likhetsprincipen. Jag menade då att det är stor skillnad på våra lägenheter eftersom min ligger på bottenvåning och jag riskerar inte att bila igenom någons tak. Han menade att det är samma sak då det finns torpargrund (?) med kablar och grejer under mig.
Jag ska skriva till min entreprenör och säga att jag absolut inte vill ha nån väggbrunn utan ha det korrekt och enligt regler. När jag frågade ordförande mer ingående om bygget så visste han inte detaljer så ska försöka få tag i deras byggfirma också.
https://www.blucher.se/products/drainage-solutions/floor-drains-channels-trench
Skulle det funka tror ni?
Han trodde dock att de hade några nya nu som man kunde lyfta upp men han visste inte namnet på den. Jag blev lite sur eftersom han inte alls förstod varför jag kontaktat mitt försäkringsbolag (?). Tja eftersom de försäkrar min lägenhet?
Han tyckte också att jag borde ha anlitat en "svensk" firma (alltså deras som de alltid anlitar) men där förklarade jag bara att jag fått se intyg samt att de fått bra recensioner på nätet samt att två av mina vänner anlitat dem och varit nöjda.
Han menade också på att grannen ovanpå också säkert vill bila i golvet om jag gör det och att de kommer få göra det isåfall pga likhetsprincipen. Jag menade då att det är stor skillnad på våra lägenheter eftersom min ligger på bottenvåning och jag riskerar inte att bila igenom någons tak. Han menade att det är samma sak då det finns torpargrund (?) med kablar och grejer under mig.
Jag ska skriva till min entreprenör och säga att jag absolut inte vill ha nån väggbrunn utan ha det korrekt och enligt regler. När jag frågade ordförande mer ingående om bygget så visste han inte detaljer så ska försöka få tag i deras byggfirma också.
Du borde ju kunna sätta en väggnära brunn för att slippa bila 50cm ut.
Men brunnen inne i väggen ska du undvika så långt det är möjligt.
Din granne lär väl få bila i en brunn men det är ju på dennes ansvar om ditt badrum blir drabbat..
Var då iaf ett kännt märke på brunn, där är det inga konstigheter.
Purus och Jafo har nog brunnar med 50 utlopp, sen kan du ju höja ditt golv nån cm för att slippa gå igenom
Din granne lär väl få bila i en brunn men det är ju på dennes ansvar om ditt badrum blir drabbat..
Purus och Jafo har nog brunnar med 50 utlopp, sen kan du ju höja ditt golv nån cm för att slippa gå igenom
Ja skulle ju vara snyggt att ha en väggnära! Med din lösning skulle jag slippa rör från handfat ner på golvet också, eller hur? Höja golvet måste jag nog ändå göra då det inte finns nåt fall alls.nino skrev:
Du borde ju kunna sätta en väggnära brunn för att slippa bila 50cm ut.