J
Hej!

Håller på att byta ett par lockläkt på ena gaveln (inte tänkt byta mer än så). Men när jag tog av locken så märkte jag att några av bottenbrädorna var lite mjuka i kanterna. Skrapade bort tills det i princip är torrt nu och det är så det ser ut på bilderna.

Går det att lägga i och fylla ut med någon form av spackel/mjukfog och sedan måla över allt? Eller är det bara att skapa mer problem för framtiden?

Hade gärna sluppit byta bottenbrädorna om möjligt då tiden är väldigt tight nu, men förstår också om det är enda utvägen.

Tack på förhand! :-)

• Sliten fasad med hårt angripna lockläkt på en gavel, där träet är mjukt och delvis bortskrapat. Fönster till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade bottenbrädor på fasad, med spruckna och mjuka kanter, där lockläkten avlägsnats för att undersöka skador och möjlig reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur känns det om du sticker med en kniv, är det uppruttnat så byt.
Annars plastic padding i sprickorna mätta träet med linolja och måla på så håller det ett bra tag än.

Byt de dåliga brädorna nu. Inget tyder på att det blir enklare och billigare att göra det i framtiden.

J
B Bitterhetsakademin skrev:
Hur känns det om du sticker med en kniv, är det uppruttnat så byt.
Annars plastic padding i sprickorna mätta träet med linolja och måla på så håller det ett bra tag än.
Det är ganska mjukt och går lätt att pilla bort flisor med kniven där det är som värst, längs delar av kanterna och allra värst är det i underkant på brädorna ovanför fönstret.

Vet heller inte om jag i så fall bara ska byta enstaka bottenbrädor eller alla. Känns som lite ”dubbeljobb” att göra halva väggen nu och hela gaveln om några år, men det är kanske fel tänkt?

Vad blir konsekvenserna av att försöka skrapa till torrt och sen måla över med ny färg? Finns det risk att fukten stannar kvar och letar sig längre in?

Hade önskat att det kanske höll en 3-5 år till, men är byta allt den ”rätta” vägen att gå så får jag kanske överväga det.

Om du bara byter enstaka lockläkt, så kan du med gott samvete lappa och laga lite. Det går exempelvis utmärkt att kapa nedersta 50cm och sätta dit en ny bit det går även att såga ut och byta lite i kanten på en bräda. Det går även att spackla, och fylla med fogmassa i sprickor.
Allt under förutsättning att ALLT byts ut inom en 5-årsperiod, helst inom 3år.
MEN, om det är många lockläkt som måste bytas, gör man bättre i att byta ut alltsammans på en gång.

J
A AG A skrev:
Om du bara byter enstaka lockläkt, så kan du med gott samvete lappa och laga lite. Det går exempelvis utmärkt att kapa nedersta 50cm och sätta dit en ny bit det går även att såga ut och byta lite i kanten på en bräda. Det går även att spackla, och fylla med fogmassa i sprickor.
Allt under förutsättning att ALLT byts ut inom en 5-årsperiod, helst inom 3år.
MEN, om det är många lockläkt som måste bytas, gör man bättre i att byta ut alltsammans på en gång.
Tack för svaret. Planen från början som sagt att endast byta locken och detta på ungefär halva gaveln. Men det var då jag upptäckte skadorna på bottenbrädorna.

Så nu står jag lite i valet om att följa ursprungsplanen och blunda/sminka bottenbrädorna för nu. Alt. att även byta bottenbrädorna på halva gaveln. Alt. ta allt på hela gaveln, för finns skadorna på ena halvan ”borde” det vara liknande på andra, eller?

Du är ju p g. Gör inte samma jobb två gånger.

Byt bottenbrädor också så varar allt längre än fem år.

Du behöver ju inte fixa hela väggen i höst.

Att bottendelen av brädorna är dåliga och börjar spricka och tappa mtrl som ruttnat upp hade inte varit något problem om det inte vore för att mer och mer fritt vatten (regn + vind) kommer in bakom panelen och kan/kommer att skada/fukta upp de bakomliggande skikten.
Det är utifrån det perspektivet man får besluta när det är dags att ordna upp panelen.

Med det sagt så ser det ut på bilderna som att några år till kan det nog klara sig, men det är ngt som måste planeras in de närmsta åren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.